Gå til innhold
Arkivverket

[#29837] Ole Eriksen, frå Vestnes til Hustad


Gjest Knut  Reidar Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut  Reidar Sande

Ved FT 1865 finn vi på Nerland og Elverem i Bud prestegjeld, person nr 590, ein føderådsmann og enkemann Ole Eriksen, f ca 1800 på Vestnes. Dette er truleg den Ole Eriksen som i 1829 blei gift med Elen Hanna Pedersdtr frå Nerland. Ole Eriksen var då dreng på Drågen i Bud prestegjeld. Paret slo seg ned på Nerland. Er det nokon som har nærare opplysningar om opphavet til denne Ole Eriksen. Han kan vere frå tidlegare Veøy prestegjeld i Romsdal, og han kom til Drågen omkring 1820 eller litt seinare.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espen Berg

Jeg har ikke noe om hans opphav, men jeg har et lite spørsmål: Kan en person ved navn Edvard Eriksen (Elvestad) (f.1889) fra Hustad være en etterkommer av Ole Eriksen? Navnet Erik har gått igjen i slekta også i ettertid. Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Til Espen BergDen Edvard Eriksen du nemner kjem frå Malefeten på Hustad. Både hans far og farfar heitte Erik Eriksen, så her er det mange Erik. Ole Eriksen budde på Nerland, ikkje langt unna,men han har nok ikkje noko med desse å gjere.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei KnutKjenner du til om Ole har søsken født rundt 1800 og eventuelle navn på disse. Kanskje de da er med i 1801 tellinga. Navneoppkalling av barna kan også gi en pekepinn om opphav. Det finnes flere Erik-er i Vestnes sokn med rett alder til å være faren, men de oppslag jeg har gjort i bygdebøker gir ingen hjelp. Vestnes sogn 1800 tilsvarer gamle Vestnes kommune uten Tresfjord (Sylte sokn).Ellers så vil jeg råde deg til å legge innlegget inn under Møre og Romsdal Fylke og ikke bare på generellt hvor det forsvinner veldig fort for de fleste som ikke er inne og ser etter innlegg den dagen innlegget blir lagt inn.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Til Helge, eg veit ikkje noko om familien til Ole. Eg har 5 born etter Ole: Peder Olaus, Marta Sirianna, Massine, Karen Johanne og Hans. Kan det gi ein peikepinn ?Meiner du at Møre og Romsdal skal vere ein del av overskrifta?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg skal gå gjennom bygdebøkene jeg har for Vestnes/Tresfjord og se om det skulle dukke opp noen Erik som kan være faren, i pinsen blir det formodentlig litt tid. I folketellingene ser jeg også at det er noen Erik-er fra Gjermundsnes og Vike i den østre del av kommunen, men til disse har jeg dessverre ikke noen bøker å støtte meg til ennå.Nei M&R må ikke være med i overskrifta. Men når du starter et nytt tema, så kan du krysse av om du vil ha det i en spesiell gruppe inndelt fylkesvis. Som du ser øverst på siden er det et felt med rulletekst hvor du kan søke på gruppe. Med å søke på M&R får du de siste måneders temaer presentert på første side. For å finne igjen ditt innlegg måtte jeg bla meg nedover over flere sider og innlegga vil slik fort forsvinne.vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.