Gå til innhold
Arkivverket

[#29853] Faddere i Bergen (Korskirken og Domkirken)


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Jeg skulle gjerne vite hvem fadderne var til disse barna. De er alle barn av Johannes Olsen Systad og Synneve Johannesdatter. Om det blir mye (!) å slå opp, ville jeg bli veldig glad for hjelp med de 2-3 eldste.Anna Oline Johannesdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=17977&merk=17977#ovre>Lenke døpt 15.3.1805, Korskirken Johan Andreas Johannesen Lenke døpt 07.2.1808, Korskirken Dorthea Johannesdtr. Lenke døpt 29.4.1812, Korskirken Christiane Lenke døpt 28.1.1816, Domkirken Synneve Giertine Lenke, Domkirken Johanne Andrine Johansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Anna Oline Johannesdtr. Lenke født 15.3.1805, Korskirken, fadre: Anna Pedersdtr, Barbro Pedersdtr, Johan Ravn, Anders Corneliussen og Søren Ols. Systad.Johan Andreas Johannesen Lenke født 07.2.1808, Korskirken, fadre: Ane Ellingsdatter og Gurine Olsdatter, Søren Olsen, Knud Haraldsen og Christian Johannesen.Dorthea Johannesdtr. døpt 29.4.1812, fadre: Giertrud Fransdatter Meyer, Asseline Christensdatter, Nils Johanenssen Fløen, Christian Kiønnen og Lars Monsen Myhren.Christiane døpt 28.1.1816, fadre: Anna Bergithe Andersd, Anna Gurine Iwersd., LarsAndersen, Christian Johannesen, Lars Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette kan peike i retning av at Synnøve kan hende var frå Fjell/Sund eller Fana sokn. Ho ser ikkje ut til å vera døypt i Askøy, men fleire av fadrane til dei to siste borna trur eg held til i ytre Laksevåg - og med slektsband til Fjell og mogeleg Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I samband med dette kan det vera interessant å sjå kven som er ervingar etter Johannes Monsen, Kjønn, Skjold, 14, 364 1818-23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk for oppslaget til Nedrebø!Bjørn Davidsen: Takk for innspill. Må se nærmere på dette. Se ellers debatt 29763 i Brukarforum om disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har følgt med på den debatten. Men den løyser ikkje kor Synneve kom frå. Eg har ein mistanke om at ho kan vera dotter av Johannes Monsen og Dorte Johannesdotter Kjønn, altså syster til Christian (og kan hende Nils Fløen). Det ser ut for at Johannes og Dorte kom frå Haus, at dei gifte seg 1777, budde der ei tid og fekk fyrste barnet (Christian) frå Kjønn (Fyllingsdalen) 1785. Om dette er rette folka, vil skiftet etter Johannes kunne gje svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg skulle gjerne vite hvem som er oppgitt som arvinger ved skifte etter Johannes Monsen, Kjønn, Skjold: Lenke Viser til debatt 29853 her i Arkivforum. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Kommentar til Bjørns innlegg nr 6.I følge bygdeboka for Haus (Ådna sokn) hadde Johannes Monsen (Lono 44f) to søstre som ble døpt Synneva og en tidligere kone av faren het Synneva. Eldste søsteren står det ikke noe om dødsår på, men yngste som va fødd 7 år senere dødde i fødselsåret. Johannes var fødd i 1754 og det mangler henvisninger til hvor han og konen dro. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Teorien til Bjørn Davidsen traff blink. Jeg oppsummerer i Brukerforum. Tusen takk for strålende hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.