Gå til innhold
Arkivverket

[#29894] Søker Ninnie Hermansen sine foreldre og besteforeldre


Gjest Odd  Ivar Bækkelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd  Ivar Bækkelie

Hei. Jeg er ny i dette, og trenger all mulig hjelp. Min farmor Ninnie Hermansen ble født utenfor ekteskap i Kristiania 15/8--1899. Hennes mor var Julie Grønholdt født 1882 i IDD (Halden) mvh. Odd Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Naturlig første sted å lete er dåp (kun noen dager etter fødselen) i Fødselsstiftelsen. Den er ikke på nettet så man se i kirkebok (som jeg ikke har her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd  Ivar Bækkelie

Takk for hjelp til nå. Tror at jeg må undersøke i fødselregister for OSLO, ( sykehusene ) for og finne Ninnies far, da han er ukjent.Mvh. Odd Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun var på Fødselstiftelsen som antatt. Født 15.08.1899, døpt 17.08.1899 NINA HENRIETTE, datter av ungkar, kjørekar Nikolai Hermansen og tjenestepike Julie Henriette Grønholt. Hans adresse er oppgitt til Platou Gade 33, hennes til Birkebeinergd. 12. Han født 1862, hun 1882. (Det er ikke alltid årstallsopplysningene og adressene stemmer helt). (Rikshospitalet Mini F 0011 1898-1900 f.179 no.364).Fadderne, som vanligvis ikke har noe med barnet å gjøre her, var Klara Skoglund og Nikoline Strand. Til venstre er dato'en 14/4 02 M tilføyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd  Ivar Bækkelie

Hallo igjen!Når det gjelder Julie så går det fremover, men når det gjelder kjørekar Nikolai Hermansen er det bråstopp. Har gått igennom navn og adresse på kryss og tvers ,men kommer ikke videre.Kan noen hjelpe. Hem var han ?mvh. Odd Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Som du sier er det nesten umulig å finne Nikolai Hedmandsener i passe alder i 1900 i Norge.Jeg har kommet over et par stykker som er mulige kandidater. Den eneste jeg finner i Oslo, er en gift mann Nicolai M. Hermandsen som bor i Toftesgade 14. f. 1868. Ingen i Platous gade 33.Ellers finner jeg et par stykker i Sande i Vestfold. En av dem er kun oppført med navn, Nikolai Hermans. , ingen data. ( Mulig han ønsket å skjule sine spor spor?Den tredje kandidat er denne som jeg legger en lenke til. Han er stenarbeider. f. 1872. LenkeEllers kan jo fyren være død på dette tidpunkt. eller ha emigrert.Ikke lett oppgave det der. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd  Ivar Bækkelie

Hei du! Det er mulig at han skjuler sin id. Jeg har også forsøkt i Halden distriktet,for der var det en del transport av stein ifra Idd ( kjørekar) , for Julie kommer ifra en steinhogger familie. Dette her skal jeg løse, ( tror jeg ).mvh. Odd Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den Nikolai Hermandsen oppført med midlertidig bosted i Sande i 1900, rett i nærheten der steinhoggeren med samme navn fantes. LenkeHvis denne karen er knyttet til steinhoggervirksomhet, kan du jo prøve om noen av disse to finnes opplysninger om i Sande.Det var nok en del steinarbeidere fra Østfold som arbeidet i peioder på den andre siden av fjorden.Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke igjen til Ninni Hemansen i 1900, RHD, LenkeHer ser det jo ut til at bestefaren er svensk. Kan det tenkes at også Ninnis far er Nikolai Hemandsen kommer fra Sverige?Jeg vet at en del steinarbeidere i Halden/ Fredrikstad/ Hvaler-distriket kom fra Sverige. ( Bare en tanke? )Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel sikkert et bomskudd, men den eneste jeg fant ved søk på Svenske Nicolai Hermansen f. 1862 +-5 år, var denne karen fra Bohuslen. LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Gunn: Hvor får du det fra at 'det ser ut til at bestefaren er svensk'? Jeg kan i alle fall ikke lese dette ut av 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, beklager! Her er det nok mulig jeg har tolket helt feil i 1900 tellingen. Her står noe om hjemme hos foreldrene, og jeg har sett at husfar, stenhogger er Svensk. Han passer jo ikke i alder som far til Ninni.Her har jeg vært for rask i mine antagelser.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ivar Bækkelie

Hei igjen! Tror nok personen Nikolai Hermansen er norsk. Jeg har hittil jobbet med div. stavemåter på begge navn , i forskjellige kombinasjoner, men har ikke lykkes til nå.mvh. Odd Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Du spør om Julie Grønholdt født på Idd. Merkelig, men jeg holder akkurat på med en annen del av denne slekta.Fra Kirkebok MINI Idd: Julie Henriette født 24.1.1882, døpt 9. april s.å. Far Johan Johannesen født 1854, stenhogger, bor på Skottenesstrand Mor Julie Henriette Hansen født 1855 (Johan har en annen kone i tellingen 1900, så i og med datteren har fått mors fornavn er det nok mulig hun døde før pikebarnet ble døpt. Her bare ”tror” jeg).Faddere: Stenh. Jens Andersen Skottene (På Skottene lå det store brakker for stenhoggere, i de bodde det flest svensker), stenh. John Magnus Johannesen Skottene, kone Emilie Engebretsen Skottene, pige Emma Jonsdotter.Dette er nok faren til Johan Johannesen slik jeg ser det: Lenke (nr 13809, det ble litt feil i lenken her)Denne Johannes kom fra Grönhult i Dalskog, derav navnet Grønholdt. Hvem han var gift med vet jeg ikke. En annen bror av denne Johannes, Daniel Jansson Grønholdt kom også til stenhuggeriene på Idd. Det er ham jeg holder på med å finne ut av. Denne slekta viste seg for meg å bli større enn jeg kunne tro. Disse to brødrene som kom til Norge hører til en enorm slekt i Dalsland kalt Ingevaldslekta, etter stamfaren Ingewaldus Laurentii, som visstnok var prest i Ör socken ved Mellerud og som levde på 1500 tallet. Gården han holdt til på ble kalt Ingewalds Berga, i dag bare Berga. Det finnes flere kilo slektsbøker om denne ætta. Anbefales må selvfølgelig forskeren Olof Ljungs bøker om Ingevaldssläkten. Kan sikkert fjernlånes på bibliotek. Mye å finne om disse er det helt sikkert også på nettet og på Anbytarforum.Jeg kan ta med foreldrene til Johannes født 1829. Det var Jan Nilsson født 1805 i Kopparbol i Dalskog og Maja Olofsdotter født 1801, hun også i Dalskog. Sønnen Johannes drev først gården Grönhult før han dro til Norge hvor han senere døde. Hans bror Daniel født 1835 var ”torpare” i Kopparbol, Dalskog før han dro til Kristiania. Også han havnet senere på Idd og døde der.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser du nå har fått svært god hjelp av Liv. S. Hansen! Flott! Jeg legger inn en lenke til svenske innvandrere med den Johannes Jansen som Liv nevner.LenkeHer finner dere sikkert flere av den slekten dere forsker på.Lykke til, begge to! Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.