Gå til innhold
Arkivverket

[#29831] Aaselia M. Lindland, f. 1887, frå Nesgrenda, Tvedestrand (Holt) til Amerika??


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Aaselia M. Aanesdotter Lindland, etter opplysningar frå Amerika fødd 3.10.1887 i Vegårdshei, Gjerstad, skal ha vore dotter av ein Aane (Lindland?) og kona Ingeborg Halvorsdotter frå Flaten i Åmli, men Lindland-namnet er visstnok hedimehøyrande i Nesgrenda, Tvedestrand (Holt)!? Aaselia utvandra til Amerika over Kristiansand i 1910 og gifte seg i Brookings, SD i 1914 med Martin Schanke Eikum frå Hafslo i Sogn!Kan nokon hjelpa meg med nokre av desse detaljane:* Kontrollera fødselsdatoen til Aaselia Lindland?* Nøyaktig fødestad for Aaselia Lindland?* Aaselia M. Lindland's mellomnamn?* Fulle namn på båe foreldri til Aaselia?Eg vonar på hjelp og takkar so mykje på førehand!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal se om jeg kan finne ut av det. Foreløpig nevner jeg bare at Lindland-navnet, dersom det kommer fra Tvedestrandsområdet, sannsynligvis enten kommer fra Lindland i Holt (som ligger et par kilometer vest for Nesgrenda) eller fra Lindland i Søndeled (som ligger nær den gamle kommunegrensa mellom Holt og Søndeled, midt mellom Tvedestrand og Risør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk, Oddbjørn, for at du vil sjå på denne saki. Eg ventar i spenning!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror jeg har funnet det du leter etter, Lars. Familien er ikke nevnt i den ordinære bygdeboka for Holt, men i 1951 kom det ut et bind med 'Tilføyelser og rettelser av den i 1940 utkomne bygdebok', og der fant jeg følgende på s. 289-290 under Lindland:'Aane Abrahamsen, f. 23. desember 1850 på Kleivane (i Åmli) g. m. Ingeborg Halvorsdtr., f. 10. januar 1852 på Flaten i Åmli av foreldre Halvor Jørgensen og h. Aase (Aane var sønn til Abraham Aanesen og hustru Tøri bosatt på gården Kleivane i Åmli).Aane Abrahamsen flyttet til Aalls bruk på Lindland den 9. mai 1892, hvor han bodde som leiglending til gården i 1941 ble solgt til Eivind Berås.Barn (bl.a.):Aaselie Marie Aanesdatter, f. 3. oktober 1887, g.m. Martin Ekum fra Sogn. Barn: Oskar Eiden, Anna, Loid, Clifton'.Det går fram av opplysningene ovenfor at Aaselie var født på Kleivane i Åmli (det var mora som var fra Flaten). På Lindland var/er det flere bruk. Ett av dem var i en del år i Næs jernverks eie, og det var altså der familien bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Oddbjørn for heilt perfekte opplysningar! Du har svart på alle spørsmåli mine, og manuskriptet mitt er no komplett med omsyn til denne huslyden (ogso borni deira i Amerika; eg tala med Lloyd i aftes)!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Sommerland

Jeg tror jeg har noen tilleggsopplysninger om Aaselie Lindland. Ho var som nevnt datter av Ingeborg Halvorsdatter og Aane Abrahamsen. Ingeborg var datter av Aase Jørgensdatter Hovde og Halvor Andersen Kylland, begge fra Åmli. Aane var sønn av Tøri Jørgensdatter Hovde og Abraham Aanesen Rødland (Vigmostad?). Ingeborg og Tøri var søsken, og følgelig var Ingeborg og Aane søskenbarn. Aase og Tøris far, Jørgen Olsen, eigde gården Hovde i Åmli til ca. 1833, da Nes Jernverk overtok den. Aase og Halvor flyttet til Flaten i Åmli, og senere til Holt. Aaselie var søskenbarn til mi bestemor.Hilsen Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I folketellingen fra år 1900 finner jeg familien på et av Lindland-brukene i Holt. Av de fem barna er de to eldste (f. 1880 og 1883) født i Åmli, de to neste (f. 1885 og 1887) er født i Vegårshei, mens den yngste er født i Holt i 1893. Opplysningene om fødested i folketellingene er ikke alltid så mye å stole på. Men hvis dette er riktig, må familien ha bodd noen år i Vegårshei (Gjerstad prestegjeld) før de flyttet til Holt, selv om dette ikke har vært kjent av de som har skrevet bygdeboka for Holt. Aaselie ser derfor ut til å ha vært født i Vegårshei, noe som stemmer med opplysningene fra Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Sommerland

Aaselie Aanesdatter ble født på Ljøstad i Vegårshei 3. oktober 1887, hvor foreldrene var leiglendinger. Nes Jernverk eigde mange av gårdene i Holt, Vegårshei og østre Åmli, og det var ikke uvanlig at leiglendingene flyttet rundt på forskjellige 'Aall-gårder'. Mange var også pliktig til å kjøre kol til Verket, så det var ganske tett forbindelse mellom disse 3 bygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.