Gå til innhold
Arkivverket

[#29833] Spørsmål til dere som jobber i Arkivet ang FT 1801


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har et generelt spørmål om FT 1801 (ref tema 28496). Hvor vanlig er det at folk er 'uteglemt' i FT - skjedde dette ofte? Hvis det er usannsynlig at folk ikke ble tatt med, har jeg begynt å lure på om mine aner f.eks. kanskje var i Sverige da FT ble tatt opp....? Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tviler på om det finnes noen statistikk over hvor mange enkeltpersoner eller familier som er uteglemt, en slik statistikk ville ikke være enkel å lage.Jeg vet imidlertid om hele 3 familier blant mine egne forfedre som er uteglemt, fra h.h.v. Drammen, Ås, og Nord-Fron. Det som er felles for dem er at de var arbeider-/husmannsfamilier. Kanskje de hadde lettere for å bli uteglemt. For Drammen vet jeg også om flere enkeltpersoner som mangler.Dette er altså bare mine funn. Andre kan sikkert bidra med flere mangler.Nå kan det sikkert i noen tilfeller være at folk var utenlands da tellingen ble tatt opp, slik du antyder, men jeg vet at dette ikke kan være tilfelle med de jeg har lett etter. De var på stedet både før og etter tellingstidspunktet.Kanskje man et sted kunne opprette en base der folk kunne legge inn familier/enkeltpersoner de ikke finner i 1801, men som 'burde' ha vært der? Mange ville ha hatt nytte av et slikt tiltak, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At man var i utlandet, skulle i utgangspunktet ikke være til hinder for å bli tellet, da reskriptet sier at alle skulle bli talt, også de 'Indfødte, der vel kunne være fraværende paa Reiser, men om hvilke vides, at de enten her have deres sædvanlige Opholdssted, eller at de igjen agte sig tilbage, for her at etablere sig'.Alle detaljer: http://www.uib.no/hi/1801dok.htmlDette var regelen. Som kjent brytes regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Der er også andre typer mangler i ft 1801, ved siden at enkeltpersoner kan ha blitt 'oversett'. I mitt hjemfylke (Aust-Agder) er f. eks. hele Holt Sogn (som var relativt svært) borte, noe som selvsagt har skapt et betydelig kildeproblem for mange slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Det er sagt mange ganger: Folketellingene er ikke ufeilbare, spesielt ikke FT 1801. Det er 'menneskeverk'. Eksempel: Maridalen i Aker ble utelatt pga. stormen og tellemannskapet gikk hjem igjen. Det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.