Gå til innhold
Arkivverket

[#29829] Hvor ble det av Arne Andersen og Anne Danielsdatter (fra Norderhov) etter 1782?


Gjest Ole E. Yttri
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

Kjenner noen til hvor denne familien bodde etter 1780/82?Arne Andersen og Anne Danielsdatter giftet seg i Norderhov 1777, og fikk døtrene Mari i 1778 og Inger i 1780, kanskje også Gunhild som ble gravlagt 8 uker gammel i 1782, men hun kan også ha andre foreldre. I 1780 bodde familien i Hønefoss.Det ser ut til at familien flytter ut av distriktet, men i 1801 er Anne tilbake som enke, bosatt på Klekken, og har en sønn Daniel født ca 1788? Men hvor?Denne familien skal med i en artikkel om 'Pål Putten og Hans Grenader' sin slekt, og det hadde vært kjekt å få vite hvor de bodde i den periden de var borte fra Norderhov.Har noen vært borti denne familien?Beste hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Hei Ole!Vet du noe mer om dette paret som kanskje kan gi oss noen ideer som kan være verd å sjekke ut? F eks fødested, -dato, foreldre, søsken, faddere, forlovere, Arnes yrke o.lign.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei OleArne Andersen og Anne Danielsdatter fra Norderhov var jeg borti for flere år siden, fordi jeg trodde at de var identiske med mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre som bor på Pålsåsen på Eiker i 1801. LenkeImidlertid viste det seg å være et blindspor for mitt vedkommende. Jeg er fortsatt like undrende til hvor 'mine' Arne Andersen og Anne Danielsdatter kommer fra. Håper du får napp på 'dine'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei, takk for svar begge to! Det er dessverre ikke så mange relevante tilleggsopplysninger jeg kan komme med, i hvert fall ikke i forhold til formålet å finne ut hvor de flyttet. Forøvrig er den nevnte artikkelen nå overlevert til redaksjonen for Hringariki, så eventuelle nye opplysninger må komme i et senere nr.Anne Danielsdatter er Pål Puttens barnebarn, og datter av Daniel Paulsen fra Putten og hans kone Berthe Jørgensdatter fra Gullerud. Anne ble døpt 16/6-1754. Foreldrene bodde på en plass under Gullerud da Anne ble født, men de flyttet mye. Da Anne og Arne giftet seg i 1777, bodde han på Olla. Det må være en husmannsplass i samme område, men i farten er jeg ikke sikker på hvilken gård den lå under. De bodde fortsatt der i 1778, men var flyttet til Hønefoss i 1780. Jeg har ikke hatt tid til å prøve å finne ut av Arne Andersens opphav, men det kan godt tenkes at han er fra samme område. En Anders Andersen som var fadder både i 1778 og 1780 kan tenkes å være en bror - eller far for den saks skyld.Det var flere i denne slekten som flyttet inn til Aker, men jeg tror disse to må ha flyttet et annet sted. Men det er mange steder som kan være aktuelle, f.eks Asker, Bragernes, Kongsberg, Jevnaker, for å nevne noen. En søster av Anne Danielsdatter, Pauline, var for eksempel gift på Jevnaker, Lunner anneks, men også hun kom tilbake til Norderhov senest innen 1792, etter at hun var blitt enke noen år tidligere.Det har ikke blitt tid til å sjekke ut alle mulige steder de kunne ha flyttet til. Men siden navnene ikke var de aller vanligste, prøvde jeg meg her i brukerforumet. Jeg vil jo tro at sønnen Daniel Arnesen er å finne som døpt et sted, og trolig fikk de også flere barn.Om noen tilfeldig skulle komme over hvor familien bodde, er jeg selvsagt fortsatt interessert i å vite det.Vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Ole!Daniel Arnesen er en uvanlig navnekombinasjon og FamilySearch IGI gir bare en aktuell mulig kandidat født 1787-1789: LenkeDenne Sanddalen er vel den ved Lærdalsøyri i Sogn og Fjordane. Iflg FS er det også døpt flere Arne Andersen i S&F rundt 1750.Dette er vel et skudd i tåka, men på den annen side er det strake veien over fjellet.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt farlig å bygge på FamilySearch mht. navnekombinasjoner. F.eks. er ingenting fra Christiania 16- og 1700-tall med (heller ikke størstedelen av første halvdel av 1800-tallet), dette gjelder også andre vesentlige menigheter.PS. Men navnkombinasjonen er ikke i Christiania i det aktuelle tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei, og takk for tipset, Rolf. Jeg er likevel ikke helt overbevist. Først og fremst fordi jeg ikke er trygg på at dette dreier seg om Lærdal. Svanø er vel heller øya Svanøy i Ytre Sogn, like sør for Florø. Og der finner jeg også dåpen i digitalarkivets 'døpte i Kind'. Av øvrige barnedåper for samme familie ser jeg at foreldrene er Arne Jensen Sønddalen og hustru Anna Ivarsdatter. Sønnen Daniel befant seg som tjenestedreng i Kind i 1801.Dermed flyttes nok mitt fokus tilbake til Østlandet når det gjelder akkurat denne slekten. Men jeg er ikke helt ukjent med Sogn og Fjordane heller, for bortimot halvparten av anene mine kommer fra det fylket.Og takk for interessen - en annen gang er det bedre klaff.beste hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.