Gå til innhold
Arkivverket

[#29887] Gunhild Marie Mathisen, født 1819 i Stavern


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei der ute!Jeg har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Når jeg har sett på forskjellige kilder, så har det dukket opp forskjellige fødselsteder/dato o.l. til min tippoldemor. Hun heter Gunhild Marie Mathisen, født ca 1899-1921, og det mest sansynlige fødested er i Stavern / Vestfold, men det har også dukket opp fødested i Oslo, begge tilfeller rundt den oppgitte dato. Hun skulle etter det jeg har fått greie på giftet seg med, Hans Rasmus Endresen, født 1814 i Leikanger/Sogn og Fjordane. De skulle ha fått en datter med navn Emilie Eriksen Endresen, født i 1844, Oslo. Ut fra dåpsreg. for Rikshospitalet i Oslo fra 1845 stemmer dette, men den er så utydelig at vi ikke kan se navnet på faren ordentlig, men navnet Endresen er Nevnt. Det står også andre ting der som er utydelig, men ordet student er nevnt. Derfor lurer jeg på om hun er biologisk til begge eller kunn Gunhild. Dessuten finner jeg i Digitalforumet ingen forbindelse mellom Hans Rasmus Endresen og Gunhild Marie Mathisen, det gjør jeg kunn på 'Family search', og disse opplysningene kan jo være noe unøyaktige.Er det noen som kan sette meg på rett spor med hensyn til denne familien og opphav?Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette den Gunhild Marie Mathisen som er født i Stavern, som du mener?Lenke( Du må vel ha satt litt feil alder på henne i ditt innlegg, i forhold til overskriften?)Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMulig jeg har funnet Hans Rasmus her, han bor i Balestrand S/F 1865, ugift (men jo være far for det) og cand.jur, dvs at han kanskje har studert i OsloLenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hvis det er den rette Gunhild Marie Mathiasen jeg har funnet døpt i Stavern, ser det ut til at hun også hadde en tvillingbror , dpt samtidig.LenkeDet samme foreldrepar har også en gutt til døpt i Stavern 1822, Sivert.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken forsvant, dessverre. jeg prøver en gang til, med dåp til en tvillingbror av Gunhild Marie. LenkeFår håpe den kommer inn nå. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også ført et ekteskap mellom Gunhild Marie og Hans Rasmus Endresen på F. S.LenkeDet skulle vel være mulig å få dette sjekket ved hjelp av kirkebøker?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei denne lenken var ikke mye opplysnende, Her står jo ikke nevnt Gunhild Marie. Mulig det er rett da at han fortsatt er ungkar i 1865, som det er antydet før.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Gunn:Den Hans Rasmus du fant sist i Leikanger er nok den samme som bor i Balestrand 1865, se innlegg 3. Men jeg tror ikke det er samme Hans Rasmus som er far til den Emilie du fant gift. Der er faren Hans Rasmus født i Oslo ca 1814.Det er nok to Hans Rasmusser her, og jeg tror utfra innlegg 1 at det kanskje er han fra Leikanger/Balestrand som kan være far til den riktige Emilie, i og med det ikke er sikkert at foreldrene til Emilie ble gift, og at barnefaren er oppgitt å være student. Han i Balestrand har en utdannelse som tilsier et studentliv.Er jeg helt på villspor nå?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei alle sammen og takk for svar.Nå fikk jeg greie på alle Emilies barn, jeg manglet 2, men han Hans Rasmus Endresen får vi opp med fødsel både i Oslo og Leikanger. Dessuten viser det seg at Herman Henriksen også kommer fra 2 steder, Oslo og Vinger på Hedmarken. Det samme gjelder faktisk også Inger Marie Pedersen, hun dukker opp som født i Oslo og Kongsberg i Telemark. Om vi ser på ft. på Digitalarkivet kontra Family search, så er det noe forskjellig. Mulig at den Amerikanske variasjonen ikke er helt korrekt enkelte ganger, for her kan man risikere og få motstridende opplysninger. Om man ser på Hans Rasmus E. som gift med Gunhild Marie Mathisen, så er jeg faktisk ikke sikker på om de ble gift, for han bodde jo på en gård i Balestrand sammen med sine søsken og da var han 65 år gammel. Det er derfor at jeg undres på mitt spørsmål ang foreldrene til Emilie. Noen innspill?Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også sett den angivelse av alder til about 1818, det spørs om ikke Mormonerdatabasen også kan ha feil fødested på Hans Rasmus.Om du ser på aldersangivelsen i 1865-tellingen av den Hans Rasmus som er nevnt i Balestrand, er det et notat ved alder. Det ser ikke ut til at den heller er sikker.Ikke enkelt om kirkebøkene er så vanskelig å tyde. Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Terje:Min magefølelse sier at det er han i Balstrand som er barnefaren. Han studerte sikkert i Oslo, og man behøver ikke være gift for å få barn.Man hvor er Gunhild og Emilie i 1865?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke til RHDs 1865 telling. Her fremgår det tydeligere at alder er litt usikker på Hans Rasmus. LenkeJeg mener jeg fant Emilie Endresen i 1865 tellingen i Oslo. Skal sjekke det.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Emilie Endresen 22 år i 1865, hun passer omtrent i alder. LenkeMoren har jeg ikke funnet. Hun er vel muligens død på dette tidspunkt?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen alle sammen!Jeg har undersøkt rundt dette tema, og har kontaktet byarkivet for å undersøke om det er 2stk.Gunhild M. Mathisen, og om hun var gift med Hans R. Endresen. Når jeg får svaret, skal jeg formidle dette til debatten.Til da, hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen!Jeg har nu fått svar på noen av mine spørsmål ang Gunhild Marie Mathisen.Det er en Gunhild Marie født i Oslo og døpt i Vår Frelsers menighet den 11 mai 1821. Hennes mor heter Gunhild Larsdatter fra Pipervigen, og hun er født utenfor ekteskap. Farens navn er matros Hans Olsen fra Bergen. Dette betyr så langt jeg forstår at det er Gunhild Marie Mathisen, født 6 april i Stavern, med foreldre Mathis Jacobsen og Helene Tobiasdatter som er Emilie Eriksen Endresens mor. Far, er da med stor sansynlighet Hans Rasmus Endresen fra Leikanger som på den tiden studerte i Oslo. Dette betyr også at det ikke var noe ekteskap mellom Emilies foreldre. Til slutt vil jeg si at det heller ikke er funnet noen Hans Rasmus Endresen som skulle være født i Oslo rundt 1817-19. Derfor er det enkelte unøyaktigheter i Familt Search når det gjelder opplysninger om disse personene. Derfor skulle denne debatten kommet til sin ende om det ikke er andre som sitter med andre opplysninger.Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.