Gå til innhold
Arkivverket

[#29845] Hjelp til nytt bygdeboksprosjekt for Vinje (og Rauland) søkes


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Det finnes knapt noen bygdebok her i landet med så meget informasjon om enkeltpersoner som Rickard Berges 'Vinje og Rauland I - IV'.Dessverre finnes det heller ikke mange hvor det er vanskeligere å følge slektene - spesielt bakover - enn samme bøker. Fr. Mandts register hjelper dessverre ikke stort da det er sortert på etternavn - og Berge bruker forskjellig gårdsnavn ved oppvekst, bryllup og senere bosteder - og patronymikon - om hverandre.Det hadde derfor vært ønskelig med et 'supplementsbind' - et konsentrert, moderne, rent slektsbind som følger den enkelte gård og det enkelte bruk med referanser til foreldre og barn (og gjerne også med referanser til bind I - IV).Dette 'supplementsbindet' holder jeg på å skrive. Jeg har tatt for meg Berges bøker og notert enhver gitt slektsinformasjon - linje for linje. Bind I og II og mesteparten av bind III er ferdig. Når dette og siste bind er unnagjordt, skal jeg kontrollere mot kirkebøkene, folketellingene, skattelistene og skiftene for å få et så godt resultat som mulig.Dessuten vil jeg prøve å føre slektene adskillig lenger opp mot vår egen tid - Berge stopper gjerne på 1870/80-tallet.Men Rauland kommune er sammenslått (igjen) med Vinje kommune. Jeg har to ganger kontaktet Vinje kommune med spørsmål om en oppdatert liste (matrikkel?) over gårds- og bruksnummer i den ’nye’ (sammenslåtte) kommunen - men Vinje kommune har overhodet ikke svart på disse henvendelsene.Er det noen andre som kan hjelpe meg - eller må jeg operere med de gamle nummerne fra utkastet fra 1950?All annen hjelp mottas selvfølgelig også i største takknemlighet. Spesielt med tanke på opplysninger etter 1870, men alt er av interesse.Eller kjenner noen til at andre har samme prosjekt på gang - slik at jeg kan spare meg arbeidet og vente på å kjøpe andres bok, i stedet?PÅ FORHÅND 1000 TAKK FOR ALL HJELP!Min e-mail adresse finnes påhttp://oscar.as/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har du virkelig ikke fått svar på dine brev til Vinje kommune ? De plikter jo å svare deg. Jeg foreslår at du sender henvendelsen på nytt - per papirbrev - og ber om svar. Send gjerne kopi av dine tidligere brev til kommunen til Norsk lokalhistorisk institutt.En presentasjon av deg i Åpen halvtime i kommunestyret for Vinje kan også anbefales. Da får du snakket direkte til lokalpolitikerne. (I tilfelle det er folk i administrasjonen som holder igjen, så møter du ihvertfall velvilje blandt politikerne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for forslagene, Tore.Nå vil jeg jo nødig være altfor påtrengde (og risikere å bli uvenner med dem jeg trenger hjelp og velvilje fra), så i første omgang har jeg sendt en tredje nogenlunde likelydende mail direkte til ordføreren, så får vi se om HAN føler seg forpliktet til å svare...Og hvis noen andre har noe å bidra med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei TomMail fungerer ikke bestandig så veldig godt som døråpner. Og mange av kommunene sliter med veldig dårlige rutiner for mail, spesielt om de går til felles innboks. Jeg vil anbefale deg å ta en telefon direkte til ordfører Arne Vinje. Det er en hyggelig fyr. En annen mulighet, og kanskje bedre, er å ta kontakt med rådmann. For jeg vil tippe at den listen du er på jakt etter finnes i teknisk etati kommunen. Og rådmannen er nå den øverste sjef for denne etaten. Det er enklere for han å gi beskjed videre, enn ordfører. Uansett så anbefaler jeg i alle fall at du løfter på telefonrøret, det kan fungere bedre.Ellers blir dette et spennende prosjekt. Mine barn har selv aner tilbake til dette området.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det kan vere eit problem med oppdaterte registre over bustader i kommunane, og det er kanskje grunnen til at du ikkje har fått svar. Mine erfaringar frå fleire kommunalt finansierte slike prosjekt er at registra enten er over eigedomar, og da får du med alle skogteigar og naust- eller hyttetomter. Eller dei er over bygningar, utan at det er skilt mellom heilårs- eller fritidsbustader.T.d. for Volda kommune kom vi faktisk til at det var feieregisteret som var det som var nærast til eit slik bustadregister for denne kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Stian B. Kjendal

Jeg tenker det største problemet ligger i rettigheter til dataene.Jeg holder på å utgir et tre bindsverk med gårds-og slektshistorie for Levangsheia sogn i Kragerø kommune.Se : www.levangsheia.comJeg var og snakket med kultursjefen, og han sjekket med teknisk etat om du kunne kjøre ut en liste over alle eiendommer. Men nei de hadde fått begrensninger på sine muligheter. De får bare slå opp på en og en eiendom.Disse eiendomsopplysningne er det statens kartverk som eier. Og de har solgt alle rettigheter for salg til det private firmaet Ugland Data Group. Jeg måtte kjøpe dette fra dem. Jeg skulle ha 400 eiendommer fordelt på 4 gårdsbruk. Det kom på ca 2800 kr, inkl mva.Så du burde kanskje heller kontakte dem?Med i min historie må med at kultursjefen syntes dette var ille, og dekte dette over kulturbudsjettet.MvhPer Stian B. Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Kontakt meg på ninakarls@hotmail.com, så skal jeg sende deg litt materiale (utarbeidet for etterkommere i Amerika) om et par Vinjeslekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Johan I. Borgos

Bruker du Norsk Lokalhistorisk Institutt i arbeidet ditt? Det bør du absolutt gjøre, der finner du både kompetanse og støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.