Gå til innhold
Arkivverket

[#29679] Groll på 1600-tallet


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg har sett litt på slekten Groll tilknyttet Skien på 1600-tallet. Det forekommer et brødrepar ved navn Isak og Jørgen Henrikssønner som er nevnt i Skien fram i mot 1670, hvor begges sønner benytter slektsnavnet Groll.Videre er det hevdet at Jan Gjertsson, far til presten Zacharias Skankes annen ektefelle Sarka Jansdotter, skal være av slekten Groll. Ifølge opplysninger jeg tidligere har fått av Ole Bjørn Darrud var denne Jan Gjertsen [Groll] borger i Tønsberg i 1612. Roger de Robelin har ham nevnt i sin bok om Skanke-ætten (s. 332) og i Seljordsoga (1945) skal han være omtalt i Kulturbindet på s. 176. Er det noen som har en kilde til opplysningen om at Jan Gjertsen skal være en Groll?Samtidig er jeg interessert i patronymet til den Johan Groll som er nevnt i Familie Landhjelpskatten 1675 for Skien.mvh AreJeg har en tilsvarende etterlysning på Grenland Ættehistorielags Slektsforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Sigurd Vinger:Takk for svar på spørsmålet om Johan Groll. Jeg ser av din refererte debattråd at han skal ha levd ca. 1638-1691. Knyttingen mot Kongsberg og Buskerud kan forklare episoden han hadde med Hieronymus Spar i Drammen (Jfr tillegg til artikkelen om Spar av Torbjørn Steen-Karlsen i Gjallarhorn).Nå spørs det hvordan denne Johan Halvorsen Groll passer inn med Groll-slekten i Skien på begynnelsen av 1600-tallet. Er det forresten kjent noe jordegods eid av Johan?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg har i diskusjonen '29835 Mannsnavnet Cato på 1500- og 1600-tallet', tatt opp et delspørsmål som kan ha noe med slekten Groll i Skien å gjøre. Opplysninger i den debatten skulle kanskje ha vært tatt opp her. Derfor er en viss oppsummering på sin plass.Jeg undersøker muligheten for om Cato Gjertssøn n. ca. 1620 kan ha vært en bror av den Jan Gjertsøn, som av enkelte slektsforskere er utstyrt med navnet Groll. Begge har døtre med navn Sarke og det er nærliggende å se for seg at de begge kan være sønner av skiensborgeren, den senere rådmann Gjert Janssøn Hollender. Gjert skal være fra Harlem i Nord-Holland og kan være av slekten Groll om dette slektsnavn virkelig er mulig å belegge hos hans etterkommere.Gjert Janssøn _kan_ ha hatt (altså er flere av barna anført med grader av usikkerhet) følgende barn i sitt første ekteskap:Jan Gjertsøn: Datter ved navn Sarka, har muligens benyttet slektsnavnet Groll, forøvrig savnes navn på ektefelle og han er ikke godt nok kildebelagt.Cato Gjertssøn: Trolig datter ved navn Sarka da han er den eneste i Skien med dette sjeldne fornavnet som kna fylle rollen som Sarka Catosdotters far, skal trolig knyttes til Eiker i 1616, navn på ektefelle savnes.Karen (Kari) Gjertsdotter: Skal være omtalt som Sarka Jansdotters farsøster i Zacharias Schankes dagbøker, trolig men ikke kildesjekket.Dorte Gjertsotter: Omtalt i Finne-Grønns artikkel som gift med Anders Kristenssøn, og plassert av ham som søster av Karen Gjertsotter, kildebelegg savnes.Det eneste som er felles for disse kandidater til å være Gjert Janssøns barn av første ekteskap, er at de ikke kan være av annet ekteskap. I dette ekteskapet (Med Femja Sørensdotter, som er von Ansbach-ættling) kjenner vi som den antatt eldste Sarka Gjertsdotter (trolig oppkalt etter Gjert Janssøns første ektefelle) først gift med Klaus Klaussøn, dernest med Peder Jenssøn Maller, to andre døtre gift hhv Jakob Rytter og Jørgen Klaussøn, samt sønnen Søren Gjertssøn, som i 1623 studerte i Rostock. Han ville i følge Ivar Seierstad i Skiens historie (Skien, 1958) ha sak om arv opp ved Tønsberg lagting med begrunnelse at han var beslektet eller besvogret med hele byrådet i Skien.Den eneste ved navn Groll som kan passe inn som etterkommer av Gjert Janssøn, er Jan Halvorssøn Groll (ca. 1638-1691), som om dette skal kunne passe navnemessig og kronologisk kan være oppkallt etter Jan Gjertssøn. Men om man tidligere har antatt noe slikt og at det er derfor man har kalt Jan Gjertssøn for Groll, blir dette noe i nærheten av en ringslutning.Grollnavnet er derimot positivt belagt hos sønner av brødrene Isak og Jørgen Henrikssønner i Skien. I Skiens historie holder Ivar Seierstad deres far for å være borgemester i Skien Henrik Janssøn. Dette høres sannsynlig ut, men jeg har foreløpig ikke sett noe bevis for forbindelsen.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Når det gjelder Jan Gjertssøn, som skal være far til Sarka Jansdotter, gift med presten Schanke, kan det være han som er nevnt i en liste over borgere i Skien i 1620 som betalte ulike pengebeløp til støtte for det Skienske kompani. 'Jann Giertzønn' bidro med 10 daler.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg kjenner til ham, det var nemlig Mikkel Isakssøn Groll, sønn av Isak Henrikssøn.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Skien: Johann Groll (Grol, Graall). Har 1675 et hushold på fem personer, 1676-78 fire personer og fire personer på avlsgården, lignes i 2. klasse.Michel Isaksen Groll (1683), ofte kalt Michel Isaksen (Jsaachsen). Har 1679 et hushold på fire personer, lignes i 2. klasse. Han står i manntallet på samme plass som Karen, enke etter Rasmus Hanssen, hadde i 1678. Tjenerhold 1681-84: to eller tre personer, en dreng og to piker, 2. terminn -84 kun en tj.pike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Fra fogderegnskapet for Eiker kan det nevnes (Hassel Jernverk) Johan Grolls husholdning 1688 Ham selv, hustruen med syv barn. 'Huor af 3 ere udj Christiania hos hans Kiere moder Christentse Sl: Olle Tostens og der angifne'. Av de fire som er hjemme er den eldste ca 5 år. I tillegg to tjenestedrenger og to tjenestepiker.Nevnte mor her vil jeg tro er svigermoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Et annet interessant problem knyttet til Groll er Isak Henriksens ektefelle. I Sandsværs historie fremkommer det under gården (Øvre) Mørk at hun skal være en Åse Mikkelsdotter, hvilket jo synes plausibelt i det vi har en Mikkel Isaksen Groll. Hun er påstått å være søster til den Pål Mikkelsson som foruten å være knyttet til Mørk også eier jordegods i sandegårdene Mørkassel, Bø og Sando.Hvilken Mikkel som skal være Isak Henrikssons svigerfar er fortsatt uvisst. Kanskje det er noen med kunnskap om Sandsvær som kan kaste litt mer lys over dette problemet?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Litt på siden men jeg dumpet over (på FS og kanskje tvilsom) en Inger Isackdt. Groll som ble gift med Christen Henriksen Schurmann. De fikk en datter i 1673 i Larvik ? Denne Schurmann kan vel muligens komme fra området Rogaland-Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Hei!På tide med litt aktivitet etter nesten et år stillstand. Den Inger Isaksdatter som Berit Knudsen nevner er også datter av Isak Henriksen. Hun var enke etter fogden Peder Rasmussen på Hellstvedt,som det var skifte etter i 1671.Hennes søsken blir da Mikkel Isaksen Groll og Judit Isaksdotter gift med Søren Ovesen i Brevik.Jeg har nå funnet ut av dette med Åse Mikkelsdatter gift med Isak Henriksen [Groll]. Hun er mest sannsynlig enke etter Kristen Rytter, og etter hvilket jordegods Isak Henriksen sitter med i 1647, må hun være en hittil ukjent datter av fogden Mikkel Nilssøn på Huseby i Lier. Hun skal dermed _ikke_ være noen søster av Pål Mikkelsson på Mørk I Sandsvær.Jeg finner det også godtgjort at borgemester Henrik Jansson i Skien må være Jørgen og Isaks far, da det odelsgodset han sitter med i 1624, nemlig Sem i Gjerpen og Vindal i Solum, senere finnes igjen hos Jørgen og Isak Henrikssønner.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.