Gå til innhold
Arkivverket

[#29415] Ole Engelbregtsen og Guri Olsdatter - Alta/Talvik


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Ifg. FT 1801 hadde Guri og Ole 5 barn. Ole står oppført med alder 42 år og Guri med 49 år. Er det noen som kjenner til hvem deres foreldre var og evnt. hvor de kom fra? Håpfull hilsen fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Tenk så mye enklere det hadde vært å hjelpe deg, om du hadde skrevet Guri og Oles etternavn og navnet på gården de bodde på i 1801 i dette innlegget... Søkbare kirkebøker for Talvik finner du uansett noen av på www.rhd.uit.no. Jeg husker ikke i farten om de dekker perioden da dine Guri og Ole må ha giftet seg, men jeg tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Beklager - trodde det holdt med etternavnet i overskriften. Ifg. FT 1801 står de oppført under 'gård: Alten', noe jeg tolker som at de bor i byen Alta da. Et av barna er nevnt født i Talvik 1785. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hvis du søker på etternavn Engebregtsen/Engelbregtsen/Engelbregtsdtr så får du fem treff under Alta. Disse er Niels 47 år, Ane 44 år, Ole 42 år, Søren 30 år og Christian 26 år. De to yngste finner du under døpte på RHD:Søren: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=111194>LenkeChristian: LenkeForeldre er altså skolemester Ingebrigt Nilsen og kone Gunild Michelsdatter.Min teori er at alle disse fem er søsken. Eldstemann Niels er beviselig sønn til nevnte par, for ved FT1801 er Gunild Michelsdatter enke og bor hos Niels Engelbregtsen. Her blir det oppgitt at hun er 72 år og at hun er husbondens moder.Under RHD finner du seks barn tilhørende Ole Ingebrigtsen og Guri Olsdatter, et av disse er Ingebricht, se lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det er jeg som skal beklage. Selvsagt holder det med etternavn i overskriften. Men det hjelper jo ikke når ikke leserne (altså jeg) klarer å se det som står svart på hvitt for øynene på en. Jeg skjønner ikke hva jeg drev med, og kan bare skylde på klokkeslettet. Beklager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Ingebrigt Nielsen døde 1781, 52 år gml.,han er altså f.1729. Ole Ingebrigtsen og Guri Olsdtr. ble gift 1785 og de bodde antakelig midt i Bossekop. Ane Ingebrigtsdtr. ble gift 1778 m. Jonas Rasmussen og de bodde i Langfjord. Christian Ingebrigtsen ble gift 1794 m. Abelone Sørensdtr./Johansdtr., og de bodde på Gjermundby, som ligger på strekningen mellom Talvik og Isnes-toften, på vei mot Langfjord. Niels Ingebrigtsen gifter seg 1.ste gang 1783 med Ane Larsdtr. og 2.dre gang 1799 m. Ane Helene Erichsdtr. Han var klokker, og de bodde midt i Talvik. Søren Ingebrigtsen ble gift 1795 m. Berith Erichsdtr., og de bodde også i Bossekop. Jeg tror Guri Olsdtr. er født i Alta/Talvik. Jeg slo det ikke opp her, for det kan jo hende du vet noe om henne selv. Nå som du vet når skolemester Ingebrigt Nielsen døde, så kan du jo finne hans skifte, muligens kan det gi en pekepinn på hvor familien kom fra. Jeg er selv fra Alta, og har bodd både i Talvik og Elvebakken derfor kjenner jeg området ganske godt. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Odd Villy! Hjertelig takk skal du ha!!! Jeg er bare amatør på dette området så det er fantastisk hyggelig med hjelp. Ha en fin helg videre! Takknemlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Gullbjørg! Du verden, jeg blir imponert over din viten! Hjertelig takk skal du ha!!! Jeg vet ingenting om Guri heller, dessverre. Saken er den at Guri og Ole skulle ha en sønn som het Erik Olsen - han er min 2x tip. Han giftet seg i Nordland. Har du noen oppl. som kan bekrefte at jeg er på rett spor - at Erik Olsen virkelig var sønn av Ole og Guri? Det eneste jeg har gått ut fra var oppl. om at han var fra Talvik og deretter søk i FT. Jeg ble plutselig litt i tvil ....... Ha en fin lørdagskveld! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Dersom Erik Olsen giftet seg etter 1820, vil farens navn sannsynligvis være ført opp i vigselslistene. Hvor i Nordland ble han gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Per Helge! Har ikke årstall for når de giftet seg dessverre. Det var ant. i Hadsel. De bodde i 1865 på Holmstad, Hadsel, Nordland. Det har vel vært endringer av kommunegrenser (flere ganger?)og idag tilhører vel det Sortland, hvis jeg ikke er helt 'på jorde'.........Vet ihvertfall at de fikk en datter i 1835. ER kjempeglad for all hjelp og engasjement i saken! Ha en hyggelig kveld! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Ja, Ole og Guri hadde sønnen Erich som var f. 1.02.1796. Han levde og bodde med foreldrene i 1801. Denne familien bodde tidligere en periode på Woldstrand som også ligger på Langneslandet, ikke like langt ut som Gjermundby. Da Erich ble født bodde de i Alta. Alta betyr i denne sammenhengen Bossekop.Erich ble konfirmert 1811, og bosted ble oppgitt til Talvik. Kanskje har familien flyttet tilbake. Talvik var hovedsete i regionen på den tiden. Både prest,lege og annen øvrighet holdt til her.Kirken lå også i Talvik, og familien Ingebrigtsen besto jo av både klokker og skoleholder. Når Erich har forlatt Talvik, vet jeg ikke, men om det er noe annet du lurer på,så er det bare og spørre. Ved nærmere ettertanke så tror jeg ikke Guri heller er født i Talvik/Alta. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Heisan Gullbjørg! Du er en engel! Tusen takk! Du aner ikke hvor takknemlig jeg er for all din hjelp, og din lokalkunnskap er nyttig for meg som ikke er særlig kjent i området. Tror du jeg kan gå ut fra at dette er 'min' Erik - som giftet seg i Hadsel, Nordland? (Har ikke i FT funnet andre som passer i alder.) Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Jeg tror du kan gå ut fra at det er riktig Erich. Jeg fant en ting som underbygger det. 22.10.1813 blir det født en pike som blir døpt Guri. Moren var pike Maren Susanna Bjørnsdtr. Barnet er uektefødt, og moren oppgir at faren er Erich Olsen som er kommet i tjeneste hos Pr. Hammond i Hadsel. Av fadderne finner man Erichs bror Niels, en tante og en fetter. Du kan vel regne med at du har fjerne slektninger i Talvik/Alta området. Erichs bror Engebret/Ingebrigt får også ett barn i distriktet,og det opplyses at han er død ved barnets fødsel. De andre har jeg ikke sett på, men det kan jeg om du vil. Man skal alltid dele viten med andre når man selv har vært så heldig å få hjelp av andre, og det har jeg fått i forb. med leting av slekt i andre deler av Norge. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Gullbjørg! Du bærer jammen ditt navn med rette! Du er gull verd for meg! Har lett etter slekt (andre grener) i de fleste av landets fylker og undret meg på at det ikke var noen i Finnmark. Nå har jeg funnet det takket være deg. Kanskje, som du sier, finner jeg fjerne slektninger også - og hvis jeg er heldig finner jeg kanskje også litt om Guris opphav. Takknemlig hilsen fra Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kirsti Arctander

Hei! Erich er min 2tippoldefar. Har nettopp fått 'tak' i han så dette var spennende lesning! Har ikke fått undersøkt hvor mange barn han og Kristianne Hansdatter fikk, men hvertfall Nikolai,f.1843 i Hadsel, min tippoldefar. Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Irene Westen

Så moro - da er vi jo såkalte 5-menninger...:-) Jeg har notert 9 barn og er selv etterkommer av Signel Marie f. 1826. Ønsker du mer info så send meg gjerne en priv. mail. Adressen er mitt fornavn alfakrøll mitt etternavn og så dott no Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunn Hagen

Hei! Erich Olsen er også min 2x tippoldefar. Satt faktisk i går kveld og leitet i kirkebøkene for Talvik etter flere opplysninger om hans fars opphav. Var ikke obs på disse debattene så her fikk jeg mange nye opplysninger. Min tippoldemor er Bergitte Marie Eriksdatter,f.1838 gift med Olaus Ditløv Corneliussen, Holmstad, Hassel.Så da er også vi slektninger! Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.