Gå til innhold
Arkivverket

[#29799] Ane Pedersdatter Kind ( kinnseie) ca 1820 Søndre Land


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Ane Pedersdatter. Det jeg har av opplysninger er at hun skal være født 1796 Torpa i Søndre Land. Hun ble viet 11/3 1821 med Jacob Halsteinsen Brager døpt 4/1 1789 i Nord Aurdal. Jeg har også notert navnet Kinnseie på Ane Pedersdatter. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Bjørn :)Det er nok den rette familien Lars Ove har funnet der.Anne Pedersdatter ble dpt. i Hoff, Land 18.Trin 1795, som datter av Peder Ellingsen og Gjertrud Larsdatter Sefferud.Foruten Anne hadde de barna; Elling dpt. 5.Trin 1778 (Da hadde de bosted Struxnæs) Marit dpt. 14.mars 1781 (Sifferud) Ingebor dpt. 3.adv. 1785 (Sifferud) Kari dpt. 6.Trin 1788 (Sifferud) Ingebor dpt. 28.juni 1791 (Sifferud)Peder Ellingsen, ble dpt. i Hoff, Land 29.april 1751, som sønn av Elling Pedersen og Ingeborg Halmrasteie.Gjertrud Larsdatter ble dpt. i Hoff, Land 9.Trin 1760, som datter av Lars Bjørnsen og Marit Jernusdtr. Lomsdalen.Peder Ellingsen Sefferud og Gjertrud Larsdatter ble gift 17.nov. 1777.Jacob Halsteinsson var sønn av Halsten Jacobsen, og Anne Olsdatter.Over utflyttede i Valdres, fra Sør Aurdal, flytter Jacob Halsteinsson Brager 33 år gml. i 1821 til Land.De blir gift 11.mars 1821 Anne Pedersdatter Kind og Jacob Halsteinson Smedsrud. Han 34 år. Hun 28 år. (!)Anne og Jacob fikk sin første sønn før de ble gift. Han fikk navnet Peder, og ble dpt. u.e. 12.juli 1818, som sønn av Jacob Halsteinsson Brager fra S.Aurdal, og Anne Pedersdatter Kindseie. Begge på Lunde.Anne og Jacobs neste barn var:Halsten, som ble dpt. 17.okt. 1821 (Smedsrud)Ole, som ble dpt. 10.okt. 1824 (Rudseie)Anne, som ble dpt. 31.aug. 1828 (Rudseie)I 1832 flytter familien til Overhalla, Trondheim.Jacob Halsteinsson Rudseie 43 år, Anne Pedersdatter 48 år (!) Peder Jacobsen 14 år, Halsten Jacobsen 11 år, Ole Jacobsen 8 år, Anne Jacobsdatter 4 år.Halsten Jacobsen er trolig han som bor på grd. Sommernæs* i Frænen, Møre & Romsdal i FT 1865, med kone og barn. Ole Jacobseb er trolig han som oplyses å være ugift, 42 år på grd. Helsæt* i Møre & Romsdal.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Dette ble nok ikke helt riktig. For det første: garden Kinn i Torpa er ikke i Søndre Land, men i Nordre Land. Det er ganske stor geografisk avstand fra Kinn til garden Søfferud lengst sør i Søndre Land på vestsiden av Randfjorden. Bare det tilsier at det er tvilsomt at ei jente fra Søfferud skulle bo på Kinn da hun giftet seg. Siden Peder Ellingsen Søfferud er av en sidegren av min egen slekt fattet jeg interesse for dette og begynte å lete litt i kirkeboka for Land. Der fant jeg at Anne Pedersdtr. Søfferud (30 år) ble gift 20. november 1825 i Hov kirke i Søndre Land med Hans Hansen Fall (39 år). Denne Anne var utvilsom datter av Peder Ellingsen og Gjertrud Larsdtr. Søfferud. Du må nok lete et annet sted etter 'din' Anne Pedersdtr. Jeg slo opp på Kinn i 'Boka om Land' bind X - det var ingen brukere på de to Kinn-gardene med navn Peder og med datter Anne på den tiden. Den Anne Pedersdtr. Kinn som ble gift med Jacob Halstensen kan ha vært tjenestejente på garden, hun var tydeligvis ikke født der. Selv om dette ikke bringer deg noe nærmere, så bidrar det i alle fall til at du ikke kommer inn på et feil spor. Navnene Anne og Peder var svært vanlige i Land på den tiden, så man må være nøye med å skjekke at man har funnet den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Here is another candidate for Anne Pedersdtr, and this one's age matches the removals list age, but not the marriage age.Anne Pedersdtr, bp. 12 Mar 1785, dtr of Peder Hovelson & Kristi Hovelsdtr in NordreLand. Farm name is very hard to read, but appears to begin with an F (could be Finden).And, this is, I believe, the Anne Pedersdtr who had an illegitimate baby in 1810, a son named Hans Ellefson, born at Frosakereie, by a soldier from Modum named Ellef Hanson. And he is my ancestral line.In 1827, Jakob Halstenson & Anne Pedersdtr Ruudseie had a stillborn baby. I find these notes by the pastors very difficult to read, so perhaps someone else can try deciphering what the pastor wrote. But I can make out that this was her 5th pregnancy in her 43? years. Also noted in the remarks is something about Kristi Hovelsdtr who probably assisted at the birth. It may call her the grandmother, but I am uncertain about the word used here. It looks like 'grordemoder.'Peder Hovelson & Kristi Hovelsdtr had other children:Ingeborg, b. 1778, d. 1791. Mari, b. 1791 at Tomleeie. Hovel, b. 1793 at Tomleeie, m. 1814 to Mari Hansdtr Ulvasveen. Else, b. 1797 at Rustadeneie, m. 1821 to Nils Larson Vingjareie. Kristoffer, b. 1800 at Rustadeneie.Note that all these are in NordreLand, not Sondre.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Til Rigmor: Ja, der er riktig at du skrev Land. Det er i det første inlegget det står 'Torpa i Søndre Land', og det er ikke riktig.Når det gjelder Marys forslag så er nok dette mer sannsynlig siden det dreier seg om Torpa. Foreldrene til den Anne som ble døpt 12. mars 1785 var Peder Hovelsen og Kirsti Harelsdtr. Gardsnavnet er så godt som uleselig i kirkeboka (prosten Niels Dorphs forfedelige håndskrift.....) men det begynner på F og kan kanskje være Finden (=Finni i moderne skrift). En av fadderne var fra Finden. Jeg tør ikke si noe mer sikkert om dette siden jeg ikke har forsket noe særlig på slekt i Torpa, min slekt kom fra Søndre Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Rettelse: foreldrene til Anne som ble døpt 12. mars 1785 skal nok være 'Peder Harels. og Chirsti Hovelsdt.' Gardsnavnet kan være Felde, som også er en gard i Torpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen :)Nei, det var visst ikke helt enkelt dette.Jacob Halsteinsen Brager (Senere Smedsrud/Rudseie) dpt. 4.januar 1789, ser jo grei nok ut.Han gifter seg som sagt 11.mars 1821 (bruker da navnet Jacb Halsteinson Smedsrud) med Anne Pedersdatter Kind. Hun 28 år (f.omkr 1793/94) Han 34 år (f.omkr. 1787/88) (Han er 6 år eldre enn henne.)Det bor jo en Anne Pedersdatter, 16 år gml. på Kind i FT 1801 (f.ca 1785)LenkeHennes dåp har jeg ikke funnet.I 1784 finner jeg ingen Anne døpt med far Peder. I 1785 finner jeg 3 Anne.12.mars i Torpa - Peder Hovelsen og Christi Hovelsdatter.22.Trin i Torpa - Peder Knudsen og Marthe Johansdtr.23. Trin i Hoff - Peder Olsen og Berthe Eriksdtr. Hvalbyeie.I 1786, 2.Trin i Torpa - Peder Nilsen og Christi Olsdtr. Torgunnsbøen.I 1792 - 1793 og 1794, finner jeg ingen Anne døpt med far Peder.1795 18.Trin i Hoff - Peder Ellingsen og Gjertrud Larsdtr. Sefferud1796 1.juledag i Hoff. U.E - Peder Pedersen Skude og Anne Knudsdtr. Øxne1797 11.mars i Hoff - Peder Bjørnsen og Gunhild Hansdtr. S.ØxneMed tanke på giftemålet i 1821, hvor det sies at Anne er 28 år ved vielsen, er den nærmeste å se til den Anne som blir døpt i 1795.Med tanke på alderen som oppgis når de flytter til Overhalla i 1832 - Han 43 år, og hun 48 år. (Hun er 5 år eldre enn mannen) Han f. ca 1789 og hun ca 1784/85.Da er det mest naturlig å kikke på den/de Anne som døpes i 1785, eller den Anne på 16 år på Kind i lenken.Så selvfølgelig er det noe som ikke stemmer over hodet her, men hvor?Feil alder ved vielse 1821 - 28 år/eller 36 år? Feil alder ved flytting 1832 - 48 år/eller 37/38 år?Personlig begynner jeg å helle mer mot at hun er født 10 - 11 år før det oppgitte 1796, iflg. det som blir opplyst her.Bjørn, Hvor har du opplysningene fra at hun skal være født 1796 i Torpa.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Tusen takk for bidrag alle sammen. Det har virkelig kommet mange opplysninger! Jeg har ikke fått tid til å sjekke disse ennå. Men etter rask gjennomlesing er det fortsatt uklart hvem som er rette Anne Pedersdatter.Til siste spørsmål i siste innlegg om hvor jeg har opplysningene om torpa fra. Jeg har dem fra Eideboka bind 3 av Jonny Lyngstad. Jeg tar med det som står skrevet om Hytthaugen i Skjelvika: ' Jakob Halsteinsen med kone og fire barn kom flyttende til Kornstad sogn våren 1833 fra Land prestegjeldi følge kirkeboka. Han var f. 1789 på Store Braka, Hedalen, Sør-Aurdal. se gard og bygdd Sør-Aqurdal b 6D s 361. d. 1841 g 1821 i Kinn kirke, Søndre Land m . Anne Pedersdtr. fra Kinnseie fra Aust-Torpa, Nordre Land f 1793 (1796?). Kirkeboka i Land opplyser at famili i 1832 meldte flytting til Overhalla i Nord Trøndelag. De fikk 5 barn: 1. Peder f 1818 på Lunde, Vest-Torpa g. 1845 m. Tørri Nikolaisdtr. fra Årø (ved Molde) Hun døde rett etter og han ble gift andre gang i 1847 m Anne Pedersdatter Mjelva, Blsøy, Molde. Ved 1. giftermålet skrev han seg for Kind nu Røbekk., mens han brukte navnet Mjelva andre gangen. Det blir fortalt at han døde i Amsterdam i 1870. 2. Jakob f 1819 på Lunde, Vest Torpa d. 1820 på Lunde3. Halstein f 1821 Smedsrud , Torpa g 1846 m Gjertrud Knutsdtr. Malmedal i Fræna. Ved folketelling 1865 brukte de en plas under Sommerneset, Fræna. Jeg vet om 5 barn : Anne Marta, Karen Anna g.m. Peder k Halaas Eideb. b 2 s 381, Sigrid, Jakob,og Hans.4. Ole f 1824 Rudseie, Torpa. Vef FT 1865 bodde han på Helset, Averøy hvor han var føderådsmann og ikke gift. i 1870 meldte han flytting fra Kristiansund til Stein, Averøy.5. Anne f 1828 på Rudseie , Torpa g 1848-50 m Jon Hansen Heggeliet, Nesset. De bodde på Kvamliplassen under Tjelle, Nesset b1 s. 344. Deres eldste datter, Ane Maria var gift med Rasmus Iversen Eide og bodde på Eide'Ane Maria har stor etterslekt etter seg i Eide og Averøy. Det er også gjennom henne jeg har slektstilknytning. Håper at dette kan være tilhjelp. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Har sjekket kirkebokenfor kvernes prestegjeld 1830- 1853. Under innflyttede finner jeg: april 1833 Jacob Halsteinsen Ruud og kone Anne Pedersdatter og deres børn: Peder Jacobsen 15 år Halstein Jacobsen 12 år Ole Jacobsen 9 år Anne Jacobsdatter 5 år for foreldrene er det ikke oppført alder. De kom til prestegjeldet for de skulle benytte en plads i Kornstad sogn. De kom fra Land prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen Bjørn :)Er det bare barna som er oppført med alder? Alderen du oppgir på barna i 1833, stemmer med alderen som oppgis på barna i 1832. - Men, foreldrene? - AlderDet er vel bare dødsåret til Anne Pedersdatter som kan gi oss det eksakte svaret på når hun var født. 1784/85 eller 1794/95.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

hei! Jeg prøver igjen. Viser til siste innlegg. Desverre står det ikke alder på foreldrene ved flytting til Kvernes prestegjeld. I kirkeboka finner jeg at Jakob Halsteinsen Skjelvik døde 04.04. 1841 og ble bisatt 23/5 1841. Alder oppgis til 53 år og at han var husmann. Dødsdato for Ane Pedersdatter finner jeg ikke. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

There are two documents in the Land church records that indicate 1784/85 is the correct birth year for Anne Pedersdtr. One is the removals list age and the other is the record of the stillborn baby in 1827. Here her age is hard to read but it is either 43 or 45.When Peder Jacobson was born in 1818, the records says that Jacob Halstenson was living at Lunde, but was from Brager in SørAurdal. Anne is just called Anne Pedersdtr Kindseie. It was her 2nd leiermaal. The witnesses were: Hans Hogner, Nils & Kristi Frosager, Mari Hansdtr Kind & Kristen Olson Kind.I have checked all the illegitimate birth from 1801 to 1818 and the most likely other Anne Pedersdtr giving birth to an uekte barn in that time period is Anne Pedersdtr Frosagereie who had the baby in 1810 with Ellef Hanson, the soldier from Modum.Anne Pedersdtr, dtr of Peder Hovelson & Kristi Hovelsdtr had a brother, Hovel Pederson who farmed one of the Frosager farms. She also had a sister Mari who married at Nils Olson and they also farmed one of the Frosager farms. I think the Nils Olson is one of the witnesses for at Peder Jacobsens baptism and that the Kristi Frosager named is Anne's mother.Notice that Kristi Hovelsdtr was the one who was present at the 1827 stillborn birth.Plus, Kristi Hovelsdtr, died in 1848 at Frosager, age 86.So, it rather appears to me, Bjørn, that you and I are very distant cousins. It's nice to have you in the family.Mary Rognstad Farrell in rainy Sacramento, California

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hello Mary! Thank`s for your interesting information about Ane Pedersdaughter. I think you have right in your conclusion about Ane. To confirm it we must have a certificate of probate. But it seems that you and I are very distant cousins. It`s nice to have you in the family. With kind regards Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Er det noen som har opplysninger om når Peder Hovelsen døde ? I FT 1801 i Land for gården Rustaden heter han Peder Haraldsen. Skal navnet være Hovelsen eller Haraldsen. Jeg har ikke funnet dødsår for noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

His name is wrong on the 1801 census. He was Peder Hovelson and he died in 1801 or 1802. I have a copy of his probate from the card catalogue. I will find it and post it. He died at Rustadeneie. It's also listed in the Nordsinni bygdebok.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Aha, found the probate. Not for Peder Hovelson, but for his brother, Hovel Hovelson who died in 1823. Hovel Hovelson had no children so his siblings were his heirs.They were:I. Ole, dead (Engeset), with 1. Hovel, 2. Ole, 23, 3. Berte g.m. Hans Hanson Hougner, 4. Else, 20, 5. Mari, 15II. Peder Hougner, myndigIII. PEDER, dead, with a. Hovel Frosager b. Kristoffer c. Mari, g.m. Nils Olson Frosager d. Ingeborg, g.m. Ole Pederson Kind e. Else, 20 g. ANNE g.m. Jakob Halstenson (looks like Hakenson on the card) FrosagerIV. Anne, 70 (not sure of that age)This is from the card catalogue, not the actual probate itself. But, I should have looked for it earlier. Could have solved the mystery much sooner.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hello Mary! You have indeed solved the mystery. Now you have confirmed it 100 %. I am very grateful. I believe that the youngest daughter Anne died here in Averøy 23/1 1866 80 years old. But I have not confirmed it yet. She has many descendants in Eide and Averøy on the western part of Norway. If you have any information about the parents/grandparents of Kristi Hovels daughter (and Peder), I’m very interested to participate. What is the name and number of the “bygdebok” that speak of Nordsinni? With grateful regards Your distant relative Bjørn Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Hi, BjørnYou need Vol 8 in the Boka om Land series to find Rustaden. But for the other lines you need Vol 10. That one has Frosager and Engesett.Now as to the next line back:Hovel Pederson Engeseteie, b. 1725 at Tonvold, son of Peder Halvorson/Haldorson & Anne Knutsdr Koldeie, m. 28 Dec 1750 Else Olsdtr Finden, b. 1730 dtr of Ole Gunderson Finden and Aase/Aaste Knutsdtr Bratteng (from Biri). And the kids are listed in that probate.I am working at trying to identify Peder Halvorson & Anne Knutsdtr. But those are such common names in the parish that it may turn out to be impossible.Cousin Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørn Eide

Hi, Mary. I`m just reading the Boka om Land. vol. 10. Interesting, but I do not find Frosager. What pages tells about the place? Cousin Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Hi, BjørnThe modern spelling of that farm is Frøysak, and the coverage begins on page 584. You'll have to check all the husmenn's plasser. There's a couple of family connections on page 588, at least I think that's where I found them. No, that's not right; try page 591 & 592. As you can tell, I have a little difficulty following the author's cross-references. But you will find them,Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.