Gå til innhold
Arkivverket

[#29900] Anders Olsen Stoche (Stokken) f ca 1740? Bolsøy, MR


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Har noen vært borti denne karen? Jeg har følgende: Ungkar Anders Olsen Stoche ble viet 2.mai 1767 med enke Ingeborg Olsdtr. Eidsæter. Ett barn kjent: Ole (dpt. 6.april 1766). Det er sannsynligvis denne Ingeborg som ble jordpåkastet 13.november 1767, uten at navnet hennes er innført. I så fall kan vi fortsette: Enkemann Anders Olsen Eidsæter og pike Birrith Olsdtr. Nachen ble viet 6.januar 1769. Barn kjent: Erik (dpt. 25.juni 1769), Ellen (dpt. 18.april 1772), Elli (dpt. 25.september 1774, gravlagt 7.april 1793), Anders (dpt. 9.januar 1783) og til slutt tar vi 'min' Sæmund (dpt. 10.august 1777. Hans faddere var: Thron (Løchen?), Ole Eidsætter, Birrethe Stoche, Birrith Lien og Birrith Eidsæter. 'Jemund' Andersen Ejdseter ble konfirmert i Kleive kirke 1795, '18 år gammel'. Anders Olsen og Berit Olsdtr. er ikke på Eidsæter i 1801 og heller ikke i skiftene 1783-1802. Sæmund Andersen Eidsæter ble gift 2.juli 1807 i Kleive kirke med enke Eli Eriksdatter 'Sketsviken'. Forlovere var Sivert klokker og Søren 'Sketsviken'. Jeg er takknemlig for alle opplysninger som kan kaste noe lys over disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke om Anders Olsen Stokke var sønn av eller beslektet på annen måte med Ole Trondsen Stokke?Ole Trondsen Stokke ble gift 27/12 1725 i Bolsøy med Anna Sæmundsdtr. Ole var da soldat. De overtok på Stokke (etter hans foreldre), hvor Ole fortsatt nevnes som bruker i en rulle av 1748. Han er da oppgitt å være 57 år, og hadde tjent som soldat, men alderen er trolig alt for høy. Broren Iver er i samme rulle påstått å være 65 år, som også må være galt, men hvis det er ca. 8 år mellom dem i alder, kan Ole være født ca. 1706, skjønt 1702 er vel mer sannsynlig.Skulle du komme til at dette kan passe, så har jeg mer om Ole Trondsens slekt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Dette ser unektelig besnærende ut. Dersom du vil sende dette er jeg meget takknemlig. For øyeblikket har jeg kun 'Bolsøyboka' å forholde meg til og den hjelper meg ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Sannsynligvis vil du kunne få en nærmere avklaring ved å se på ekstraskatten mellom 1762 og 65 (husker ikke i farten hvilke av årene som hovedmanntall er bevart for Bolsøy). Hvem bodde på Stokke da? Det er ikke nevnt i Bolsøyboka? (Jeg vet at den ikke er spesielt god).Men her er det jeg har:Trond Pedersen Stokke f. ca. 1658 på Stokke, begr. 13/1 1726 i Kleve, Bolsøy, trolig gift med Maren Knudsdtr. f. ca. 1656, begr. 21/2 1734 i Kleve, Bolsøy. Det vites ikke sikkert at Maren var kona til Trond, men det er sannsynlig, for det var bare to brukere på Stokke, og hun var ikke kona til Morten. Det taler også for at Trond og kona hadde sønnen Knut Trondsen hjemme i 1711.Tb. Fanne (Bolsøy) 29/1 1721: Publisert Trond Pedersens bygselseddel på 1/2 våg i Stokke, utstedt av Rasmus Rasmussen, datert 4/10 1677.Han var de første årene medbruker sammen med faren Peder. I 1683 var det skifte etter faren, og i 1685 nevnes Trond og enken Stokke i ledingsmanntallet. Trond brukte da altså gården sammen med moren.Stokke hadde i 1701 to oppsittere, den ene var Trond (Pedersen) og den andre var broren Morten (Pedersen). De var også brukere i 1723.Matrikkelforarbeidet av 1723 sier dette om gården: 2 oppsittere, 1 husmann uten plass. Skog til husbehov, 1 bekkekvern for 8 skilling, intet fiskeri uten av havet. Temmelig god fegang, gården ligger i sollien 7 1/4 mil fra havet, temmelig god jordart, temmelig uviss til korn, måtelig til eng, ingen leilighet til rydning. Utsæd: 1 skjeppe blandkorn, 5 tdr. havre, avler 32 lass høy. Buskap: 2 hester, 8 kyr, 6 ungfe, 18 småfe. Matrikkelskyld 1 våg.Trond og Maren hadde trolig i hvert fall disse barna:1) Peder Trondsen f. ca. 16922) Iver Trondsen f. ca. 1696, g.m. Bergitte Pedersdtr. Røsberg. En gang mellom 1727 og 1748 har de slått seg til som husmannsfolk under Eide.3) Knut Trondsen, nevnes i skoskatten 1711.4) Ole Trondsen Stokke, gift 27/12 1725 i Bolsøy med Anna Sæmundsdtr. Overtok på Stokke.Peder Trondsen Stokke f. ca. 1613, d. ca. 1683, gift med Anne Eriksdtr., sannsynligvis fra Stokke, d. etter 1683.Peder var på Stokke fra senest 1647.I 1657 skattet han av denne besetningen: 2 hester, 13 kyr, 16 geiter og 14 sauer.Peder og Anne hadde disse barna:1) Erik Pedersen f. ca. 16562) Trond Pedersen f. ca. 1658, trolig g.m. Maren Knudsdtr. (ca. 1656-1734). De overtok halvparten av Stokke. Trond døde i 1726.3) Knut Pedersen f. ca. 1661.4) Askild Pedersen f. ca. 1662.5) Peder Pedersen6) Morten Pedersen f. ca. 1665. Gift med Ingelef Sivertsdtr. (Sjursdtr.) De overtok den andre halvparten av Stokke. Skifte 7/12 1702 etter Morten. Barn: Peder, Sivert (Sjur), Søren.7) Sessel Pedersdtr.8) Else Pedersdtr.9) Anne Pedersdtr.10) Anne Pedersdtr. d.y.Det var skifte 18/3 1683 fol. 3b på Stokke etter Peder Trondsen. Enken Anne Eriksdtr. levde. Alle barna var fullmyndige, bortsett fra Morten og Anne d.y. Enken arvet bl.a. i Røsberg Nordre 3 rdl. (Det er det eneste som nevnes av jordegods, men det er pussig formulert, så muligens er det feillest).Erik StokkeErik var på Stokke fra senest 1623.I 1645 skattet Erik Stokke for seg, sin kone og to tjenestepiker. Innen 1647 hadde Peder Trondsen (f. ca. 1613) overtatt, og han var gift med Anne Eriksdtr., mest sannsynlig datter til Erik Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.