Gå til innhold
Arkivverket

[#29876] Berit Marta Larsdatter Øksnes


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Anders Andersen skredder f. 1840 Lesje, bosatt i Øksnes, gift etter 1865 med enke Berit Marta Larsdatter ? Han enkemann i 1875. Når døde Berit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Berit Marta Larsdtr Åtlo, f. ca. 1829 i Frosta, døde 13.08.1874. Hun og Andreas, som han kalte seg, blei vigd 14.07.1872. Andreas gifta seg i 1880 med enka Kristina Gabrielsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Johan er du sikker på at det står at Berit var fra Åtlo? Jeg finner henne ikke under Åtlo i Frostaboka bind 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Berit Marta Larsdatter var gift 4/4-1853 med Jon Andersen i Frosta. Barn: Anders 1853, Lars 1855, Marie Lucie 1857 og Johannes 1960. De meldte utflytting til Strinda i 1863 men forsvant. Barna finnes plassert på forskjellige garden i 1865. Trodde begge var døde men kunne ikke finne hvor. Berit skal være f. 14/10-1827 i Frosta. Stemmer dette med bygdeboka Anne Lise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved folketellinten 1865 finner jeg en Bereth Martha Larsdatter i Ryggesvaldet på Frosta. Hun var da gift med Johan Hansen som var husfader og født i 1829. Bereth Martha var her født i 1828. Barn:-Christine Johansdatter født 1852.-Johanna Johansdatter født 1857-Lovise Johansdatter født 1859-Beren Johansen født 1863.Denne Berit Martha Larsdatter er den eneste som passer aldersmessig på RDH som folketelling 1865.Dessverre har jeg kun de nye Frostabøkene, og der er ikke gården Rygg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Så vidt jeg husker (det er femten år siden jeg skreiv det bindet av 'Gård og slekt i Øksnes'), er opplysninga om Åtlo som fødested henta fra kirkeboka ved giftemålet til Berit i 1872. Navnet på faren hennes var i hvert fall Lars Haldorsen Åtlo, ifølge mine notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I Maliplassen under Aatloi Frostabokas bind 5 finner jeg en som heter Berith Anna Larsdatter gift med Jon Andersen Nordtrøen under Juberg. Hun kalles da Berit Anna Larsdatter Donsplass, og det skrives at hun ble født i 1827. Så da kan jeg si at det stemmer med fødselsåret 1827 i forhold til bygdeboka. Donsplass skal ifølge bygdeboka være under gårdsnummer 81(81/27), og det vil sikkert være med i et senere bind av Frostaboka enn det som er utkommet nå. Det er kanskje mulig å finne det i de gamle FrostabøkeneJon Andersen var født i 1811 og fra Nordtrøen under Juberg(som også sikkert kommer med i et sendere bind). Han kjøpte den egentlige Maliplassen, og han bygde og reparerte gamle hus. Han reiste med familien til Strinda i 1863. Når det gjelder barna og deres. Anders født 1853 og Lars født 1855 var født i Vingevald. Vingevald må også være i et senere bind av bygdeboka, men er kanskje å finne i de gamle Frostabøkene. Ved Maren Lusies dåp i 1857 er hennes far beskrevet som 'Gaardbruger Otlo'.Johannes som var født i 1860 reiste først til Strinda, men kom tilbake og vokste opp hos sin onkel Johannes Andersen og tok navnat Moholt. Han fikk en militær utdannelse med eksamen fra den Kgl. norske artilleribrigades underoffiserskole i 1884, og i 1885 tok han artilleriets rideskol. Ingerniørvåpenets skole tok han i 1888, og i 1904 ble han vollmester på Akershus hvor han var til sin død. Han var gift med Karoline Sofie, som var født i 1864 i Kristiania. Deres barn i 1900:-Inger Beret Moholt født 1897 i KristianiaÅrsaken til at jeg ikke fant dette i natt var vel at jeg så etter Bereth Marta Larsdatter, og en bruker som skulle hete Lars.Jeg har planer om å fortsette med egne aner i Frosta når jeg blir ferdig med mine Helgelandsaner, så da kan jeg sikkert se i kirkebøkene på Lars Haldorsen iallefall hvis det fremdeles skulle være aktuelt, men dette blir det en stund å vente på. Forhåentligvis holder jeg på med Frostaaner i Juni, men det er ikke sikkert det blir før til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Dette stemmer med det jeg har om familien. Jon Andersen må være død i Strinda 1864. Jeg lurer nå på om enken Berit Marta Larsdatter er den som giftet seg i Øksnes. Isåfall er hun vel ikke født 1827 i Frosten men Strinda siden det finnes flere Lars Haldorsen der i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det burde kanskje være mulig å finne Berits utflyttinger både fra Frosta til Strinda, og eventuelt Strinda til Vesterålen, men da må du vel se kirkebøkene for de enkelte stedene på mikrofilm eller mikrokort? Det har du kanskje gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.