Gå til innhold
Arkivverket

[#29888] Kristine Kristensdatter født ca 1817 i Høland eller Lørenskog?


Gjest Bjørn Melby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Melby

'Gårds- og slektshitorie for Høland og Setskog' (bind 1 s 140) er tydelig på at Kristine Kristensdatter, f. 1817, blei gift med Johan Knutsen Soprim. Han er født 23 des 1821 og er også registrert som Sundby og Kragtorp. Folketellinger oppgir at Kristine er født i Høland. Kristine og Johan flyttet fra Åsnes u/Evenby og ut av bygda. Først kom de til Stensrudbråtan i Lørenskog og deretter til Åmotsaga i Rælingen. Flere kilder bekrefter dette. Min lille utfordring er at 'Bygdehistorie for Rælingen', som også bekrefter nevnte flyttinger, oppgir Kristine som Kristiansdatter og at hun er født 1818 på Øvre Finstad i Lørenskog. 'Lørenskog - Gårdshistorie' (s 211)nevner ei Kristine på Finstad Øvre som datter av Kristian Andersen Skårer og Anna Halvorsdtr. Østby. I seg sjøl så virker dette truverdig, men jeg mener at 'Bygdehistorie for Rælingen' må være feil med tanke på Kristines opphav. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det finnes i hvert fall ifl. Familysearch en Christine Christensdatter som er døpt i Høland 11. januar 1818, foreldre: Christen Torkildsen og Anne Maria Simensdatter. Hun kan jo være født i 1817, men jeg vet ikke mer om disse menneskene. Det er ganske mange feilslutninger i bygdebøker. Har du funnet ekteskapet deres?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant på Familysearch at Christine Christensdatter og Johan Knudsen giftet seg i Høland 8. april 1846.Du må jo sjekke dette mot kirkeboka, så får du kanskje navn på fedrene.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Jeg kjenner litt til famililen på Østby i Lørenskog og vet at Anne Halvorsdatter Østby i Lørenskog var gx1 med Christopher Michelsen fra Søndre Braanaas i Skjedsmo 1787-1816 på Øvre Finstad i Lørenskog De fikk 2 barn 1.Bolette Marie Christophersdatter f 1814-91 gift før 1833 med Hans Nilsen Stovner i Aker. De overtok Nistuen på Øvre Aamodt i Rælingen etter et samfrendeskifte, da Aase Amundsdatter enke og tidligere gift med Haagen Jensen Ramstad i Fet ikke har overlevende barn. Anna Halvorsdatters mor Boel Jensdatter, er søster til Haagen Jensen på Aamodt i Rælingen. Har bare prøvd å vise hvordan det var kontakt mellom slekten på Øvre Finstad i lørenskog og Aamodt i Ræligen, uten å kunne fortelle den rette sannheten for deg, men håper den kan være til hjelp. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G. Plaaterud

Jeg opplevde det samme som deg da jeg skulle finne ut av anene til Kristine Kristensdatter, gift med Johan Knutsen Soprim. Etter å ha sjekket både kirkebøker og folketellinger kan jeg ikke se annet enn at Kristine var fra Høland, datter til Kristen Torkildsen og Anne Marie Simensdatter. Hun står oppført med Høland som bosted på folketellingen, også da familien bodde i Lørenskog og hvor yngste sønnen, Otto, står oppført med Lørenskog som fødested. Resten av familen med Høland som fødested. Kristine på Finstad het Kristiansdatter, ikke Kristensdatter. Det finnes også en Kristine Kristiansdatter fra Finstad, Lørenskog som døde ca. 2 år før Kristine Kristensdatter og Johan Knutsen giftet seg i Høland. Hun var født ca. 1821. Jeg nevnte dette en gang for Lene Skovholt, forfatter av Rælingen bygdebok, på et kurs/møte om kilder i regi av Romerike Historielag. Ved en sjekk i kildene mente hun også at Kristine kom fra Høland. Hun hadde fått info om at Kristine var fra Lørenskog var fødested fra noen muntlige kilder, men det er ingen skriftelige bevis for det. En annen ting er at moren til Kristine Kristensdatter, Anne Marie Simensdatter, bodde sine siste år sammen med Kristine og Johan på Åsnes hvor hun også døde. Tviler på om hun hadde bodd der om ikke Kristine var datteren hennes. Hun hadde også to sønner i Høland, Morten og Kristian. Morten fortsatt på Nygård under Bolstad hvor Anne Marie og Kristen bodde i mange år.Mvh Anne Grethe Plaaterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Takk til alle 3 for innsats for å avklare 'mysteriet'! Innlegg 5 fra Anne Grethe oppsummerer mine egne oppfatninger og bringer inn også andre momenter som bekrefter forholdet. Og når også bygdebokforfatteren kun henviser til en muntlig kilde vedrørende Kristines opphav i Lørenskog, så trur jeg vi istedenfor konkluderer med at hun er hølending!mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.