Gå til innhold
Arkivverket

[#29860] Gahrsen - Risør


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Min oldefar hadde slekt i Risør som het Gahrsen. Vi har felles røtter i Vest-Agder (Lyngdal). Dette gjelder bl.a. brødrene Ole og Carl Gahrsen. Disse levde omkring 1900. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Nei, faktisk ikke...!Sara Elisabeth Abrahamsdatter Hagen skal være født i Lyngdal i 1798, som datter av Abraham Tollaksen Revsvollen - Øvre Berge, og Sara Hellingsdatter Hagen.Saras lillesøster, Åseline, ble gm Ole Torsteinsen Songesaga (som vi to har tangert tidligere!). Deres etterslekt i Arendalsområdet heter bl.a. Møller, Songe-Møller og Thorstensen.Jeg har litt forvirrende notater (?!) bygget på min grand-grand-onkels notater (Ansgar Thorstensen Møller) og litt spredt jakt i folketellinger. Jeg forstår at Sara Elisabeth var gift med (garver?) Gahr Eigelsen. Gahr var kanskje den som ble født i Hægebostad i 1782 og omtalt i ft1801 som søfarende.Jeg har videre funnet to menn; Ole og Carl Gahrsen. Jeg er usikker på om disse er barn eller barnebarn av Sara og Gahr.Carl var kjøpmann i Risør, og levde i alle fall i 1926. Ole var gm Anne Tobine Hellingsdatter. Jeg tror de var søskenbarn?!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Oddbjørn: Du er interessert i gruve/verks-folk. Min oldefars bror, Thorleif Møller, var kontorsjef (?) på Nes verk noen år omkring 1940/50... Sara Elisabeth og Gahr var hans grandtante og onkel. -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Thorleif Møller har jeg funnet i NORGES BEBYGGELSE (Aust-Agder, Østre del), som kom ut i begynnelsen av 50-årene. Han bor da med famlilien i Nes Verks 'Lillegård', som var funksjonærbolig: 'Kontorsjef Thorleif Møller, f. 4/1-88 i Arendal, hustru Else, f. 18/9-90 i Moskva. Barn: Gerd, f. 15/8-16, Else, f. 6/12-18, Auds, 4/5-25'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har vore borte i denne familien før, men husker ikkje når -Carl er nok sønnesønn til Gahr og Sara.CARL Birth: 24 NOV 1866 Risor, Aust-Agder, Norway Father: EIGEL GAHRSEN Mother: REGINE PEDERSDRGAHR EIELSEN Spouse: SARA ELISABET ABRAHAMSDR Marriage: 22 JUL 1824 Risor, Aust-Agder,RENNILD SEVERINE Birth: 24 NOV 1824 Christening: 06 DEC 1824 Risor, Aust-Agder, Father: GAHR EIELSEN Mother: SARA ELISABETH ABRAHAMSDRABRAHAM : 19 SEP 1826 Risor, Aust-Agder, - - EIGEL: 01 OCT 1828 Risor, Aust-Agder, - - JACOB TOBIAS : 17 FEB 1831 Risor, Aust-Agder, - - OLE: 12 OCT 1833 Risor, Aust-Agder, - - GAHR SELESIUS: 16 MAY 1836 Risor, Aust-Agder,Sara Elisabeth i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11032&gardpostnr=126&personpostnr=1518&merk=1518#ovre>LenkeSara hadde ei søster Tale, f. 1801: LenkeTHALE ABRAHAMSDR Spouse: PEDER ULDRIK JESSEN Marriage: 29 SEP 1829 Risor, Aust-AgderBroren Helling er på Hagen, Lyngdal, i 1865: LenkeTo døtre av Helling, Anne Malene, f. 1835, og Anna Tobine, f. 1841, reiste i 1863 til Risør. Anne Tobine i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Er det noen som vet om der er tilknytning til de familier som kaller seg Smith-Gahrsen? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det vil jeg tro. Jeg slo på nytt opp i den tidligere nevnte NORGES BEBYGGELSE. Der fant jeg min gamle, fabelaktige kristendomslærer fra gymnaset - Frithjof Smith-Gahrsen. Han var da sokneprest i Froland (1950-årene). Opplysningene der peker tydelig mot en tilknytning: Frithjof Smith-Gahrsen, f. 2/4 1907 i Risør. Foreldre: Karen og Carl Gahrsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei igjen, Harald - innlegg 6! Dette var veldig interessante opplysninger for meg. Er dine kilder FamilySearch e.a.? -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Mine kilder er først og fremst Familysearch og LYNGDAL II, side 307-308 (Hagen gard). Eg trur forrige gang eg var borti familien at eg fekk noen opplysningar fra dei som driv arbeid med bygdebok for Eiken. Men eg finn ikkje notater frå det. Kanskje var det norsk-amerikanarar eg gav et svar til? Noen Gahrsen fra Risør emigrerte: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.