Gå til innhold
Arkivverket

[#29846] Kan noen hjelpe meg med slektninger til John Iversen, Fosnes, N-Trøn.


Gjest Marit Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Jeg søker slekt i Fosnes/Flatanger,Nord-Trøndelag. Er Iver Balch og Marthina Mortensdatter foreldrene til John Iversen f. ca. 1789 som var gift med Martha Erlandsdatter f. ca. 1788. Alle forfedre og/eller etterkommere i denne forbindelse tas imot med takk. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg fant ikke Balch i farten, men jeg fant denne John Iversen: LenkeHan er i tilfelle født i 1788, men hvor har du Balch i fra?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men er han fra Fosnes, kan det kanskje være denne karen?JOHAN IVERSENChristening: 04 APR 1790 Fosnes, Nord Trondelag, NorwayFather: IVER HAVTORSSEN Mother: OLAVA NIELSDRMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Jeg har funnet dem som du henviser til, men problemet er at det er født 2 stk. med navnet John/Johan Iversen rundt 1789, begge i Fosnes. Men familien har tilknyttning til Knotten/Buknotten gård, så jeg tror John Balch på Knotten gård i 1801 er faren til John/Johan. Problemet er videre bakover. Håper noen med samme slekt leser denne etterlysningen ellers så må jeg tilbake å søke i kirkeboka. Takk allikevel! Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iver Balch og Marthina Mortensdtr har så vidt jeg kan se fra de nye bygdebøkene for Flatanger ingen sønn John f i 1789. De har tre døtre f i 1785, 1789, 1793 og en sønn Andreas i 1790. iflg samme bok ble John Iversen gift i 1820 med Martha Erlandsdtr f i 1791. den første John Ivers henvist til i melding 2 kan det ikke være ettersom han døde i 1808. Det høres vel mer ut som om det kan være han i melding 4. I så fall er ikke hans mor oppkalt. Nå trenger vel ikke John Iversen være fra Fosnes eller står det så ved ekteskap?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg ser nå at det står en Jon listet opp i folketellingen sammen med Iver og Marthina. Finner han ikke døpt i det tidsrommet i Fosnes, med mindre det er Johannes døpt i 08 SEP 1793 med far bare benevnt som Iver.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Takk for hjelpen. Dette er en liten nøtt. Jeg trodde først at det var Iver Havtorssen og Olava Nielsdr. som var John Iversens foreldre, men så fant jeg Iver Balch og Marhina Mortensdatter på Knotten gård i folketell. 1801 og trodde kanskje det var dem som var forldrene, fordi de har tilknytning til Buknotten gård videre. John Iversen og Martha Erlandsdatter bosetter seg på Buknotten gård og får flere barn der etterhvert. Skulle gjerne ha hatt den bygdeboka du refererer til. Hvor kan jeg finne den? Jeg har mye slekt i Flatanger så den kan sikkert være til hjelp. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei MaritJeg har noen notater fra min database som forhåpentligvis kan hjelpe :Jon Iversen Balch (1790-1855) gift 1820 med enke Marte Erlandsdtr.,Barn :1) Johanne Marie Jonsdtr., (1820- ), g.1855 m. Ole Frevik - enkemann, Jektfører fra Hitra2) Kristiane Jonsdtr., (1822- )3) Olava Marie Jonsdtr., (1824-1839)4) Karen Katrine Jonsdtr., (1826- )5) Johan Magnus Jonsen, (1831-1831)Barnas fødsler, konfirmasjoner og dødsfall er alle registrert på husmannsplassen Buknotten under Lauvsnes.Jon hadde tidligere dattera Anne Maria (1809- ), med Pernille Andersdtr. Knotten. Kona Marte Erlandsdtr. var tidligere gift med Lornts Fredrik Pedersen Stub - de hadde 3 barn. Jon Iversen Balch var født et steinkast over fjorden, i Knotten 1790, og foreldre var : Iver Jonsen Balch (1741-1804) g. 1785 m.Martina Mortensdtr., ( -1848)Barn :1) Karen Iversdtr., (1785-1785)2) Karen Sofia Iversdtr., (1789-1789)3) Jon Iversen, (1790-1855)4) Berit Katrine Iversdtr., (1793- ) g.m. Hans Knudsen, Til Fjær, Sævik 1832.5) Karen Iversdtr., (1796-1797)Ivers foreldre :Jon Baltzersen Balch (1696-1765)Berit Katrine Halche (1703-1799)Jon tok over gården Sitter i Flatanger etter broren Nils Baltzersen Balch, og hadde den mellom ca. 1737-1765.Disse brødrenes far var Baltzer Nilsen Balch (1761- ) som var sønn av sorenskriver Nils Baltzersen Balch, født på Øland i Ålborg Stift i Danmark. Med hilsen Jon Arne WiborgFlatanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Ja dette var helt fantastisk.... tusen tusen takk! Kristiane Johnsdatter (1822) er min tipp tipp oldemor og jeg har lett en del etter denne familen i Kirkebøkene. De er vanskelig å lese i akkurat den perioden. Jeg har noen ekstraopplysninger om du er interessert.Går ut ifra det er en liten skrivefeil ang. Baltzer Nilsen Balch (f.1761)- det må vel være 1661??? Igjen mange takk! Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Bygdebøkene jeg nevnte var ihvertfall dårlige på den gamle delen av familen her, ettersom flere manglet og navnene var litt anderledes enn Jon Arne nevner. Din tipp tipp oldemor var f eks ikke nevnt. Jeg kjøpte bøkene selv hos Karoliussen bokhandel i Namsos, og det er vel ikke umulig at de fremdeles kan ha dem. Det er 3 digre bøker. Den som dekker Knotten og Buknotten er B II. Sitter som er nevnt er også i Bind II. Boka heter Fastlandsfolket i Flatanger, nord for Jøssundfjorden.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei MaritDu har selvfølgelig rett når det gjelder Baltzer Nilsen. En skriveleif - det skal være 1671. Jeg vet ikke om han noengang bodde i Flatanger, men han hadde iallfall to søsken som var gift her. (Iver Nilsen Balch g.m. Maren Lauritsdtr. Flensborger - på Lauvsnes, og Maren Nilsdtr. Balch g.m. Carsten Pedersen Holt - også på Lauvsnes)Som du ser har jeg lite på barna til Jon Iversen - kun noe på eldsteattera Johanne Marie. To har jeg registrert døde i Buknotten. Så jeg er veldig glad om du vet noe mer om Johanne Marie, Kristiane eller Karen Katrine, og kan legge ut her.Kristiane ble konfirmert i Buknotten 1838, og jeg har et spørsmålstegn på henne ved Folketelling 1875, hvor hun muligens oppholder seg på Fløanaunet, Flatanger. Dette kan være en annen.Anne : Du har rett med usikkerheten ved Jon's dåp - han er registrert som Andreas.... Alltid senere benevnes han Jon. (Mulig han egentlig var døpt Jon Andreas)Jon har jeg registrert som død i Buknotten 1855, mens Marte døde samme sted i 1866.Jon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei Jon ArneHvor finner du folketellingen i 1875 for Flatanger?Jeg har dette om barna til Jon Iversen og Martha Erlandsdatter:1) Johnna Marie Jonsdatter (født: 12 mar 1820, døpt: 16 apr. 1820) Konfrimert 27 sep 1835. Gift med Ole Rasmussen (Frevik) 12.aug 1855 Fosnes. Har du foreldrene hans? (Kan det være: Rasmus Olsen og Daaret Jørgensdatter fra Hitteren?) 2)Kristiane Jonsdatter (født: 30 apr 1822, døpt: 16 jun 1822) Hadde et barn med Magnus Norbin (født: 9. Oct 1816)fra Alingsås, Sverige (Han var bosatt i Norge i 1 år og fikk da ett barn med Kristiane (Barn: Klara Marie Magnusdatter Norbin født: 27 apr 1845, Flatanger, døpt: 13 jul 1845 Flatanger), og ett barn med Pernille Petersdatter (Skavsand)(Barn: Peder Magnussen Norbin født: 8 nov 1845, døpt: 13 nov 1845 Flatanger)Begge uekte. (Har mer her om noen er interessert)3)Olava Marie Johnsdatter (1824-1839) Konfirmert sammen med Kristiane i 1838.Jeg tror kanskje disse to (3 og 4) er samme person. Det står ingenting om at det var født tvillinger. Hvor har du navnet Olava Marie fra? Jeg fant navnet under konfirmasjonen for henne og Kristiane i 1838.4)Klara Marie Jonsdatter (født: 15 feb 1824, døpt: 9 mar 1824)(*Funnet i Kirkebok)5)Karen Katrine Jonsdatter (født: 27 mar 1826, døpt 11 jun 1826) Kan det være henne som i 1865 bor på Vestre Løfsnes, er ugift og 'forestaar husholdning'?6)Johan Magnus Jonsen (født: 21 may 1831, døpt: 9 jun 1831) Død: 1831*Du ser jeg har ett barn i tillegg til de du har. Henne har jeg funnet i Kirkeboka: Døpte i Fosnes 1815-1845, Film: 0125289 s. 87. Olava og Klara skrives ganske likt, kan det være en lesefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei igjen Jon Arne Jeg har informasjon om at Marthe Erlandsdatter var gift med Lornts Fredrik Ottossen Stub (ikke Pedersen Stub)fra Hitteren (ca. 1777-1819, begravet juni 1819) Jeg fant ham i samme Kirkeboken som jeg henviste til i forrige innlegg (død 42 år, s. 143).Har også funnet en sønn av Marthe og Lornts:Lorentz Fredrik Lorentsen født 24 sep 1817 på Buknotten, døpt: 26 oct 1817, (Kirkeboka s. 74). Konfirmert 11 mai 1834Hvor har du Pedersen-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei igjen MaritFra Innlegg (14)- Folketellingen 1875 for Flatanger er ikke på nett enda. (tror jeg) Jeg skrev den av på Statsarkivet Trondheim.- Har desverre ikke foreldrene til Ole Frevik.- Jeg hadde samme problem som deg med Olava/Klara. Da Olava var i overtall (konfirmasjon og begravelse) gikk jeg ut fra at dåpen var en skrivefeil. Men når vi nå ser at Kristiane gir sin datter navnet Klara Marie noen år etter søsteren døde, spørs det om jeg må endre dette....- Om Magnus Norbin har jeg : 'Innflytting til Jøssund fra Overhalden 1844 - Tilbake til Sverige 1845'- Flyttet Kristiane (og Klara Marie ) fra Flatanger ?Fra Innlegg (15)- Jeg har nok Lornts 'Pedersen' fra de registreringer jeg har gjort : Vielse Lauvsnes 1811, Død Buknotten 1817, Hans tre barns dåp : (Petter Andreas, Buknotten 1812, Elias, Buknotten 1815, Lornts Fredrik, Buknotten 1817) Men det er fullt mulig det er feil. Jeg har ikke for hånden annet enn denne databasen, og kan ikke dobbeltsjekke dette nå. Skal prøve senere. Alle disse tre barna vokste imidlertid opp og fikk etter hvert stor familie i Flatanger.- Forsøkte nå å finne Lornt Fredrik 'Pedersen/Ottossen' Stub i folketellingen 1801 - uten hell - noen andre ?Jon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei Jon ArneJeg har søkt på Stub i hele landet (1801) og det nærmeste jeg kom var: Fredrich Stub 17 år på Aunøen, Hitteren, med søstre og mor Anne Ingbor Hald. Gift på nytt. Notat 'sal. Otto Stub' Vet ikke om dette er riktig familie, men det er ikke mange som heter Stub i hele landet (61). Jeg har gått igjennom alle, og Fredrik på Hitteren er den som passer best. Hva tror du?Jeg vet ikke hva som skjedde med Kristiane etter at hun fikk Klara Marie i 1845, så her håper jeg det er noen som kan hjelpe oss.....Klara Marie Magnusdatter Norbin giftet seg ca. 1878 med min tipp oldefar Peder Olaus Olsen f. 27 des 1845, Bolsøy, Romsdalen. De døde begge i Namsos, han i 1905 og hun i 1925. De fikk tre sønner:Kristian Normann Pedersen Eikrem(1879-1959) Petter Kornelius Pedersen Eikrem (1881-1947) Gustav Martinius Pedersen Eikrem(1883-1967)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei Jon ArneHar funnet forfedrene til Sorenskriver Nils Baltzersen Balch født på Øland i Ålborg. Du finner det på Per Nermos hjemmeside: nermo.org, (Nordic Genealogy site)under Baltzersen, der finnes en del. Takk igjen til dere som bidro til at jeg fant min slektslinje i Fosnes. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.