Gå til innhold
Arkivverket

[#29807] Tysk slektning f. 1886


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei. Trenger hjelp til å finne slekten og opplysninenger om Elise Persieck gift Jaehn. f. 7 sep 1886. d. 21.12.1967 Bodde i/rundt Berlin. Gift med Erich Jaehn, skal ha vært tannlege. Vet ingenting om han ellers. Kan noen hjelpe? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Har du ikke mer informasjon til folk som skal hjelpe deg?Med slekten - mener du etterslekten?Var Erich Jaehn også tysk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Astrid Erich var også tysk og de bodde i/rundt Berlin. Jeg søker foreldre og deres forfedre, og om noen vet noe om Erich og Elise i det hele tatt. De hadde en sønn som er født 27.10.1921. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjen Har funnet nye opplysninger. Elise døde 21 Des 1967. Hennes mann var født 10 Oktober 1897. Hans fulle navn var Erich Kurt Jaehn. Hadde vært glad for alle opplysninger.Også Erich sin. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du vet såpass, vet du også hvor han bodde de enkelte år. Da blir det nok å søke i kilder fra det eller de steder han bodde de enkelte år (som du altså kjenner til, selv om du ikke har røpet svaret her). Det finnes sikkert mange kilder på stedet eller i nærmeste regionale arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

HeiJeg vet ikke hvor de bodde. Synes du svarte litt snodig. Opplysningene vi har finnes i adopsjons papirer og det står ikke stort der. Jeg har ikke bett om hjelp fordi jeg vet svaret, så hvis du du ikke har noe å tilføre så kan du jo la vær. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tenkte jeg skulle forsøke å gi deg veiledning i hvordan du selv kan finne de svar de søker etter. Jeg har nemlig arbeidet med slektsforskning i tyske arkiv i nærmere 28 år. Hvis du vil ha veiledning, så si ifra når du er klar. Men hvis du tror at det finnes noen lesere her i forumet som 'vet' eksakt det du er på jakt etter, så tar du dessverre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hanne, du oppgir selv at Erich var født i 1897, og at han bodde i Tyskland i hele sitt liv. For å kunne fastslå at han bodde i Tyskland i hele sitt liv, noe som blant annet innebærer at han bodde i Tyskland i 1898, 1999, 1900 osv osv, så må du sitte på data som forteller eksakt hvor han bodde, år for år. Hvis du bare har en opplysning om at han bodde i Tyskland i 1921, innebærer ikke detat han bodde i Tyskland ved fødselen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Tore Du har sikkert vært borte i adopsjonsaker i arkivene i Norge, I de finnes det noen steder mange opplysninger og andre steder lite. Pga en adopsjon sak i 1946, så finnes det noen få papirer og der står det også noe om at de lette etter barnebarnet.Det står ikke noen adresser men at forespørselen kom fra Tyskland. Jeg synes det er litt for følsom sak å legge fram og det skal man jo heller ikke gjøre da det også gjelder levende etterkommer. Hva er det du snakker 'Men hvis du tror at det finnes noen lesere her i forumet som 'vet' eksakt det du er på jakt etter, så tar du dessverre feil.' Så skriver du at jeg kan jeg få hjelp når jeg er klar, synes du er arogant . Den som tror den vet alt kan lite for den er ikke intresert i ny kunskap . Jeg ville bare ha hjelp også får jeg sure oppstøt fra deg. Jeg ville bare ha hjelp. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, du behøver ikke ta mine skriverier så tungt. Du trenger hjelp og jeg vil hjelpe deg. Men du har mildt sagt holdt kortene (dvs opplysningene) meget tett til kroppen, så det er vanskelig for enhver å yte hjelp.Det finner folketellinger for Tyskland fra omkring 1900, men disse kan ikke anbefales, da de meg bekjent ennå ikke er digitalisert. Det blir for tungt å gjennomgå dem. Men en brukbar start kan være å gjennomgå fortegnelser fra de ulike tyske universitetene over nyutdannede tannleger. Slike lister ble gjerne publisert i samtiden. Noen er sikkert forlengt på internett. Jeg antar også at du via internett finner alle utdanningsstedene i Tyskland der en kunne studere til tannlege, i den aktuelle tidsperioden, som synes å være 1918-46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan utdype hva jeg mente med den setningen du siterte meg på, Hanne. Du ber om hjelp til å finne opplysninger om en - ifølge deg selv - tysk statsborger, født 1897, som hele livet bodde i Tyskland. Underforstått: derfor også født i Tyskland.Dette forumet diskuterer oftest (men slett ikke alltid) norske forhold. Kun unntaksvis tyske forhold. Det er nok slik, at deltagerne i dette forumet ikke er eller kan være i stand til å sitte med tyske fødselsopplysninger fra 1897. Mormonerne har en del registrert. Men hovedmassen av data fra 1897 er ikke gjordt tilgjengelig på internett eller i trykte tekster.Erichs navn er slik at han kunne komme fra hvorsomhelst i hele Europa. Tyske navn (og tyske personer) bodde omkring 1900 mere spredt enn idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Innlegg nr. 4 står fortsatt ved lag - (pårørendes) oppsøking av Standesamt i Berlin ol. Standesamtet tilsvarer vårt folkeregister. Når en finner dødsmeldingene på personer en søker etter, finner en også gjerne fødestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjen Det er ikke meningen å holde noen opplysninger tett inn på kroppen, for det er ingen opplysninger om dem som man må skjule. Men det er en adopsjonsak og da kan jeg jo ikke gi opplysninger om nåverende levende personer. Og det står delt og stykkvis.Det er ikke så utfyllende informasjon, siden barnet bodde hos sin mor og ikke sin far. Som jeg skrev er jeg glad for hjelp. Å siden det er barnet til Elise og Erich som har en etterkommer her så tengte jeg at det går ann å legge et søk. Å andre har jo fått hjelp. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det trengs muligens flere opplysninger fra deg for at andre skal kunne hjelpe deg videre. F eks fødestedet til Erichs og Elises sønn, og adopsjonsåret for den som ble adoptert. Siden fødestedet kan være i Tyskland, og du bruker uttrykket 'etterkommere her' (der 'her' antagelgvis menes i Norge), har det ved ett eller annet tidspunkt funnet sted en immigrasjon til Norge. Når dette året blir kjent, kan en sikkert finne flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da er det bedre å komme videre. Jeg antar at du finner Berlins grenser anno 1921 på internett. Og deretter kirkeinndelingen, og nåværende plassering av kirkearkivene. (Jeg antar at barnet ble døpt ved fødselen.) Kirkesamfunnene beholder sine egne arkiver i Berlin, og har egne arkiver der en kan få hjelp.Byarkivet / statsarkivet for Berlin kan sikkert forklare hvordan man finner frem i fødselsmeldingene for 1921, og hvor disse er oppbevart i dag. Pårørende kan garantert få adgang til disse kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Norsk slektshistorisk forening har en oversikt over tyske slektsforsker'ressurser': http://genealogi.no/Eur_An/tysk.htm ; se f eks et stykke nede under 'Berlin, Brandenburg'. Her finner en både offentlige arkiver, diverse kirkearkiver, slektsforskerforeninger, egne websider for Berlin etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.