Gå til innhold
Arkivverket

[#29909] Anders Holter, bondesønn fra Romerike g.m. Anna Leuch


Gjest Rigmor  Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Anders Holter var kappellan i Odalen, Hedmark og nevnes som bondesønn fra Romerike. Han var gift med Anna Leuch, (datter av Morten Leuch og Karen Pedersdtr. Müller).Anders og Anna var foreldre til bl.a Peder Holter, som ble gift med den meget kjente damen Maren Juel.Men, hvem er Anders Holter sønn av mon tro? Kan han ha forbindelse tilbake til Olav Amundsen Holter, (n. 1499) og hans kone Bodil Svensdtr.?Fant på F.S. at Anders Holters far skulle hete Peder Jensen Holter, men ville svært gjerne fått dette bekreftet/ avkreftet.Har noen vært borti dette, som kan hjelpe meg videre?Svært takknemlig for tips og hjelp. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiPeder Jensen Holter må vel være samme mann som er oppført i gårdshistorien for Nedre Holter i Fenstad i Nes (bind I, Thor Hexeberg 1958, s. 290). Det sies der at han ble prest i Strøm i Odal og g m Marte Andersd Heyde.Peder var sønn av Jens Tommesen (d 1670/71) som ble bruker på Nedre Holter omkring 1660, etter først å ha vært på Farset. Hexeberg antyder at han trolig var sønn av presten Thomes Laugesøn i Oslo (som det finnes en del om her på DA). (Hexeberg opplyser om at de fleste opplysningene om denne familien er hentet fra Romerike Ættehistorielags Årbok).Nedre Holter ser forøvrig ikke ut til å være den gården Holter-ætta kan knyttes til (som trolig var Mellom (eller Vestre) Holter).Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Kan bare opplyse fra Næs gardshistorie b.l s.290 under Holter: ' Omkring 1660 kom Jens Tommesen, død 1670 el.71, til Nedre Holter. Han var sanns. s.a. presten Tommes Laugelsøn i Oslo og var f. ca. 1620. Barn: Tommes, PEDER Jensen Holter, prest i Strøm i Odalen g.m. Marte Andersdtr Heyde, Anne g.m. Peder Andersen Winger på Herre-Os i Odalen, Margrethe d. 1681 g.m. Helle Kristensen Hvam, Ole g.m. Kristen Arntsdtr. ( De fleste av disse opplysninger stammer fra Romerike Ættehistorielags årbok ) Håper noe kan hjelpe deg videre. Hilsen Anne-Lise (andre siden av fjorden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

En hjertelig tusen takk til dere alle sammen for innspill :)Da ser det ut som om Anders Holter ikke kan knyttes opp mot de jeg nevnte på Holter. Hvilket år for Romerike Ættehistorielags Årbok bør jeg be om, for å ta en liten titt?Stort *Smil* fra Rigmor på en grå regnværsdag i Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenBind og sider i RÆÅ er ikke oppgitt. Men jeg har tittet der nå, og ser at det må dreie seg om artikkelen 'Litt om slekten fra Holter og Rotnes i Nes' av Johan Garder (bind I, s. 290-98).Finner jeg eposten din noe sted?T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.