Gå til innhold
Arkivverket

[#29810] Thorer Arnesen/Andersen og Kari Helgesdatter Hobøl/Enebakk


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Ekteskap inngått i 1800 i Hobøl mellom enkemann Thorer Andersen Svines i Enebakk og Kari Helgesdatter Kinnerud. De var bosatt på Næsset, i alle fall i 1800, da de fikk datteren Tolline (da kalles Thorer for Arnesen).Kari kan være den Karen Helgesdatter Kinnerud som konfirmeres i Hobøl 22. søn etter Trinitatis 1781.Helge Kinnerud fikk følgende barn: Maria f. 1766, Lars f. 1768, Anne f. 1770, Kierstine f. 1773, Ingebor f. 1775, Johannes f. 1778, Anne f. 1790, Hans f. 1791, Anne Maria f. 1794 og Gunhild f. 1799 - og selvfølgelig Kari/Karen, men har ikke funnet hennes dåp (ca 1764?). Mange barn over lang tid: er det navnebrødre, eller fikk den ene mannen så mange barn over så mange år?Takknemlig for all informasjon om foreldrene til Thorer og Kari/Karen - stemmer det jeg har?Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Du finner opplysninger om Thorer Arnesen på Svines i Enebakk bygdebok bd.III s. 751-752. Nevner litt her:Torer Arnesen, foreldre Arne Olsen og Johanne Persdatter på Svines, f. ca 1739, død 1800, g.m.1. Ingeborg Sørensdatter f. ca 1746 d. 1798, 8 barn, de 4 første døde små.2. Kari Helgesdatter, som var med barn ved skiftet etter Torer 5/9 1800.Torers besteforeldre på Svines het Ola Andersen og Mari Torkelsdatter, og oldefaren var muligens Anders Brynjulsen Svines, 40 år i 1664. Hans far Brynjul var da 82 år.Jeg kan skrive mer utførlig om årstall og barn, hvis du ikke heller vil finne det ut selv, da?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Tusen takk, Laila! Det er veldig fint hvis du kan gi meg noe mer informasjon. Det er moro å finne ting selv, men ikke har jeg tilgang til bygdeboka, og når man er hjemme med baby er det få turer man rekker på arkivet... :) Du kan gjerne sende på e-post til: sbaklid@start.noSiri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei igjen: Fant litt mer som kan være av intresse som selvfølgelig må sjekkes: Helge Kinnesrud har vært gift to ganger. Se Lenke- Helge Larsen G. 6/11 1763 i Kraakstad med Anne Larsdtr. Kilde: FS IGI.- Kari Helgesdatter døpt 29/4 1764 i Kraakstad, Far: Helge Larsen. Kilde: FS IGI.- at Helge Larsen Kinnerud kom til Kinnerud i 1765/6. da Maria døpes 23/3 1766 og han brukes flittig som cautionsmann ved vielser fra 10/12 1766 i Hobøl. Kilde: Helge Holst database over Hobøl kirkebøker.- Enkemann Helge Larsen Kinnerud G. 19/10 1788 med Marthe Halvorsdtr. Kilde: Helge Holst database over Hobøl kirkebøker.- 1801 se linken til folketellingen.- på FS IGI fant jeg en eneste Helge Larsen i Akershus/Østfold som er død i tiden 1801-1820. Født i Våler i 1734(kan passe med alder jfr folketellingen), død 1804, sted?? Helge L. Kinnerud finnes ikke begravet i Hogne Holsts database.Håper noe kan hjelpe deg:-) Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Siste før natten:Finner ei Anne Larsdtr døpt i Kraakstad den 15/5 1738. Forelde Lars Helgeson og KARI Nielsdt. Kilde FS IGIKan disse passe inn???Gjesp Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Siri A. Baklid

Forsøker å finne ut mer om følgende: Kari Helgesdatter ble altså enke mens hun var gravid. Hun ble gift på nytt 21.04.1804 i Hobøl med enkemann Hans Jensen Weggerdalen. Hvem var hans første kone, og hadde han barn? Kari og Hans var etter det jeg forstår først bosatt på Huulseie, deretter på hennes fødegård Kinnerud. Jeg finner sønnen Abraham f. 1803, men ikke konfirmasjon eller dødsfall for ham. Datteren Helene f. 1808 konfirmeres i 1823. Er det flere barn?Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei igjen. Denne ble vanskeligere fra mitt ståsted bak PC'en... Har prøvd mange varianter men ingen gir noe svar. Eneste jeg har funnet ut nå er at Abraham døpt 13/11/1803, blir gravlagt 12/3-1809 5 aar og 6 mnd. (Det er bare en Abraham født i Hobøl mellom 1800 og 1813 og bare en død mellom 1800 og 1809.) Dette fant jeg i H. Holsts database. Finner heler ingen flere barn enn Abraham og Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.