Gå til innhold
Arkivverket

[#29918] Inderøy og innflyttet Thoeresen


Gjest Borgny Fremo
 Del

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Min ane heter Mons,Mogens Thoersen-Thoeresen Gran 55 år i 1801 g.Maren Tørresdtr.54 år 1801. Jeg kan ikke finne noen av de som døpte, men gift i 1770. Ser i Inderøyboka, forfatteren antar hun er datter av Tørres Johansen. Til Thoeresen.Det er flere som har det navn på Inderøy b.a. Ole som bor på Lie, men jeg finner ingen døpte av de i kirkebøkene. Ole Thoeresen er fadder til Mons Thoeresen Grans barn så det er nærliggende og tro de er søsken. Kan noen hjelpe meg med hvor de kan ha kommet fra? Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Riktig som du skriver, han finnes ikke som født i Inderøy.Kan opplyse at Mons Thoresen Granakammen døde 60 år gammel, 6. nov. 1804, begravet 15. nov. 'laae syg i 8te Dage og døde af Tæring, han længe havde kjempet med'.Det er vel kona hans, nevnt som Maren Tørris Datter Gran, som døde 68 år gammel, 22. sep. 1812, begravet 26. sep. 'syg i mange Aar'.Nå passer det jo ikke helt på alderen mht. Maren Tørrisdatter, hvis vi skal ta utgangspunkt i FT1801 - hvor hun var 54 år, men det er jo ingen andre Maren Tørrisdatter på noenlunde samme alder i Inderøy. Har funnet en Maren Tørrisdatter Indgul, f. 21. feb. 1753, men det blir kanskje litt stort sprik i alderen her?De to giftet seg 4. nov. 1770, Mons bodde da på Vang, var ungkar og soldat, mens kona Maren var fra Gran.Finner en Mons Tørressøn som 'Tienestekarl' på Ingul i 1762 (Manntallet). Alder er ikke anført i denne tellingen.I samme telling, finnes en Maren Tørresdatter oppført som 'Børn over 12 Aar' - på Gran, foreldre: Tørres Johanssøn (Opsider) og Marit Joensdatter (Hustrue).I oversikten over døde, finner jeg en eneste Tørres Johansen som død, på Gran attpåtil, 26. nov. 1782, 72 år gammel. Ingen flere opplysninger er gitt om ham.Flere Marit Johans/Jonsdatter er anført som død, mange uten bosted.Mons var husmann under Gran, oppført som 47 år ved folketellingen i 1791, kona like gammel. De hadde da barna Anders, Arnt og Anne hjemme.I folketellingen fra 1779 er Mons oppført å være 40 år, kona Maren 34. De hadde da barna Beret Monsdatter (8), Martha (6) og Anders (2) hjemme.Hele barnerekka ser slik ut (av det jeg har registrert):1) Berit, f. 17722) Marta, f. 17753) Anders, f. 17784) udøpt sønn, f. 1783, d. 17835) Arnt, f. 17846) Anne, f. 17887) Ingeborg, f. 1792Den Ole Toresen Lie, som du nevner, var f. 1749 i Katteråsen, død 1831 på Nyborg - husmannsplass under Lie. Foreldrene hans: Tore Olsen Katterås og Marit Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Borgny Fremo

Takk for dit svar. Jeg er veldig opptatt av at det jeg har på min base er riktig, derfor legger jeg på et ? når jeg sitter fast. Jeg har også søkt de på uekte barn uten resultat så det blir vel en uløst gåte. Jeg kan ingen ting om skifte. Kanskje jeg kunne finne noen av de som arvinger. Vet ikke om du har fått kopi av 'Svala barnelosje' som jeg har sendt til Tofjers. Jeg er veldig interesert i om noen kjenner noen.Skal prøve å gi deg det, men det er vel ikke så godt på denne side.Min adr. er borgny @c2i.net Beste hilsner fra Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.