Gå til innhold
Arkivverket

[#29872] Bilder av ukjente personer fra Narvik.


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Har noen bilder etter min tante av noen personer som jeg tror er fra Narvik (iallfall har de blitt fotografert av M. Lind i Narvik). De to øverste tror jeg må være et ektepar. Kan noen hjelpe meg med å identifisere disse personene?Mvh Guttorm.bilete0316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det hadde jo gitt deg en strime av håp om å få dette oppklart hvis du hadde gitt oss navnet på tanten din, hennes ektemann, og hvor de bodde. Sjansen er tross alt størst for at det er bilder av noen i hennes familie. Om hun da ikke var særdeles interessert i portrettfotografering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Tanten min het Erna Flygel f. 1917 d. 2001, hun var gift med Einar Hansen f. 1913 d. 1957. De bodde i Villaveien i Narvik og hadde ei datter, Randi f. 1945. Bildene er mest sannsynlig av noen på Einars side, eller det kan være av venner til min tante og onkel.Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Til innlegg 6: Nei, det er ingen av de personene som du har listet opp fra folketellinga 1900. Til innlegg 7: Nei, det står desverre ingen årstall eller annet på baksiden av bildene. Til innlegg 8: Ja, det finnes massevis av bilder etter M. Lind i Narvik. Disse er i dag tatt vare på av Ofoten Museum i Narvik, men problemet er bare at mesteparten av disse er ennå ikke systematisert og katalogisert. Det finnes masse portrettfotgrafier i samlinga, men disse er heller ikke systematisert og katalogisert. Desverre! Jeg har et forslag til Digitalarkivet eller andre: I Sverige har de i 'Nättidningen Rötter' en egen database med 'Porträttfynd' hvor det kan legges inn bilder av folk som eieren av bildene ikke vet hvem er av. Her kan bildene legges inn under fylke og kommune med de opplysninger som finnes om bildene. Er ikke dette en måte å gjøre det på i Norge også?Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Når jeg spurte etter årstall (inlegg 6) så var det med tanke på å avgrense tidspunket.Enkelte kommuner har egne sider hvor de legger ut slike bilder og ber om identifiseringshjelp. Bl. a. har Gildeskål kommune klart å intentifisere mange på denne måten. Kanskje en ide å ta opp med Narvik kommune? Rødøy kommune har også et slikt opplegg.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det finnes en oversikt over fotografer i Norge, som kan fortelle deg hvor lenge Lind holdt det gående som fotograf i Narvik. Det vil i hvert fall avgrense tidsrommet noe. Ellers vil jeg tro at fotografiene er av familie heller enn venner, og sannsynligvis nær familie. Kan det være foreldre og søsken til Einar eller Erna (eller søsken til deres foreldre)? Stemplene tyder på at bildene er tatt ved to forskjellige anledninger. Hvorfor regner du det forresten for mest sannsynlig at det er bilder av noen på Einars side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Noen funderinger: Piken lengst til høyre nede er meget lik portrettet av kvinnen i øverste rad. Det kan være den samme personen. De nederste bildenes firmastempel virker en del eldre i utformingen enn de to i øverste rad slik Seglsten nevner i innlegget over. Her går det sikkert an å få tidsfestet nogenlunde når bilden er tatt, klærne kan også si noe om tiden, hårfrisyren til jentene likeså. Fins det andre bilder av familien til Einar og Erna som du kunne sammenlignet med? Hva med datteren Randi. Kanske det er besteforeldrene hennes? Mhv Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Til Birger Forsmo innlegg 9: Har du adressene til nettstedene i Gildeskål og Rødøy?Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.