Gå til innhold
Arkivverket

[#29816] Jon Kristiansen evt .Nygård opprinnelig fra Lesja


Gjest Grete Kjølgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Kjølgård

Jeg prøver å finne ut mer om min familie på morssiden. Min grand onkel het Jon Kristiansen eller han brukte etternavnet Nygård født på Lesja og var jernbanearbeider.I ett brev var det opplysninger om at han var på aldershjemmet i Tresfjord ,dette brevet var fra 1970, og i brevet var det nevnt en dame med navnet Anna om hun var gift med han eller var hans hushjelp er mer usikkert ,men trolig hans hustru. Han døde i 1970 eller 1971 som en gammel mann. Det skulle vært så moro om noen kunne hjelpe meg med noe på veien. Om han var gift og hvor han evt er gravlagt og opplysninger om hans evt.kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei GreteDette må være den Jon Kristiansen som var gift og bodde på Rekdal i Vestnes Kommune. I bygdeboka sies det at han var anleggsarbeider fra Lesja. Jon var gift med Serianna Andersdtr Rekdal og de hadde hus på Rekdal, på samme bruket som søster til Serianna, Anna var gift på. Huset sitt hadde han revet på Lesja og flyttet hit. I følge boka døde Jon i 1971. Serianna og Jon hadde ikke barn. Da Jon døde gikk hans stykke med hus tilbake til svigerbror Rikard sin sønn som avtalen var. Fra min barndom husker jeg Jon veldig godt. Han var en virkelig humørspreder. Han var spesielt interessert i fisking, både på sjø og fjell. Når han låg ute på fjorden og pilket om dagene, ja så hørte vi han sang gamle rallarviser. Og han var slik en humørspreder som jeg tror alle her i bygda bare har gode minner om.vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Sjølv om fødselsåret manglar, finn du truleg han og opphavsfamilien i Bygdebok for Lesja bd. 3 (utg. 1996) s. 467 (det er rett lenke til ft. 1900 i innlegg 2).Plassen var kalla Nygarden eller Langveggen, og det var så langt vi veit berre denne familien som budde her. Plassen finst på kart i boka s.459.Klipt frå bygdeboka:6-1. Sist i 1890-åra – i 1930-åra.Kristian Tostens. frå Øvre Hovaukholen (2-5), 1861-1939, g. 1884 m. Pernille Eriksd. frå Nerholen, Hovauk (16-1), 1860-?. Med Kari Haldogsd. frå Nedre Simahaugen, Selsjord (8-6) hadde Kristian dottera:1. Hanna, 1883, sjå Nedre Simahaugen, Selsjord (8-8).Pernille og Kristian hadde barna:1. Kari, 1883-?, g. 1913 m. Håkon H. Løkken frå Prestlykkja i Sør-Fron, vart nok brukarar der.2. Tosten, 1885, sjå Lilleborg, Håkåstad (10-2).3. Elise, 1889-?, g. 1907 m. Håkon Anderss. Dæhlie frå S. Fron, 1885-?, han var i tenest på Holåk. Dei flytte nok frå bygda.4. Reidar, 1893-?, arb. på jernbaneanl., elles ukj.5. Jon, 1895-?, arb. på jernbaneanlegg, elles ukjent.6. Peder, 1900-18, var jernbanearbeidar.Familien flytte mykje. Dei budde på Nedre Bølloghaugen (8-2) frå dei gifta seg, så på Hovaukholen, så er Reidar f. i Fåberg og Jon i Kvam. I 1930-åra kjøpte dei Nyborg, Håkåstad (10-2). Far til Pernille, Erik, budde hjå dei her i 1900, og døydde her i 1903. Vi veit ikkje kvar det vart av Pernille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Kjølgård

Tusen takk for masse informasjon. Dette er så moro at hjertet hopper helt i utakt. Onkel Jon var min mors favoritt onkel som hun holdt svært høyt. Jeg hørte mye om han da jeg var barn men jeg fikk aldri oppleve han i levende live. Jons Bror Reidar var min morfar, og han og Jon fulgt jernbaneanlegget sammen i mange år . De stod hverandre svært og det var han som skrev om Jon i det tidligere omtalte brevet som var til min nå avdøde mor. Men er det etterkommer etter hans kone skulle det vært moro å vite. Og at huset på Lesja ble flyttet viste jeg ikke. Står det enda? Dette blir litt rotete men dette er så moro. Jeg er glad for alle opplysninger jeg kan få da denne familiesiden er lite kjent pga store avstander og det meste hendte før min tid og i min spede barndom . Reidar liv og levnen kan jeg gi flere opplysninger om hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Huset står ikkje, men staden er altså kjent (det var familien som flytta). Av bygdeboka framgår det at plassen truleg ikkje var folkesett etter Kristian døydde, i 1939.Men det er ikkje lenger sidan enn at det godt kan finnast naboar som hugser staden og kan fortelje kva som skjedde med huset.Bygdeboka kan du låne på biblioteket. Det blir ikkje samla systematisk tilleggsinformasjon til ho, men du må gjerne sende basisdata om Reidar til ak@hivolda.no så skal eg arkivere dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Grete.Jon Kristiansen og kone Serianna hadde altså ikke barn. Men det lever ennå folk her som kalla han onkel. Disse barna til Seriannas søster Anna kan jeg formidle kontakt med, men da må jeg ha en e-post for en kan vel ikke oppgi navn og adresser her. Jeg tror datter til Anna vil glede seg over å høre fra slektninger av Jon. Huset som Jon flytta fra Lesja står her ennå, nå en god del fornyet og bebodd av et av Annas oldebarn.vennlig hilsen Helgehelgebje@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Kjølgård

Hei igjen. Jeg er glad for all informasjon jeg har fått og kontakt med personer som faktisk husker Jon.Men en ting jeg lurer på. Bygdeboka for Lesja er allerede innlånt og jeg har begynt å lese den.Men som det står er skjebnen til Pernille ukjent.I en kilde som ligger her på digitalarkivet som heter: 'Gravsteiner på kirkegårder i Lesja' finner jeg på post nr 630 og 631 Kristian og Pernille Torsteinsen. Fødselsår stemmer bra overens med det vi vet og etter hva jeg kan skjønne var navnet på Kristians far Tosten eller Torstein etter nåtidens skrivemåte.Kristian og Pernille var også søskenbarn etter hva jeg kan forstå. Tosten var ett navn som gikk igjen i denne familien og kan dermed forsvares at det ble brukt som etternavn, selv om de i en periode prøvde å bruke navnet på det lille bruket som etternavn. Men dette er gjetning og muligens feil ettersom ikke bygdaboka har med dette om pernille. Men jeg tror dette kan være de to men har jo ikke noe sikkert på det. Ellers vil det nok bli en tur til Lesja i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vi gjekk ikkje systematisk over kyrkjegarden under arbeidet med bygdeboka. For perioden frå ca 1940 da vi ikkje lenger hadde kyrkjebøker og fram til utgjevinga måtte vi bygge på informasjon som vart samla inn i bygda.Det medfører eit klassisk problem i slikt bygdebokarbeid: familiar som ikkje har etterkommarar i bygda blir ikkje med, eller berre med sporadisk informasjon (vi brukte andre kjelder, m.a. lister over vigde, fødde og døde i kyrkjebladet o.l.).Gravstadregistreringa for Lesja er gjort etter at bygdebokarbeidet var ferdig. Det ser elles ut som om det er feil f. år på Kristian, men dødsåret er det same som i bygdeboka, og f. året til Pernille stemmer òg. Dermed er det grunn til å tru at gravsteinen er den rette, og ho døydde i 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.