Gå til innhold
Arkivverket

[#29895] Thomas Jensen Juel


Gjest Lena J . Juel
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena J . Juel

Thomas Jensen Juel var sokneprest eller handelsmann og trolig født 1630. En av hans sønner var Jens Thomassen Juel..Vet også at Thomas`s far var Jens Juel (født 1591 ?), som igjen hadde Peder Anderssøn til sin far (født 1572/61 ?).Noen som kan komme med mer inputs til meg..?bilete0317.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J . Juel

Lars Ove !Så fint med inputs fra deg.Ja det er samme familie.., jeg har dette fra før, men tusen takk for tipsene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 1): Finnes det belegg for at Thomas Jensen Juel f. ca.1630 var sokneprest ? Riktignok var han visstnok bispens ombudsmann en periode, men jeg trodde ellers han var handelsmann/Tronhjemsborger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J. Juel

Hei, Per !Rettelse :Thomas Jensen Juel født ca 1630. Thomas var norlandshandler i Trondheim. Far til: Jens Thomassen Juel, Knud Juel, Niels Thomassen Juel, Jochum Thomassen Juel, Peder Juel, og det litt kjennte Povel Juel (amtmannen på Lister).Takk for tipset.., beklager min feiltolknig..Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Dagny Madsen

Hei Lena,Dene ene sønnen til Thomas Jensen Juel (Jens) var Johan Michael Jensen Vibe Juel. Sistnevnte var gift med ei datter av Catharina Asmus og Høybert Eriksen (fører og eier av skib) - bosatt først i Trondheim senere Nordland. Thomas flyttet også nordover som nordlandshandler til Svinvær (borte derfra etter ei stund) og sønnen Johan Michael Vibe Juel bodde der. Ei dtr av Johan M kaltes Høyberta Vibe (evt Wiibee). Hun var gift 2 ganger bl.a. med skipper Nils Jensen. Jeg har dessverre ikke notatene mine her ellers kunne du fått detaljerte opplysninger om en del av disse da jeg har hatt en til å kopiere fra kirkebøkene vedr Brønnøy.Hilsen DagnyPS.: Nils Thomassen Juel var gift med ei Borchman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Vet dere om det var andre i denne familien enn Povel Juel som brukte våpenskjold i segl ? Povel Juels våpen er med i Norsk Heraldisk Mønstring, såvidt jeg husker her på kontoret (har boken hjemme). Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Hei Hans CappelenJeg har skrevet en artikkel om Povel Juel. Den er ment trykket i årbok for Rødøy. Kan du hjelpe meg med det våpenskjoldet du nevner. Det ville passe som illustrasjon. Min e-post: taakvi@online.noMvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J . Juel

Hans Cappelen:Når det gjelder min slekt så har jeg ikke så veldig mye å komme med nå, mine undersøkelser har stoppet opp litt i sommer av ulike grunner. Har noen kontakter som muligens vet mer om dette, skal etterhvert få sjekket ut dette med våpenskjold, om mulig..Synest forøvrig all info om slekten er meget interessant. Og ønsker å finne ut mest mulig. Min avdøde far visste mye, men ... Innimellom er det tid i livet mitt for å bruke på overnevnte ting. -Men dessverre ikke ofte nok..Kan du, Hans Cappelen sende meg info på mail om min slektning Povel Juel ? lena@stalljuel.noTrond Aakvik:Så spennende !! Ble interessert, kanskje du har mer om Povel Juel enn jeg har ? Send meg gjerne en mail.. lena@stalljuel.noMvh Lena J. Juel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagny: Johan Michael Vibe Jensen Juel (f.1697) er altså sønnesønn av omspurte Thomas Jenssen Juel (f.ca.1630). Hvilken Johan Michael Vibe Juel var det som bodde på Svinvær, og når ?Thomas' sønn Niels var g. 3 ganger, 2.g. med Anna Borchmann.Hyberta Vibe Juel var g. 3 ganger, 2.g. med Nils Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Kanskje litt utenom emnet men jeg legger det inn allikevel. Provst på Ytterøy i åra 1691-1706, Jens Thomassen Juel, og kona Kirsten Raphaelsdatter Lund fikk følgende barn i prestegjeldet, alle døpt i Ytterøy kirke:1) Raphael døpt 4/8-1695, på side 12 i kirkebok 1, åra 1692-1717 som gjelder for hele Ytterøy prestegjeld.2) Thomas døpt 11/11-1696, på side 17 i bok 1.3) Johan Michale Wibe døpt 22/12-1697, på side 20 i bok 1.4) Sophia Maria Ingeborg døpt 2/5-1700, på side 27 i bok 1.5) Gidsken Kirstina født 20/6-1702 og døpt 25/6-1702, på side 33 i bok 1.6) Detlow Knud født 16/10-1703 og døpt 21/10-1703, på side 37 i bok 1. En søster av Kirsten Raphaelsdatter Lund, Margrethe Raphaelsdatter Lund, ble gift med Peder Pedersen Leth (også en provst på Ytterøy)- paret fikk følgende barn i prestegjeldet, døpt i Ytterøy kirke:1) Sophia født 5/9-1720 og døpt 11/9-1720, på side 7 i kirkebok 2, åra 1718-1755 for hele prestegjeldet. Hun døde på gården Ejness 82 år og 3 måneder gammel som Jomfru Sophia Leth, side 53 i bok 3, åra 1756-1816 for hele prestegjeldet. 2) Johanna født 11/12-1721 og døpt 18/12-1721, side 10 i bok 2. 3) Raphael født 23/10-1723 og døpt 4/11-1723, på side 17 i bok 2. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til Mette Værnes: Dine opplysninger er ikke utenom emnet. Her er et avsnitt fra min artikkel 'Vel, vi får ta det slektshistoriske helt korrekt og da er det slik at på den tiden var Jochum Thomesen Juel (1667-1734) skipper og handelsmann på Svinvær. Hans brødre var Jens Juel, Provst og Sogneprest til Tingvold, Thomas von Westen, lector og også kalt finnenes apostel, Niels Juel, residerende Kapellan til Tronhjems Domkirke, Peder Juel, død 1740 som ugift handelsmann på Svinvær og endelig amtmann Povel Juel, som ble halshugget i København 8. mars 1723'. Dine opplysninger er av stor relevans for det slektshistoriske her i Rødøy.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Da har jeg en opplysning til :)), som kanskje kan være av interesse.. Jeg ser at det kun er Jens Thomassen Juels brødre som er nevnt her. Som fadder for Gidsken Kirstina i 1702 finnes Berette Juel, en søster av Jens Juel. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aakvik: 'Finnmarks apostel', Thomas Mathias (Arnoldussøn) von Westen (1782-1727) var såvidt jeg vet IKKE sønn av Thomas Jensen Juel, selv om han riktignok oppholdt seg på Herøy i 1719 !Jens Thomassen Juel hadde såvidt jeg vet søsknene Knud, Niels, Jochum, Thomas, Povl, Anders, Peder, Christian, Johan (usikker) og Birgitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Våpenet i seglet til amtmann Povel Juel i Lister og Mandal, er gjengitt som tegning i Hans Krags Norsk heraldisk mønstring. Våpenet kan scannes derfra, men jeg har ikke gjort det. Våpenet viser et skjold som er firedelt med i 1. og 4. felt et hjul og i 2. og 3. felt tre liljer (1 over 2). På hjelmen en oppstigende løve mellom to vesselhorn. Seglet finnes i fogderegnskaper og er datert 1710, ifølge Krag. Amtmannen skal visst være en omstridt herre og skal være omtalt i Dansk biografisk Lexikon VIII side 607, uten at jeg har sjekket det. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Per Nermo, innlegg 17: Angående Jens Thomassen Juels søsken. Bigitte/Berette er vel sannsynligvis samme dame. Jens sjøl brukte ihvertfall 'min Søster Berette Juell' da han skrev henne inn i kirkeboka som fadder for datteren Gidsen Kirstina i 1702. Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg har ca 22 sider med etterkommere av Thomas Juel. kan legge til at Povel Juel er omtalt på s. 18 og 19 i Trondenes Historie og han henviser der til kildeneConstantinus Flood: Povel Juel en levnetsbeskrivelse ogGebhard: Kongeriket Danmarks historie IV (1798)Thomas Juel fikk bykselbrev på Nedre Harstad (Seljestad) og han var en tid bispens ombudsmann i Trondheim, etter Nils Mortensen.kan lage en tekstfil men den blir vel for stor for dette forumet. har du/dere en Email-adresse så kan jeg sende en.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I min Hjemmeside har jeg anført vedr. Franziska (Frantsvis) Kjelstrup fkr 1662 g.1. med Hans Simensen Koch, g.2. med Lauritz Hansen Grønbech Fyhn.I P H -II - 6-299 finnes opplysninger fra skiftet etter Povel Juel hvor også Frantsvis nevnes: 'Min Broder og Befulmektigede Ditlev Vibe-Juel faar under Magistratens Konsens akkordere med Md. Koch for de Aaringer Barnet hos hende haver været, hvorved det vel vil afgaa en del eller alt, hos Assessor, sal. Grønbech Fyhn med Renter Barnet er utlagt'Fra velædle Fru Assessor Jens Koch findes en Fordring paa Povel Juels bo for Kost og Varme for ham og Barnet fra 15.Okt. 1721 til 8. mars 1723. Det synes som om Barnet ogsaa derefter har oppholdt seg hos hende og tilsidst har kommet til Assessor Grønbech Fyhn. Raphael Lund Juel blev beskikket til Værge, thi 25. Juni 1733 kvitterer Francisca sal. Ass. Grønbech Fyhn for 100 Rdlr, som hun av Sekretær Seckmann paa Hr. Raphael Lund Juels vegne for hans Myndling Hans Thomas Juel har bekommet.Af ovenanførte synes at fremgaa, at Povel Juels Sønn er kommet tilbage til sin Slægt i Norge.Povel Juel blev pga landsforæderi henrettet 8. Mars 1723Mit spørsmål: Finns det noen forbindelse fra Povel Juel til Frantsvis eler hennes to ektemenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J . Juel

Så mye info Dere sitte inne med allesammen ! -Interessant..Mette Værnes: Berette Juel, søster av Jens Juel. Er det Jens Juel f. ca 1599 du mener, ser du nevner Birgitte nedenfor. Så det er meget mulig samme dame. Så henne vet jeg forsovidt om. Men tusen takk for inputs !Steinar Olsen: Så flott med 22 sider med etterkommere, vil gjerne ha de på mail ! Har du bakover også ? Hadde vært litt spennede.. -Feks. Jens Juel f. ca 1591, og hans foreldre (muligen Peder Anderssøn er hans far, men er ikke sikker på om det medfører riktighet..) Så så mye som mulig for- og etterkommere, veldig fint med en mail på det om mulig. Tusen takk for flotte inputs !Leiv Skjerve: Kan du sende meg det du har på mail, gjerne adr. til din hjemmeside også. -Tusen takk for fin input :)Så da er det fritt frem for alle som har noe å bidra med om slekten min kom med mail om Dere gidder. Det er jeg veldig glad for ! Tusen takk til alle :) lena@stalljuel.noMvh Lena Juel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei LenaSe mitt innlegg nummer 14. Jens Thomassen Juel var jo provst på Ytterøy i åra 1691-1706 og han er vel den samme Jens T. Juel født ca 1665 og død på Tingvoll i 1727 (funnet på nettet). Jeg har registrert kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld, foreløpig fra starten i 1692 til og med 1842. I 1702 fikk Jens og kona Kirsten Raphaelsdatter Lund datteren Gidsken Kirstina, og en av fadderne i hennes dåp var Berette Juell. Dåpen skjedde i Ytterøy kirke den 25/6-1702 og i dåpsinnføringa på side 33 (i kirkebok 1 for åra 1692-1717) er Berette skrevet inn av Jens Thomassen Juel som 'min Søster Berette Juell'. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Povel Juel:Det er skrevet en roman hvor handlingen er bygget på Povel Juels liv:Knutsen, Lalli: Min elsker og min herre. Roman. Gyldendal 1957.Romanen er beskrevet i en artikkel av meg. Den fås tilsendt ved henvendelse: taakvi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.