Gå til innhold
Arkivverket

[#29840] Noen som har en nøtteknekker til min nøtt, Marthe Jacobsdatter, Toten


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Har i snart 4 år prøvd å finne ut hvem er foreldrene til denne Marthe er. Hun er i folketellingen 1801, 18 år og tjenestepike på Stabo, Østre Toten. Hun gifter seg den 2.6.1805 med Ole Henriksen Ø.Toten (f.14.12.1784). Kan ikke finne henne før 1800 på Toten. Har også sett over til Hurdal.Noen som har ett veldig godt tips om hvor jeg skal lete. Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fant kun ei som kunne passe inne på mormonark.Marte Jakobsdtr. dpt.4/6 1780 Molstad. Østre Toten. Foreldre:Jakob Hansen f.på skogsrud og Berthe Rasmusdtr. f,på Molstad. De fikk mange barn f. på Molstad. Hans,Rasmus,Inge,johanne, Even,Kari,Elena og Marte.Fødselsdato på foreldre og barna stårinne på mormonarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiVet du om hun lever i 1865? Grunnen til at jeg spør er at jeg fant en med det navnet da, men hun bodde på østre, men var oppgitt å være født på vestre ca 1779.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Takk for svar.Har også funnet henne, men hun lever ikke opp. Har fått hjelp fra erfarene ' granskere ' men ingen har funnet noe. Smil fra Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Johannessen

Tar opp igjen denne nøtten. Noen som kan gi meg en hjelpende hånd? Marthe og mannen får flere barn og fadderne til disse kommer KUN fra hans familie og naboer. Jeg tror hun ikke hun kommer fra Toten eller Hurdalen. Hun er tjenestepike på Staboe på Kapp i 1801 og er der også da hun gifter seg i 1805. Noen som kan hjelpe? Smil :-) Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Johannessen

Tar opp igjen denne nøtten....Marthe kommer ikke fra området rundt Mjøsa...Er det noen som vet om det finnes et par der ute med navnene Jacob og hustru Maria/Marie.. med ei datter Marthe f.ca 1784 +/-. Hun reiser ut i tjeneste før 1801..Finner henne i folketellingen for Toten 1801, Men hvor kommer hun fra????????????Derfor lurer jeg på om hun kunne ha kommet lenger borte fra, så det var derfor ingen fra hennes fam er fadder..Eva:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble en Marthe Jacobsdt. dpt. 9/9 1781 på Gran, far Jacob Madsen. Er usikker på om hun er på Gran i 1801. Dåpen h.side LenkeFS: Jacob Madsen Alfstad gift 29/12 1766 Ø.Toten med Marthe Pedersdt. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Eva Johannessen

Jeg fant, jeg fant....Jacob Madsen og Marthe Pedersdatter gifter seg på Toten i 1766.. Får en datter Johanne i 1768 også på Toten..Så slutter alle spor her. Det må da være dette paret som får datteren Marthe på Gran i 1781? Tragisk slutt for dette ekteparet da de begge blir begravet sammen i 1788, 66 og 56 år gamle. Hva skjedde med dem og hva skjedde med de barna de hadde? Da både Jacob og Marthe er fra Toten, ble Marthe og evnt. søsken, sendt til familien da foreldrene dør? Har noen opplysninger på denne familien mens de bor på Hadeland? De hadde bosted Vildåsen...Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jon Torp

Når både mor og datter heter Marthe, er sjansen stor for at datteren er oppkalt etter sin avdøde mor. Har du sjekka om Marthe Pedersdatter dør på Gran høsten 1781?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

sorry - leste ikke innlegg 9 nøye nok. Ser nå at Marthe Pedersdatter dør i 1788. Men.......... jeg finner ingen Marthe Jacobsdatter døpt på Gran i 1781.... er det mine lyne som svikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Jeg har fått hjelp til å finne Marthe Jacobsdatter f. på Hadeland, se lenke i nr 7. men har også fått bekreftet dette fra noen som har sett kirkeboka selv...Mener også bestemt at de reiser fra Toten rundt 1770...De får flere barn på Hadeland / Gran. Derfor håper jeg at det er denne lille jenta Marthe som blir overlatt til slektninger på Toten og at det er henne jeg finner i 1801 t, som tjenestepike på Stabo på Kapp ØT..Skifte etter foreldrene har jeg ikke sett enda, men håper at det finnes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kanskje andre ser bedre enn meg. Jeg klarer ikke å finne Marthe Jacobsdatter blant døpte i Gran i 1781Gran, Ministerialbok nr. 5 (1776-1788), Fødte og døpte 1781, side 66: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Winjor

Hei Eva, jeg har også jobbet endel med Marte Jakobsdatter da hun er min tiptipoldemor. Er vel ikke kommet særlig lenger en deg,men jeg kan suppelere med noen opplysninger som jeg ikke har sett her. I FT 1865 er hun enke og bor hos sin datter Hellene (født 1817)og svigersønnen Martin på Fossestuen under Balke, Ø.Toten.Hennes alder er da 89 år (F1776) og født i Vestre Toten.Håper dette kan være til hjelp. mvh Jan Erik. Om du ønsker å kontakte meg kan du bruke e-mail:jawin@live.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Er dette samme Marthe, da jeg tror at min Marthe er f.i 1781 på Hadeland...Kan jo sende en privat mail ang barna til Marthe som jeg har...Eller om du kontaker meg på esj_63@hotmail.com Smil fra Eva:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Eva Johannessen

Det finnes ikke noen skifte etter Marthe`s foreldre. Men håper på at jeg har funnet løsningen. Finner ingen andre som passer. Barn Jacob Suchestad* MFar Madtz Suchestad MFadder And. Abrahams. Hvem MFadder Corp. Abraham Hvem MFadder Jonas Jons. Suchestad MFadder Marte Suckestad KFadder Karj Alfstad KFadder Inge Jonsd. Suchestad K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.