Gå til innhold
Arkivverket

[#29893] Iver Aase, 1608 - Førde


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ihlen

Da hadde det vært godt med noe hjelp igjen!: Iver Aase f.1608, fra Aase gård i Førde. Han giftet seg ?? med ?? og fikk to sønner Anders i 1640 og Ole i 1644. Mangler informajon rundt hans tidlige år + ekteskap. Det jeg har kommer fra FS og noe RA. mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Det finnes ingen gård med navn Aase i Førde kommune i dag (riktignok en med navn Åsane). Garden du søker ligger nok i dagens Naustdal kommune.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Så vidt eg veit er Naustdal og Førde nabo kommuner.Her er ein Iver (Ifuer) 58 år på garden Aase i 1666, Sunnfjord prosti, Førde præstegield, Førde Sogn. Lenkemvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

HeiGårdsnavnet Åse finnes i flere kommunerHer er gårdsregisteret for Sogn og Fjordane LenkeHallvard A. Vie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Oiii-da, da ble det mange å velge mellom! Takk skal du ha iallefall Hallvard. Det blir litt forskningsarbeid, ikke så enkelt som jeg kanskje trodde!! Fint. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

I Geir Kleiveland: 'Naustdal Bygdebok ' bind II (1997) under Åse, br nr 4 - Indre Åse - finn ein: 'Ivar nemnd frå 1637 til 1672, i 1675 enkja.' Born: Simon f. kring 1631, Ola f. kring 1642, Anders f. kring 1645 og ei dotter. Vidare om etterkomarar og rettssak mellom Ola og Anders. Mange etterkomarar, skal ein tru bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Der er vi inne på noe Harald, dette var topp, her var det lesestoff for meg om familien skjønner jeg! Utrolig glad for at du 'gidder' å slå opp for meg. Takk skal du ha. Da er det bare å få tak i boken. Jeg har Ola og Anders, men her er det tydligvis flere i familien. Takk! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det er i dag ny ætt på Åse br nr 4) men elles er etterkomarane til Ivar spreidd rundt om i heile/halve Åsedalen og elles rundt om i Naustdal og Førde. Også inngift med forfedrene av ho eg deler 'bord og seng' med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Et spørsmål til deg Harald Jarl Runde - jeg har blant mine aner Alette Rasmusdatter Åse (ca 1715-54) gift med Anders Olsson Tefre. Hun var datter av Rasmus Nilsson Åse og Marit Olsdotter Helgås.Hører denne Rasmus til blant etterkommerne til Ivar?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Takk Harald, setter umåtelig pris på dette. Artig å kunne følge slekten bakover - og ikke minst fremover! Flott, har du mer - så kom gjerne med det!! Takk. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det står ingen ting i bygdeboka om kvar Rasmus Nilsson kom frå. Men fyrstekona hans - namn ukjent - var dotter til den førnemnde Anders Ivarsson Åse. Og vidare etter bygdeboka: Alette/Alet var dotter til Rasmus si andrekona, Marit(Marta) Olsdtr Helgås. Hanne bør låne bygdeboka, her står mykje om storfolket på Åse i gammal tid -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Den er allerede bestillt! Tar litt tid å fjernlåne,men jeg venter så gjerne på spennende stoff. Du har gitt meg noe å jobbe utifra Harald,takk igjen. 'Storfolket på Aase' høres fint ut!! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.