Gå til innhold
Arkivverket

[#29883] Jens Rasmussen f.1679 Vang - Hedemark


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ihlen

Noen som kan hjelpe meg å finne Tipp x 5 oldefar Jens Rasmussen f.1679 i Vang. Det er oppgitt 'Deglum-eie' - hvor lå det i kommunen? Jens gifter seg med ?, dette er blankt, men i 1709 får de sønnen Halvor (han har jeg opplysninger om). Jeg er ute etter oppl. vedr Jens Rasmussen og hans liv - gjerne lenger bak! Det lille jeg har kommer fra FamilySearch og familie. Glad for all hjelp. mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Deglum (nåværende Stor-Deglum) er en stor gård i Furnes. Den ligger like ved Furnes kirke.Furnes, som ligger nord for Hamar, var tidligere anneks til Vang. Bygda skilt ut som egen kommune på 1800-tallet. Nå ligger Furnes i Ringsaker kommune, mens Vang og Hamar er slått sammen,Furnes har egen bygdebok, der Deglum er rikelig omtalt.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Du verden - dette var fine opplysninger. Bygdeboka skal bestilles! Regner med at slikt som :'Husbreds-eie', Immerslunds-eie' og 'Amset-eie' også er å finne der! Takk. mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei! Jeg vil bare opplyse deg om at Hubred og Immerslundsgårdene har det ikke kommet noen bygdebok over.Jeg ser du har skrevet Amset er det Arnset du mener så er det i Vangsboka g.nr 153-177. side 160.mvh Mai Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Takk MaiBritt, det var Arnset, da blir det to bygdebøker! Ingen som har hørt om nevnte Jens Rasmussen? Leter også etter tipp x 4 oldemor Gunhild Larsdatter f. 1709 i Vang? Har ingen opplysninger hvor hun kommer fra (familien). mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Her er litt om Halvor og muligens bror Rasmus, selv om dette er litt senere dato enn Jens Rasmussen.Halvor Jensen Stor Deglum og Gunil Larsdatter gift 25/10 1737. Barn: Mari f. 1740, faddere bl.a Ole Jensen Ingeberg. Lars f. 1741, faddere bl.a Jens Jensen Deglum.Rasmus Jensen Deglum og Berte Jensdatter gift 23/10 1738. Barn: Jens f. 1739, Storileeie, faddere bl.a Halvor Jensen Deglum, Jens Jensen Storile. Jens f. 1740, d. 1741, Storihleeie, faddere bl.a Jens Jensen Storile. Jens d. 1742, Gievenordeie. Berthe f. 1743, Gievenordeie, faddere bl.a Jens Jensen Gievenordseie. Ane f. 1746. Jens f. 1749, Jevenorseie, faddere bl.a Jens Dæglum. Lars f. 1755, Jevenorseie.Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

PS! Jens Rasmussen Deglumseie og Halvor Jensen Deglum er nevnt som vidner til barn døpt 13. juli 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Oii, dette var spennende. Åpner seg mer 'historie' rundt folket. Har problemer med å få lånt bygdeboken, da biblioteket er under ombyggning!! Setter stor pris på dette Asbjørn. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

I sjeleregister 1732 er Anne Olsdatter Deglumseie (62) gift med Jens Rasmussen (53). Halvor Jensen Stordeglumseie er 23 år, mens Rasmus Jensen Deglumseie er 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.