Gå til innhold
Arkivverket

[#29838] Automatikk i at innlegg til Brukerforum legges inn på internettsidene !


Gjest Dagny Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Madsen

Som nevnt over er spørsmålet om det helt automatisk blir lagt inn på internett det skrevne til Brukerforum. Trodde man skulle bli forespurt om man vil på nettet i videste forstand. Nå kan man søke på sitt eget navn og finne dette og søknader f eks om støtte i kultursammenhenger. Jeg bare spør - er man såå offentlig når man bruker DIS-Norges brukerforum eller søk på slektstavler lagt på nettet.Dagny Madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Brukarforumet er på Internett, så det er vel vanskeleg ikkje å koma der.Men du meiner kanskje at innlegga dine blir søkbare. Det er både sant og ikkje sant. I utgangspunkutet er dei ikkje søkbare gjennom t.d. Google. Google fungerer på den måten at dei har eit lite program som går inn på servarar og undersøkjer kva som finst der. Debattforumsidene våre finst i utangspunktet ikkje, dei blir laga i det du berom å få sjå ei av dei og blir sletta etterpå. Om Goggle fangar dei opp må progtrammet deira vera verksamt på vår servar akkurat når ei side du er nemnt på blir laga. Det KAN skje. Dermed blir nokre sider hos oss søkbare i Google, dei fleste ikkje. Elles snakkar eg ikkje om DIS-Norge sitt brukarforum; det er berre Digitalarkivet sitt eg veit korleis fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Takk for svaret. Jeg formulerte meg vel ikke helt korrekt. Men da jeg søkte mitt navn på nettet fant jeg meg selv nevnt flere ganger. Så jeg lurte bare på om nettet legger meg ut når jeg søker slektssider med tavler (min familie), men dette er vel DIS-Norge som har ansvaret for.Hilsen Dagny Madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det er ikke internett som legger deg ut. Det er du eller andre som legger ut navnet ditt eller opplysninger om deg. Søker du om støtte til et kulturarrangement og den du søker hos følger en praksis med å offentliggjøre sine sakslister eller tildelinger, vil jo ditt navn framkomme av dokumentene som legges ut. Skriver du inn innlegg i diskusjonsfora, risikerer du at det er mulig å finne disse innleggene igjen ved å søke på nettet. Liker du ikke å figurere på internett hjelper det litt å holde seg helt unna internettet, men du vil neppe klare å rense nettet helt for opplysninger om deg selv. Jeg kan for eksempel når som helst finne ut hvor mye du betalte i skatt og stod oppført med i skattbar inntekt i 2002, at du har opplevd krigen, og at du er flink å sy. Så lenge det det ikke er noe å skjemmes over, men tvert imot til å være stolt av, gjør det jo ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Takk for svaret Per Helge, Avisa Rujan Kaiko har lagt meg på nettet med bilde og det hele av en drakt. På bakgrunn av det finske navnet som fremkom i artikkelen fikk jeg utrolige slektsopplysn fra Finland. Så det er nok bare å være takknemlig også.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.