Gå til innhold
Arkivverket

[#29354] 'Genealogen' har kommet ut


Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Tidsskriftet Genealogen har kommet ut med et nytt nummer.Landets beste slektshistoriske tidsskrift. Ingen over og ingen ved siden. 80 tette sider, omtrent tilsvarende 1,5 årgang av Slekt og Data.Spesialnummer med 10 bidrag om det norske Båhuslen. Kan bestilles fra Norsk slektshisorisk forening, http://www.genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Kom i posten i går og jeg leser så øyet blir stort og vått! Det er fullt av spennende stoff både for de som er interesserte i Båhuslen mens landskapet var norsk (og slektsforbindelser til det øvrige Norge på den tiden) og for 'vi andre' som har forfedre blant husmenn/torpare som kom i massevis fra Båhuslen til Norge (speielt mange til Østfold og Vestfold) i tiden ca. 1850-1890 for å finne arbeid. Blant disse var både min farmors far og hennes morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Svært bra innhold som vanlig i siste nr. Man merket seg også en manglende innkommet bok for 2003 som kanskje kvalitetskontrollen stoppet, ref. innlegg nr. 91 i vedlagte lenke:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den nevnte boka befinner seg på NSFs kontor kun få sentimetre fra sekretærens stol, så jeg vet ikke hvorfor den mangler i tilvekstlisten for 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og Andreas Snildal har skrevet en artikkel om 'En gammel kvenslekt fra Lyngen i Troms'. Det dreier seg om slekten Pelleg eller Pellikka, med stamfar i Norge, Mikkel Nilsen Pelleg ca 1684-1774. Her kan man med stor sannsynlighet også finne 3 tidligere generasjoner, der den første nevnte er den første presten i Enontekis, Georgius Henrici (Jöran Henriksson).Mikkel Pelleg/Pellikka var en svært fargerik personlighet! Dette er en skikkelig godbit (stor etterslekt i Norge). Det er å håpe at Andreas etter hvert offentliggjør flere av disse gamle kven-slektene med mange etterkommere i Norge, f.eks. den såkalte Karesuando-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det hadde vært interessant om leserne kommentere ønsket (eller ikke) om fortsatte *temanumre* av Genealogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Dersom temaet treffer, er det jo veldig interessant, men om man for eksempel ikke har noen forbindelser til Bohuslen kan det jo fort bli kjedelig. Denne gangen reddet imidlertid Pelleg-artikkelen tidsskriftet for meg. Jeg gleder meg imidlertid til hvert eneste nummer av Genealogen og synes det er forstemmende hvor lite glede jeg har av DIS' pc-produkt-manual i forhold til dette tidsskriftet. De motstridende interessene som førte til 'splittelsen' i DIS og NSF må da være et tilbakelagt stadium nå, slik at foreningene (og tidsskriftene) kan fusjonere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Splittelsen skyldtes at NSFs styre ikke ville vite noe som helst av data, og bremset utviklingen i landet for slektsforskerne. DIS-Norge var en tvingende nødvendighet.Kunne det ikke være en god idè å la Genealogen være medlemsblad for begge foreningene, og f eks utkomme med 4 eller 6 numre i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jo, jeg kjenner til grunnen for splittelsen, og er både medlem av DIS, og har god nytte avdet de driver med. Men det kan da ikke være noen tvil om at NSF i dag både vil vite og vet noe om og av data. Og jo, det burde være ett medlemsblad (Og en forening) Et stort blad så ofte som mulig, og en stor forening, så aktiv som mulig. Det må da være bedre enn to passe store foreninger med drøssevis av dobbeltmedlemmer og egne blad av varierende nytte og kvalitet (med varierende tenker jeg da helst på Slekt og Data).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er et meget riktig forslag som også bidrar til en økning av både innsikt- og kunnskapevne. Artiklenes grundighet gir noen ganger en nødvendig påminnelse til forbedring.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis en evt. sammenslåing av tidsskrifter betyr at Genealogen beholder samme antall sider pr. nummer som i dag, er jeg i mot, for jeg er ikke interessert i at det slektsfaglige blir 'vannet' ut. Hvis sidetallet økes, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det jeg konkret tebker på, er 6 utgaver i året av Genealogen, med varierende sidetall fra 48 sider og oppover, med sats som idag (dvs tett som bare det). NSF og DIS kan slå redaksjonene sine sammen (ikke NST, som fortsetter som før), og utgi heftene i lag. Eller: NSF kan utgi det hele og selge medlemssett av Genealogen til DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Sidetallet i Genealogen varierer sikkert noe, men det er vel et visst gjennomsnittlig antall sider. Det er heller ikke en side fra eller til som er problemet, det jeg ikke ønsker er en 50/50-løsning, der det slektsfaglige blir halvert i forhold til i dag, bare for å få med mer data. For ordens skyld: Jeg er også medlem av DIS, og har ikke noe problem med at deres blad vier seg til data. Det er de jo gode på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kommer ikke på tale med *mindre* slektsstoff, men mere. Idag kunne Genealogen vært enda tykkere. I min artikkel, f eks, er 40% av den opprinnelige artikkelen tatt ut pga plassmangel. Det skulle ikke være problem å utgi tre numre à 64 sider av Genealogen idag (sett i forhold til stofftilgangen), helt uten data, om det skulle være et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis det er så at stofftilgangen er stor og at artikler sterkt beskjæres, tyder jo det på at det må være økonomiske grunner til at man ikke gir ut flere enn to numre av Genealogen hvert år?Hva vil 4-6 numre av Genealogen bety for evt. økning av kontingent? Selv om evt. bidrag skulle komme fra DIS (dersom man ser for seg en felles kontingent?), så vil det jo på begge sider fortsatt være ting som blir som de var, f.eks. NST hos NSF og databaser/datarelaterte ting hos DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kreves ganske mye at redaktøren, de øvrige i redaksjonen samt av setteren. Det er nok her begrensningen ligger, og forklaringen på at det er to og ikke f eks fire utgaver årlig. (Det kom tre utgaver i 1995 og 1996.) Skal det utvides til fire eller seks årlige utgaver, må noen nøkkelpersoner lønnes på deltid, mener jeg. Et salg av medlemssett til DIS-Norge kunne finansiere de økte kostnadene for NSF, zslik at kontingenten ligger urørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Sveriges kulturminister Leif Pagrotsky fikk overrakt sisteutgaven av Genealogen under hans besøk ved NSFs stand under Släktforskardagarne i Göteborg igår 28/8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Ja også jeg fikk Genealogen i går. Veldig spennende lesning om Henrik Wergeland og hans mulige sønn Olaf Knudsen. Ikke minst fordi at min kone tilhører denne slekten.. Men antydningen om denne sønnen....Vell, er der noe hold i det?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg leste med stor interesse om slekten Lo fra Eiker og forbindelsen til Larvik-distriktet. Andre kan vel f.eks. ha glede av en skiftesak som omhandler Garmann/Friman, med bl.a. 10 portrettmalerier. Dessuten noe heraldikk - som jeg personlig synes er veldig spennende. Eller kanskje om Tordenstjerne med våpenbrev og forslag til etterslektstavle osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

God artikkel om Wergelands uekte sønn. Mener dog jeg leste en tilsvarende artikkel i et annet tidsskrift 'for kort tid siden', husker ikke hvor. Noen som vet hva jeg tenker på? Det var såvidt jeg husker ikke noe nytt i den nye artikkelen ift. den forrige (dette er ikke ment som kritikk mot Genealogens artikkel).Ellers om Wergeland i Arkivverket:[url="http://www.arkivverket.no/kristiansand/smakebiter/kjente/wergeland.html>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.