Gå til innhold
Arkivverket

[#29889] Iver SKARI, f. ca. 1578, Skari.


Gjest Birthe R. Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birthe R. Gulbrandsen

Er det noen som kjenner til etterkommerne til:Iver SKARI, f. ca. 1578, Skari. Død ca. 1660, Skari. (Gift ca. 1603 i Gran med Gudbjørg Amundsd. SKARI, f. ca. 1582. Død 12.03.1660, Skari.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iver Torstensen? Skari( død ca. 1651 Skari, Gran. G.ca. 1600 Gudbjørg Amundsdt., skifte 12/3 1660 Skari (Schalle). Ingen forfedre til Iver og Gudbjørg.1) Knud Iversen Kjos fca. 1605/ 2) Jørgen Iversen Nees fca. 1615./ 3) Peder Iversen Raasenn(Røisum) f.ca. 1625./ 4) Gulbrand Iversen Helgumb fca. 1622./ 5) Torsten Iversen Schalle f.ca. 1623./ 6) Joen Iversen Schalle./ 7) Kiersten Iversdt.--- Kilde: Randi Bjørkviks arbeider.Hvem av barna er du interessert i ? Jeg har mere om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birthe R. Gulbrandsen

Hei Berit Knudsen! Takk for svar!Jeg er interessert i mer informasjon om barn nr. 2. Jørgen Iversen Nees f. ca. 1615.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står desverre ikke så mye om Jørgen under foreldrene. Jørgen var fca. 1614-16. Barn: Torsten og ant. Iver og Syver.Jeg har desverre ikke papirene på Jørgen da min interesse var Kiersten Iversdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Birthe, ta deg en tur til Hadeland Folkemuseum og se i arkivet der. Ring og avtal tid på forhånd så du er sikker på tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei Jeg er også interessert i Kiersten Iversdatter f. ca 1624, da hun er min tipp tipp tipp ...oldemor langt tilbake. Har endel info om henne og hennes barn og mann Stephen Ollsen f. 1620 Blegen Nordre i Brandbu. Hva har du Berit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du har funnet opplysningene dine blant arbeidet til Randi Bjørkvik så har vi vel de samme opplysningene.Jeg har at Kiersten I fikk 7 barn: Rangdi, Iver, Ingeborg, Gudbjør, Marit, Sigri og Harald Stephensen Strande.Jeg har litt om Sigri, men det er Marit og hennes datter Sigri Evensdatter jeg har mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei igjen Berit, Jeg kjenner ikke noe til Randi Bjørvik. Jeg har mye om Sigrid tilbake til meg selv,og ingenting utenom fødselsdato om Marit Stephensdatter, så det kunne jeg hatt interesse av. Kanskje det hadde vært lettere om du skrev en mail til meg, så kan jeg sende en gedcomfil om du er interessert? marit@liphe.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Iver Skari var gardbruker på Skari i Gran fra omkring 1620, han er første gang oppført i skattelister det året. Året før var Sigri Skari oppført i en skatteliste og fram til 1614/15 oppføres Tolluf Skari. Sigri var antakelig enke etter Tolluf, men forholdet mellom dem og Iver er ikke kjent. Siden han bare var leilending på Skari, behøver det ikke å være noe slektskap med tidligere brukere. Ivers farsnavn er ikke oppgitt i noen kilder. Ingen kilder oppgir Ivers alder, så fødselsår er helt ukjent. At han skulle være født ca. 1578 må bero på en ren gjetning. At han døde ca. 1660 kan heller ikke være riktig, han er oppført i skattelister til og med 1629 og døde antakelig i 1629 eller 1630. Fra om med 1630 er Oluf Skari oppført i skattelister.Iver var gift med Gudbjør Amundsdtr. Hun kan ha vært gift andre gang med Oluf Skari som er oppført i skattelister fra og med 1630 til og med 1660. I 1644 betalte han skatt av Hennung som i følge skiftet i 1660 var Gudbiørs gods. I 1645 betalte Oluf koppskatt for seg, sin kvinne, to døtre og en sønn. Dette var neppe Gudbiørs barn siden hun hadde bare en datter som allerede var gift og bodde på Bleken da. Det ble holdt skifte etter Gubjør den 12. mars 1660 (hun døde ikke den dagen). Gubjør må ha vært en datter av Amund Bleken som var gardbruker på søndre Bleken i Gran. Amund er nevnt i fogderegnskaper og skattelister i tiden 1599-1630 (eldre lister er ikke bevart). I skiftet etter Gubjør Amundsdtr. Skari oppgis det at hun eide 1 fjerding i Hennung og ½ fjerding i søndre Bleken. I en odelsjordebok av 1615 er Amund Bleken oppført som eier av det samme godset.Iver og Gudbjør hadde følgende barn:Knud Iversen Kjos, født ca. 1604. I 1718 vitnet Anders Kundsen Kjos i en rettsak og opplyste at hans far Knud Iversen var oppvokst på Skari.Kirsten Iversdtr. Bleken (se nedenfor).Jørgen Iversen Nes (se nedenfor).Gulbrand Iversen Helgum, født ca. 1621. Gardbruker på Helgum i Gran i 1664, 43 år. Konas navn er ikke kjent. En sønn er kjent: Erik.Torsten Iversen Skari, født ca. 1622. Gardbruker på Skari i 1664, 42 år. Gift, men konas navn er ikke kjent. Barn som er kjent: Iver, Bent og Gudbjør.Peder Iversen Røysum, født ca. 1624. Gardbruker på Røysum i 1664, 40 år. Gift med Tore (Tora). En sønn er kjent: Peder.Joen Iversen. Han var ugift ved skiftet etter moren i 1660. (Flere sikre opplysninger om ham er ikke kjent).Barna Knud, Kirsten og Jørgen er alle mine aner.Kirsten Iversdtr. Bleken har jeg ikke så mye om, jeg har ikke utforsket ferdig denne grenen av min slekt ennå. Men hun var gift med Steffen Olsen Bleken (nordre Bleken) og hadde barna Harald, Iver, Ingebor, Marit, Sigri, Gudbjør og Rangdi. Barna er kjent fra skiftet etter Steffen 27. april 1661.Jørgen Iversen Nes var gardbruker på Nes i Gran. Han er første gang nevnt i listen for koppskatt i 1645 og er oppført i øvrige skattelister fra om med 1647. Han er oppført på Nes ved manntallet i 1664, 1665 og 1666, oppgitt å være henholdsvis 50, 61 (!) og 52 år. Jørgen Nes er oppført i skattelister til og med 1673. Han var gift med en datter av Ole Dælen, men hennes fornavn er ikke kjent. Hun var søster av Engebret Olsen Bleken og Jon Olsen Dælen (jeg er etterkommet etter alle tre!)I en rettsak i 1661 oppgis det at Engebret Olsen Bleken og Joen Olsen Dælen var brødre: ”… thuende Brødre Joen dellen och Ingebret blegen …”. Ingen kilde oppgir direkte at Ole Dælen var far til Engebret Olsen Bleken og Joen Olsen Dælen. Men siden Joen etterfulgte Ole som gardbruker og begge eide en part i den samme garden må det dreie seg om far og sønn. Det framgår heller ikke direkte i noen kilde at Ole Dælen hadde en datter som var gift med Jørgen Iversen Nes. Men det framgår indirekte av følgende forhold: Ved skiftet etter Ole Joensen Dælen i 1704 var hans to søskenbarn Torsten Jørgensen Nes og Iver Jørgensen Kjos tilstede. Ole Joensen Dælen var sønn av Joen Olsen Dælen og hans kone Sigri Jensdtr. Brødrene Torsten og Iver var sønner av Jørgen Iversen Nes, det framgår av manntallene i 1664 og 1665. Kona til Jørgen Iversen Nes må ha vært søster av enten Joen Olsen Dælen eller hans kone Sigri Jensdtr., siden neste generasjon var søskenbarn. I følge manntallene var Torsten Jørgensen født ca. 1647 og Iver Jørgensen født ca. 1653. Sigri Jensdtr. Dælen var datter av Jens Andersen Hov i Vasslia i Gran i følge skiftet han holdt med sine barn i 1663. I følge dette skiftet hadde Sigri Jensdtr. kun en søster: Kari Jensdtr. som da var ugift. Kari kan følgelig ikke ha vært gift med Jørgen Iversen Nes siden hans sønner var født lenge før det. Eneste mulige forklaring på slektsforholdet mellom de nevnte søskenbarn er at Jørgen Iversens kone var en søster til Joen Olsen Dælen.Jeg kjenner til kun to sønner av Jørgen Iversen Nes og hans kone: Torsten Jørgensen Nes og Jørgensen Kjos (jeg er etterkommet etter begge to!).Torsten Jørgensen Nes ble født ca. 1647. Ved manntallet i 1664 var han 17 år, soldat og hjemme hos faren på Nes. I 1665 var han 18 år og soldat. Torsten døde på Nes og ble begravet 7.12.1725, ”Torsten Giørgensøn øvre Næs 86 aar gamel”.Torsten var gift med Anne Joensdtr. som ble født ca. 1645. Hun vokste opp på garden Svinning i Gran der hennes far var gardbruker. Hun døde på Nes og ble begravet 30.1.1730, ”Anne Joensdatter Øfre Næs 85 aar gammel”.Torsten og Anne hadde følgende barn:Jørgen Torstensen Smedshammereie, født ca. 1672, død 1742.Joen Torstensen Nyhus, født ca. 1674, død 1742.Eli Torstensdtr. Eggeeie, født ca. 1681, død 1743.Ingri Torstensdtr. Myre (Søndre Land).Poul Torstensen Nes, født ca. 1686, død 1749.Ole Torstensen Bleken, født ca. 1687, død 1737 (min ane).Ragnild Torstensdtr. Rekken.Iver Jørgensen Kjos ble født ca. 1653. Ved manntallet i 1665 var han hjemme hos faren på Nes, 12 år gammel. Han ble gift med Rønnau Evensdtr. Kjos. De hadde følgende barn: Gubiør, Jørgen, Siver, Marit, Mari og Ingri. Jeg er etterkommet etter datteren Marit som ble gift med Endre Eriksen Svinning. Jeg har foreløpig ikke utforsket så mye om denne familien.De som ønsker flere detaljer kan ta kontakt med meg direkte på adressen ole.arild.vesthagen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birthe R. Gulbrandsen

Til Ole Arild Vesthagen.Tusen takk for masse nyttig informasjon og at du tok deg tid til å svare så utfyllende! Vi(familien) vil benytte oss av tilbudet ditt og ta direkte kontakt med deg på den mailadressen du oppga, for flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.