Gå til innhold
Arkivverket

[#29921] Johannes Jonassen f. Dalsland, død i Larvik Vestf. 1898,hvor finne flere oppl.


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiMin tippoldefar Johannes Jonassen er født i Dahlsland, Sverige, men jeg vet ikke akkurat når eller hvor i Dahlsland. Jeg vet heller ikke når han kom til Norge.Jeg har undersøkt på flere plasser for å finne spor etter hvor han var født. Dette er hva jeg har funnet:a)Finner en med samme navn og passende alder i FT 1865 for Botne, Vestfold. Har lett i kb. fra Botne etter inn- og utflyttede, uten å finne noe.b)Finner ham utflytted fra Tjølling i Vestfold til Larvik våren 1869. Fødselsdato her oppgitt til 10/4 1837. Finner han ikke innflytted til Tjølling.c)Han gifter seg 21/2 1869 i Larvik med Anne Lovise Larsdatter, alder ved vielse oppgitt til 31 år.d)De får ei datter, Josefine, utenfor ekteskap 18/10 1868. Josefine blir døpt 28/2 1869. Deretter får de datteren Lovise Marie 4/11 1871, hans alder blir der oppgitt til å være 33 år. 7/9 1876 får de sønnen Lars Martin, her er hans fødselsår oppgitt til 1838.e)Jeg finner ham i FT 1875 for Larvik, der er fødselsår 1837.f)Første kone dør 2/12 1876 i Larvik. Han gifter seg igjen 3/6 1877 med enken Hanna Dorothea Lind. Her opplyses det at han er født i 1837 og at faren het Jonas Jonassen.g)Dette paret får en sønn Anders Christian 25/5 1878 i Larvik, her er fødselsåret oppgitt til 1837.h)Johannes Jonassen dør 11/3 1898 i Larvik, begraves 17/3 1898. Fødselsåret som blir oppgitt er 1837Kan jeg ut fra dette anta at riktig fødselsår på ham er 1837?Jeg har hatt abonnement på Genline i Sverige for å forsøke å finne ham. Fant to Johannes født 1837 i Dahlsland med far Jonas Jonassen, ingen i 1838. Ingen av disse to igjen er født på datoen 10/4 1837 heller. Den ene er født 17/1 1837 og den andre er født 9/4 1837.Den Johannes som er født 17/1, er født i Dals-Ed og jeg finner ham utflyttet fra Tøftedal i Dahlsland til Norge i 1859.Den andre som er født 9/4 har jeg et siste spor etter ham i et husforhør fra 1855 i Törrskog, Dahlsland. I mange av de husforhørene hvor jeg finner ham, har presten skrevet fødselsdato 10/4 1837. Det er jo fristende å anta at dette da er rett mann.Jeg vet at det finnes et skifte etter Johannes's første kone. Dette skiftet er datert 22/5 1877 eller 23/5 1877 (opplysninger fra hans vielse i 1877) Jeg vet ikke om det finnes noe skifte etter ham.Har ikke sett et originalt skifte før så jeg spør:Er det trolig at jeg vil finne opplysninger om hans fødested og fødsselsdato i et slikt skifte?Noen som har noen andre ideer til meg?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Langaard

Heisann Da jeg lette etter min oldefar fra dalsland fikk jeg til sist kjempegod hjelp i Mellerud i Sverige. Dro ned der på museet, snakket med ei som het Mariann - veldig service-minded. Ca en og en halv time fra Strømstad med bil - absolutt verdt turen. ellers er tlf nr. 0046-530-13214Lykke tilHilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har kun erfaring med skifter fra 1600- og 1700-tallet, og der har jeg aldri sett noe om den gjenlevende ektefelles fødested (bortsett fra indirekte opplysning om hjemsted i tilfeller der unge enker fikk sin far oppnevnt til verge). I utgangspunktet vil jeg ikke tro at du finner fødested på 1870-tallet heller, og i ditt tilfelle er det jo også en enkemann det er snakk om.Angående fødselsår: 1837 virker jo mest sannsynlig, men ha i bakhodet at alt kan være feil også! Når det angis med dato (10. april 1837), er det ofte mer til å stole på. Vær oppmerksom på at den angivelige fødselsdatoen noen ganger viser seg å være dåpsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTusen takk til dere begge to for informative innspill.Jeg tror jeg prøver med en telefon til Sverige i første omgang. Så kan det hende det blir en tur til Sverige senere i sommer.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Sitter å ser i Emibas. Finner to J.J som er født 1837. Den ene utvandrer fra Stenerby til Andedu i Vestfold 13 Nov 1863. Han er født 12 Juli. Neste er født 1 Mars i Vårvik Dalsland. Det kan jo skjekkes.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei HanneTakk for et spennende innspill.Hadde store planer om en tur til Sverige i sommer, men det ble det ikke noe av. Så jeg har ikke fått gjort noe mer med min 'svenske':-)Disse to som du nevner er jo høyst aktuelle kandidater. Du sier du har funnet disse i Emibas, jeg antar dette er en emigrantdatabase, men hvor finner jeg den? Er den å finne på nettet?Karen som flytter til Andebu kan jeg kanskje få sjekket ut med kirkebøker for Andebu. Vet du hvor den andre flyttet til?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

HeiEmibas er et program man får kjøpt. Det er en oversikt over 1093689 som har utvandra fra sveige. Jeg skrev til statsarkivet i Kongsberg om min oldefar, der fikk jeg raskt svar. De var så hjelpsomme med datoer og div. Prøv dem. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Laila! Så vidt jeg kan se så stemmer de opplysningene som du har vedr. Johannes Jonassen. Jeg har snappet opp et eller annet sted at han er født i Foss, Dalsland, Sverige. Mer vet jeg ikkeHilsenEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei på dere beggeTakk for informasjonen om Emibas. Leste litt om den på Rötters side. Det må da være et flott verktøy. Å ta kontakt med statsarkivet er også en god ide.Til Einar: Takk for tipset om Foss, det skal jeg undersøke nærmere. Er denne Johannes en av dine aner også?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiHar i dag sjekket kirkebøker for Andebu. Fant en Johannes Jonasen innflyttet til Andebu 30/11 1863. Men fant også en Johnas Johnasen fra Sverige viet 5/1 1866 med Maren H. Kristoffersdatter. Så dette er nok ikke min mann. Begge disse to finner jeg i FT 1865 på gården Hagan i Andebu.Men jeg ser også nå at det er flere kandidater i FT 1865 som må undersøkes nærmere.En av forloverne ved den ovennevnte vielsen het Johnas Johnasen. Litt merkelig, kan presten ha skrevet feil her?Til Einar: Lurer fremdeles veldig på hvilken forbindelse det er mellom deg og Johannes Jonasen:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Laila! Jeg er ikke i slekt med Johannes Jonassen. Jeg driver med generell slektsgransking og har en ganske stor database med folk fra Larviksdistriktet.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du har jo folketellinga både for 1885 (byene) og 1891 å se i. 1885 finnes på mikrokort,1891 må du sjekke i originalversjon på RA/SA i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Jon ErikTakk skal du ha for et kjempegodt forslag. 1885 tellingen skal jeg fjernlåne slik at jeg kan se om det står noe mer utfyllende om han der. Kan ikke se at verken Larvik, Sandefjord eller Tønsberg bibliotek har denne. Så får jeg eventuelt gå videre til 1891 tellingen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kate-Astrid Aardal

Hei.Jeg har også vært i kontakt med museet i Mellerud, hvor jeg har fått kjempegod hjelp. Mot betaling (ikke stort) gjorde de undersøkelser for meg, og plutselig hadde jeg 150 navn bakover i tid. Det viste seg at vi var i slekt, jeg fikk adresse til en annen i slekta som ga meg 150 navn framover i tid. Dermed fikk jeg også kontakt i USA med barnebarnet til min oldefars bror, så Mellerud museum er det absolutt verdt å kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTakk skal du ha. Dette hørtes flott ut, varme anbefalinger om Mellerud museum. Hvis jeg ikke får noe ut av 1885 tellingen skal jeg forsøke meg med en henvendelse dit.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.