Gå til innhold
Arkivverket

[#29817] Jacob Pedersen Müller (Møller) Porsgrunn


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Jacob Müller 1719 var gift med Justine Wright f.1725 og står oppført som forvalter ved Gjemsø kloster. I 1801.tell. finner jeg ham(?) i Porsgrunn som pensjonert kongl. toldbetjent. Han bor da hos sin brordatter Dorthea Møller gift med Hans Jochum With. Dette virker ikke umiddelbart riktig. Er det noe sted jeg kan lete for å finne ut om dette er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Hva er det som får deg til å tenke at dette ikke er samme Jacob?Er det yrket?Alderen stemmer.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja det var her jeg også fant ham og noe annet sted er han ikke å finne, så vidt jeg kan se. Først og fremst synes jeg det er litt rart at han står oppført som forvalter til Gjemsø kloster for så å bli pensjonert som kongl.tollbetjent. I 1801-tell. er han jo også bosatt hos sin niese selv om hans sønn Hans Møller f.1763 og gift med Anne Maria Kruuse er i live og bosatt i Porsgrunn. Tja---. Det som stemmer er alder iallefall, og det hadde jo vært fint om det var ham. Det kommer jo flere familiemedlemmer inn i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen - og takk for innspill. Det er synd (for meg) at Per Nermo ikke forsker på 'min' Müller familie. Jeg har prøvet å få med meg det meste, i håp om at veiene skulle krysses. Jo da, det er helt riktig at Anna Elisabeth Dorthea Møller er datter og en av mine stammødre. Vidløftig sådan, vil jeg tro, til å leve på den tiden. Konf.innlegg 29284 og 29286. I opplysningene fra Porsgrunn bibl. står det mye å lese om sønnen Hans 1763-1827, og sønnesønnen Jacob Kruuse Møller 1799-1875,men veldig sparsomt om Jacob Pedersen Møller 1719 -? Dersom det er denne pensjonerte tollbetj. i 1801-tell., er det kanskje noen som vet hvem foreldrene til Dorthea Møller 1773 er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Serup Mikkelsen

Se mit debat 29882 Er der måske en forbindelse ? Peder Jacobsen søn af Jacob Pedersen ? begge er toldere ! Peder har tilnavnet Gjemsøe. Måske født der som søn af forvalteren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.