Gå til innhold
Arkivverket

[#29864] Østen Eriksen f ca 1645 Rana(Granheia)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Østen Eriksen i Granheia i Rana, og han ble født ca 1645. Har oppgitt som far på han, men har ingenting mer enn navnet på denne Erik Østensen.Barn av Østen Eriksen som jeg kjenner til:1)Erik Østensen født ca 1683, og trolovet 15.08.1706 med Marithe Fagerlien.2)Eli Østensdadatter Gift 1 med Ola Israelsen Skonseng som døde i 1711.Gift 2 den 30.04.1713 med Jens Davidsen Plurheia, og de er blant mine aner.Gift 3 med Lars IversenJeg har en mulig kone til Østen Eriksen, og mulig mor til barna her: Ana Jonsdatter Granheien var 82 år da hun ble gravlagt 5.p.trinit. 1723. Hun ble altså født ca 1641. Har også merket meg at min ane Eli Østensdatter kaller sin eldste datter Ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du ser på skiftet etter Elis ektemann Ola Israelsen Skonseng i 1711, så er hennes bror Erik Østensen Granheia formynder for Elis barn da i 1711. I bygdeboka ser en at Erik Østensen er sønn av Østen Eriksen i Granheia som var 56 år i 1701. Hos meg står dette i gårdshistorien for Rana side 128. Siden Erik Østensen var morbror til Elis barn, så kan en vel regne med Østen Eriksen også er hennes far selv om dette ikke står direkte i bygdeboka. Ut fra det jeg vet om denne familien tidligere så er Elen det samme som Eli her(det står Elen ved skiftet i 1711). Forøvrig er det Elis 2.ekteskap med Jens Davidsen Plurheia og disses sønn David som er mine aner videre, men Ola Israelsen Skonseng er bror til en av mine andre aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takker.Elen hadde sammen med Ole Israelsen en sønn Fordel Olsen som i skifte i 1766 er død, men har en datter., Berethe Anna Fordelsdtr, gift og bosatt i Tronsøen Fogderi. Noen som kjenner til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Siste ektemann til Elen, Lars Iversen ble vel sansynligvis gift med Marith Israelsdtr. Lars dør i 1777 og etterlater ikke barn.Men hvem var Marith Issraelsdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har dessverre ikke funnet noe på Fordel Olsen, men siden han er eldst ut fra arverekkefølgen etter faren i 1711 og jeg har de andre som døpt fra 1706 og utover så må han være født før kirkeboka starter i 1704. Jeg har ikke greid å finne Fordel som døpt i Hemnes.Kan jo nevne at søsteren Ane ble døpt 10.p.trinit(27.07)1706, broren Israel ble døpt 19.p.trinit(30.10)1707 og broren Oluf ble døpt 1.påskedag(05.04)1711. Ut fra dette blir det jo lettere å plassere Fordel tidsmessig. Eli eller Elen Østensdatter ble gift med Jens Davidsen Plurheia 2.søndag etter påske(30.04)1713.Jeg kan ikke se noe i bygdeboka om hvem Lars Iversen ble gift med etter 1766, men her er det sikkert noen andre som vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo at det er skifte på Lars i Skonseng i 1777, og at han da var gift med Marit Israelsdatter. Jeg har jo bestilt kirkeboka fra 1756-1806 på mikrofilm igjen, og kan prøve å finne giftermålet etter 1766 når jeg får denne mikrofilmen på fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.