Gå til innhold
Arkivverket

[#29877] Gjertrud Gunvaldsdatter( Engvoldsdatter) g. 6 aug 1784, Hedrum


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

En av mine tipp-tipp oldemødre, Gjertrud ble gift i Hedrum 6.aug 1784 med Mikkel Larsen. Han var sønn av Lars Reiersen , Tutved og Oline Christendatter.LenkeKan noen hjelpe meg med å finne hennes foreldre, og hvor hun kom fra.I folketellingen 1801 bor Gjertrud og Mikkel med barn i Hedrum. Her er hun kalt Engvoldsdatter. Både hun og han er ført opp med alder 41 år.Har forsøkt å finne henne døpt i Hedrum, men det har ikke lykkes. Har søkt på farsnavn som begynner med både E, G, og I, men finner henne ikke her.Har også lett i bygdebøker med magert resultat. Håper at noen lokale slektsforskere i Hedrum kan hjelpe.På forhånd takk!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Tror ikke Gunvald/Gunvaldsdatter var navn som var mye i bruk på denne tiden. Kan derfor ikke svare deg på spørsmålet ditt, men jeg fant disse kirkebokavskrifter fra Hedrum Historielag. Her er hun innført død som Gunvaldsdatter, så da må du vel kunne anta at det er riktig etternavn. Så er det vel sannsynligvis hennes mann og svigerforeldre.Døde på Tutvedt:30/11 1838 Tutvet Gjertrud Gunvaldsdatter 80 år24/11 1839 Tutvet Mikkel Larsen,oph.m. 85 år1795 Tutvet Lars 64 år1796 Tutvet Oline 73 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Kolbjørn!Det var oppklarende selv om jeg ikke fikk hennes opphav. Jeg får lete i nær-kommunene etter en Gunvald.( Engvold kunne også være en omskriving for Ingvald, men jeg har heller ikke funnet noen passende kandidat i Hedrum med det fornavn.)Flott at du fant døde på Tutvedt og alder. Det hadde jeg ikke før.At navnet Gunvaldsdatter er bruk ved flere kirkebokinnførsler, styrker vel din antagelse.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ingvald-navnet forekommer noe i Andebu/Kodal, så det kan være en ide å sjekke der - det skulle jo passe med Tutvet også, ettersom gården ligger opp mot Kodal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det tipset, Kristian! Skal se om jeg finner noe Gårds/ slektshistorie om Andebu på lokalavdeling for historie på Sandefjord Bibliotek.Om noen har tilgang til kirkebøker for dette området, ville jeg sette pris på oppslag herfra.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

I Hedrum Historielags avskrifter fant jeg disse født/døpt:fdt/dpt 29.09.1784 1784 Gullich///Michel Tutvedfdt/dpt 14.05.1786 1786 Lars///Michel Tutvedfdt/dpt 02.06.1791 1791 Hans///Mikkel Tutvedfdt/dpt 21.04.1793 1793 Anders///Mikkel Tutvedfdt/dpt 01.03.1795 1795 Marte///Mikkel Tutvedfdt/dpt 26.02.1797 1797 Gunild///Mikkel Larsen TutvedFant disse døde:død 1793 Tutvet Gullik Mikkelsen 10 årdød 1797 Tutvet Gunild Mikkelsdatter 3 mn.død 1804 Tutvet Anders Michelsen 11 årFant Hans gift:1820 Ungkarl Hans Michelsen Tutvedt 28Pigen Anne Kirstine Jonsdatter Kurød 26Fant også dette som du kan studere nærmere:fdt/dpt 09.02.1794 1794 Elen Maria//Mikkel Larsen Tutvet Ingeborg Nilsdtr. Uroe uektefdt/dpt 03.02.1799 1799 Karen// Kristoffer Johnsen Høyvig Anne Gunvaldsdtr. Tutved uekte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Kolbjørn for kjempegod hjelp!Ja, her dukket det sannelig opp flere overraskelser. Moralen var vel ikke helt bra i gamle dage heller?Det skal bli spennende å se hva som kan dukke opp rundt denne slektsgrenen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kolbjørn!Under min leting i folketellingen 1801, etter den ingeborg Nilsdatter som fikk barnet Elen Maria, med min ene tipp-tipp-oldefar, kom jeg over noen pussige ting.I Hedrum var det ikke mange Ingeborg i passende alder.På Gården Haugfallen ( Hafallen) fant jeg 2.LenkeDen ene av dem er 19 år gift og med Jens Hanssøn. Dette er faktisk et av mine andre tipp-tipp-oldeforeldrepar. ( Hun kommer fra Fossane)Den andre Ingeborg Nilsdatter på samme gård, er gift med en husmann der.Ingen av dem har en datter Elen Maria.Vet ikke om du har noen mulighet for å finne ut om Ingeborg Nilsdatter og datter Elen Maria har flyttet ut av bygden? ( eller er døde før 1801?)På samme måte har jeg lett etter den Anne Gunvaldsdatter som også får et uekte barn. Lurer på om hun kan være en søster av min tipp-tipp oldemor, Gertrud Gunvaldsdatter?Ved landsomfattende søk, finner jeg ikke mange Anne Gunvaldsdøtre.En som kunne passe i alder er gift med en bonde i Aal i Buskerud. Pussig nok heter også han Mickel Larsen. ( Disse har i 1801 4 barn fra 13-2, men ingen Karen Kristoffersdatter)Som du ser er det ikke enkelt med så mye navnlikhet.Har du har noen mulighet til å finne ut om disse damene er utflyttet fra Hedrum, eller oppført som døde.I morgen skal jeg prøve hva jeg kan finne på Sandefjord Bibliotek, men er redd det ikke blir lett.Takk så langt for all din hjelp.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei gode hjelpere!Jeg har nettopp fått kopi av en del sider i Hedrumboka II.Her var listet opp mange an mine aner bakover til begynnelsen av 1700. På Tutved , Knarviken, Hagenes og Fossene.På slutten av kopien står det at fornavnet Gunvald er nevnt kun en gang i personregisteret, s. 980, II. under gården Bårnes.Nå lurer jeg på om noen av dere lokalkjente, kjenner til denne Gunvald, og om han kan være en mulig far til min Giertrud Gunvaldsdatter?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnJeg har slått opp på side 980 i Krohn-Holms bok bind 3.Her er det nevnt en Gunvald Bårnes på gården Bårnes Nordre i Hedrum. Han er dessverre ikke faren til Gjertrud, for han er født 1898 på Bårnes av foreldrene Gullik Svendsen Bårnes og Gunhild Marie Evensdatter.Har du tenkt på om Gjertrud kanskje kan komme fra Larvik? Kirkebøkene derfra starter ikke før i 1785. Jeg vet ikke om hun er derfra, det var bare en tanke som slo meg.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for oppslaget , Laila!Jeg finner ingen passende Gunvald i 1801-tellingen. Om han kommer fra nærområdene, kan han være død på denne tiden.Vanskelig å vite hvor jeg skal søke etter han, men jeg får se hva jeg kan finne i lokal avdelingen på biblioteket.I Larvik er han ikke nevnt i skiftene så langt jeg kan se, så det spørs vel om han kommer derfra?Hyggelig at så mange hjelper til med leting.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn.Mens leitinga etter Gunvald pågår, så kan vi jo se på andre nyttige opplysninger. Jeg starter med punkt 2 på den E-posten jeg sendte deg. Det er jo greit å få det inn på 'debatt', slik at andre har mulighet til å henge seg på. Oline Kristensdtr. fra Steinsholt (g. 1751 m.Mikkel Pedersen.) I Hedrum B.B. bind 2, s.119 (under gården Steinsholt står det bl.a.): Anders Rasmussen, f. 1660 d. 1709. g.m. Maren Jespersdtr. Barn: 1. Gylden (Gulle) f.ca. 1697, ble brukerkone her, (flere barn nevnes). Kristen Jacobsen d. 1756, 70 år. Lagrettemann. m.m. G.m. Gylden Andersdtr. herfra d. 1737. Barn: 1. Gunhild, f.ca. 1719, g.m. Kristen Kjellsen, Rugland i Brunlanes. 2. Johanne f.ca. 1721. 3. Oline, f.ca. 1726, g.m. Mikkel Pedersen, Tutvet. (flere barn nevnes). Sistnevnte: Oline er da den Oline Kristensdtr. jeg startet med. Jeg skal se videre på den E-posten du sendte meg, etter eventuelle flere spor å følge. Et mulig spor kan være navnet: Gullich, (den eldste sønn av Mikkel Larsen, f. 1784 d. 1793, som du har funnet i historielagets bøker.)Mvh. Einar___________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for god hjelp, Aksel Einar!Jeg ser at navnet Gullich kan være et oppkallingsnavn. Mulig fra Giertruds familie, siden neste barn ble kalt opp på farsiden.Kan hende det blir å lete etter en familie der Gunvald og Gullich går igjen i generasjonene?Flott med den hjelpen jeg har fått av deg til å følge slekta bakover i Hedrum.Håper også du vil finne dine aner i Hedrumbygda.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fant jeg under leting i 1701 telling Laurvig, en Gunvald Poulsen 4 år. Ved Halle, i Brunlanes.Familien bor i verksboliger der. Om denne Gunval lever opp vet jeg ikke.Det var mye flytting av arbeidere ved jernverket i Brunlanes / Larvik/Hedrum.Siden mine aner ser ut til å ha stor tilknytning til jernverkene, og mange ved Hagenes, er det mulig at denne Gunvald har også har vært arbeider her. LenkeProblemet er at for Langestrand-området finnes vel ikke kirkebøker så tidlig?Skal lete gjennom skifter på ny, for å se om jeg kan finne noen spor der.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnJeg fant denne i skifter i Larvik LenkeJeg vet ikke om denne Engvold kan være faren. Men det kan jo være verdt en titt i bygdeboken for Tjøme etter denne karen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha , Laila!Jeg skal sjekke denne Engvold på biblioteket til fredag. Der har de bygdebøker fra dette området.Jeg har også lett i skiftene for Larvik og det som er lagt ut for Hedrum.I Larvik skifte så tidlig som 1742, finner jeg to damer med etternavn Gundvalsen. De er begge oppført som arvinger. En av dem er død på dette tidspunkt.Legger inn en lenke. LenkeVet jo ikke om dette har noe med Gjetrud Gunvaldsdatter å gjøre, men jeg får prøve å følge alle spor.Takk for at du fortsatt leter.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Laila! Jeg kommer nettopp hjem fra biblioteket i Sandefjord. Her har jeg lånt Nøtterø-boka til L. Berg. På s. 478, under Svensrød, finner jeg litt om den Ingvald Paulsen som du mente jeg burde undersøke nærmere.Han kom fra Burø, byttet bruk med Harald Nilsen.Ingvald var skipper , var kommert fra Skaagan i Sandeherred. g. 1739 med Berte Olsdatter. de bodde en tid på Grimestad og på Burø, før de kom til Svenserød.Hustru Berte d. 1788, over 80 år, og Ingvald i 1796, 78 år.Den eneste av barna jeg har funnet nevnt er Paul Ingvaldssøn f. ca 1745, på Grimestad.Han var skipper liksom faren.Vet ikke helt om det lar seg gjøre å finne ut om Ingvald og Berte har fått en datter, Gjertrud ?Skal lete gjennom informasjon i bygdebøkene. Fant ikke noen opplysniger før, under leting på Tjømegårder ( link under DIS Vestfold.)Siden Ingvald opprinnelig kommer fra Sandeherred, kan jeg også prøve å lete under Skaagan her. Aldersmessig, burde det passe med Gjertud, men det kan også være et sidespor. Jeg skal følge det opp så godt jeg kan. Takk for tipset i alle fall! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Ingvald Paulsen og Berte Olsdatter 1739, under Vestfoldslekt. LenkeSå blir det å lete etter barna deres.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det spørs om ikke sporet til Ingvald Poulsen er et sidespor som ikke fører til en datter Gjertrud, f. ca 1760.Jeg finner døp på Nøtterø, tre barn av Ingvald ( Engvold)Poulsen og Berte Olsdatter,1741 dpt Eli Ingvaldsdatter1744 dpt Ingeborg Ingvaldsdatter1746 dpt Poul IngvaldssønAlle dpt på Nøtterø.Det kan ha vært flere barn, men lite trolig en Giertrud f. så sent som ca.1760.Riktignok ikke helt umulig med 20 år mellom eldste og yngste barn.I bygdeboka ser det ut til at Sønnen Poul overtok gården etter foreldrene, som fikk opphold hos han.Har ikke funnet omtalt flere barn i søskenflokken.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnDet kan nok dessverre se slik ut ja. Antar at Gjertrud ville vært nevnt i b.b. og du ville vel ha funnet henne også døpt på Nøtterø.Lykke til videre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.