Gå til innhold
Arkivverket

[#29932] Haagen Joensen f ca 1657-1671,Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Haagen Joensen født ca 1657-1671. Han var bruker i Oppegard i Plurheia i 1700-1706, og senere var han bruker i Jamtlia i Rana. Året 1657 er fødselsår i bygdeboka, og der tror de at det er sannsynlig at det var han som var 9 år i Langfjellet i 1666. Andre kilder sier at han var yngre, og i forbindelse med begravelsen septuagesima 1743 er det oppgitt at han var 72 år og 24 uker da han døde. Ut fra dette skulle hun vel være født i slutten av August 1670? Så hvis han skal være fra Langfjellet må vel helst han som ble født i ca 1657 dødd, og så kom det en ny Haagen?Det som også forundrer meg er at det er skifte på han Jamtlia 1742, altså mens han levde? Det samme gjelder hans kone Bereth Andersdatter som ble gravlagt 08.01.1741. Henne ble det holdt skifte på i 1740. Barn av disse:1)Per Haagensen. Fødti ca 1700. Han ble gift i 1730 med Dorthea Jensdatter Ørtfjellet, og senere ble han gift med Apelone Kristensdatter.2)Anders Haagensen født ca 1702, og død 1772.3)Marit Haagensdatter født ca 1704 i bygdeboka, men siden hun ble gift alt i 1720 er hun sannsynligvis født før 1704. Hun er ikke å finne som døpt i kirkeboka som begynner på 1704. Hun ble gift med Ørjan Gregussen i 1720.4)Dordi Haagensdatter som skal være født ca 1704-1705, og ble gift i 1734 med Ola Jonsen Plurheia.5)Berit Haagensdatter døpt 3.påskedag 1706 i Hemnes kirke, og hun ble gift i 1747 med Gabriel Iversen Skonseng.6)Haagen Haagensen døpt fastelavenssøndag(19.02)1708, og han fikk datteren Berthe med Dordi Isrelsdatter i 1736. Disse er blant mine aner. Det kan være han som kalles Haagen Haagensen Moe 1.pinsedag 1740, og som da blir trolovet med Martha Knutsdatter(???)7)Ane Haagensdatter døpt 20.04.17108)Jon Haagensen døpt 5.søndag etter påske(21.05) 1713.Han tror jeg døde som liten.9)Maren Haagensdatter som var tvilling med nr. 8, og døpt samme dag.10)Elias Haagensen døpt 3.påskedag(23.04).1715. Han var gift 2 ganger.11)Hans Haagensen døpt 8.p.trinit.(18.07)171712)Gidsken Haagensdatter døpt Maria Renselsesdag 1720, og hun ble gravlagt Septuagesima 1743(samtidig som sin far).13)Jonilla Haagensdatter døpt 23.p.trinit(08.11)1722. Den 26.07.1744 ble hun trolovet med Ola Alexandersen som var var sønn av Alexander Jonassen i Ytteren. De ble gift 08.11.1744Håper at noen vet noe om Haagen Joensens aner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det står vel også i gardshistorien at han var sønn til Jon Håksa som var 60 år i 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det står det, men det er hvis han er fra Langfjellet og er 8 år i 1666(altså født ca 1658). Det er det jeg begynner å bli i tvil om siden han ellers ser ut til å være født ca 1670. I bygdeboka på side 167 da han var i Plurheia er han født ca 1657, mens han var født i 1671 ifølge den samme bygdeboka på side 323 om Jamtlia. Alderen ved dødsfallet tilsier jo et fødselsår ca 1670, og ut fra tidspunktet når barna ble født tror jeg også det kan stemme mer. Det står jo heller ikke noe sted om han har vært gift før ekteskapet med Berethe Andersdatter. Så jeg begynner å tvile litt på om han er den 8-åringen som var i Langfjellet i 1666. Han kan godt være fra Langfjellet, men i såfall tror jeg at han ble født ca 1670 og iallefall etter 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Etter at jeg spurte her fikk jeg mail om at Jon Haagensen var hans far. Det jeg nå lurer på er når den egentlige begravelsesdagen til Haagen var. Var den Septuagesima 1742 eller 1743. Kirkebokføringen for disse årene var ganske forvirrende mener jeg å huske, og skiftet etter Haagen ble jo holdt i 1742 ifølge Svein Edvardsen. Det samme gjelder datteren Gidchen som ble gravlagt samme dag som sin far.Henne var det skifte på i 1743. Holdt Haagen skifte mens han var i live? Det var jo noen som gjorde det ja. Det ser iallefall ut som det ble holdt skifte på kona Berethe mens hun levde(skifte 1740), men jeg har henne som gravlagt 08.01.1741. Håper noen vet om Haagen døde i 1742 eller i 1743, og om kona Berethe kanskje døde i 174. Har jeg feil dødsår på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå selv funnet ut at Haagen ble gravlagt septuagesima(10.02)1743, og det står i den kirkeboka jeg har fått tilsendt avskrift av. Da er det jo merkelig at det ble holdt skifte allerede i 1742, men det var jo ikke vanlig at noen holdt skifte i levende live. Jeg har ikke sett skiftets original da.Ellers sitter jeg her med en sak fra tinboka for Helgeland 1734-1737 der Haagen Joensen var innblandet i slåsskamp. Saken kom opp på det ordinære sommertinget for Nesne, Raen og Alstahaug fjerdingers almuer på Bjørn 11.06.1735. På vegne av magister Dass hadde 2 menn innstevnet Peder Arentsen Hammeren for slagsmål med Haagen Jonsen Jamtlia. Saken var ført med 2 vitner, som forklarte seg etter at de hadde avlagt sin salige ed. Blant annet kom det frem at slåsskampen hadde skjedd på den dagen da det skulle være bispevisitas. Begge ser ut til å ha vært ganske 'drukken'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Haagens kone Berithe Andersdatter ble også gravlagt 08.01.1741 slik som jeg hadde fra før, men da holdt jo hun også skifte mens hun levde. Ja de var vel gamle og slitne i 1740 Haagen og Berithe, og ville vel at andre skulle overta ansvaret for gården kanskje? Det har jeg jo sett eksempler på fra andre steder i landet på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ofte ble folk begravd, for så senere få jordpåkastelsen av presten. Hvis det er jordpåkastelsen som er registrert i kirkeboka, så kan jo skiftet vært før den.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Ja du kan jo ha rett her Hanne. Før eller senere skal jeg se originalen på dette skiftet på mikrofilm, og der vil det jo komme frem dato for når det ble holdt iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest marit johansen

har nr 13 jonilla i min anerekke.Kirsten Olsdatter f: 1753 -g:Iver olsen f:1753 Vesterfjell... Datter Margrete Iverdatter F:1788 -g: Kristen Nilsa f:1790... Sønn Nils Kristensa Røssvollnesetf:1818 -2g Maren Kristine Olsdatter f:1843... Datter Ovidia Antonette Randine Nilsen g/Larsen f:19.02.1888 Tetingheia...(X-nålevende barn-barnebarn) :) meg som oldebarntil forvirringen rundt død/skifte datoer.. hvis det er vinter halvåret her på innlandet med feks 2 meter snø eller minus 15 kuldegrader så var det sikkert vanskelig å begrave noen før det ble værforhold til det.. og da kan det vel hende det ble et nytt år før det ble jordpåkastelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jo en stund siden jeg startet dette emnet, og har etterhvert blitt klar over at det kunne gå lang tid fra folk døde til de ble gravlagt på grunn av vårforhold, tele i jorda og presten som kanskje ikke var så ofte på små steder.Jeg har ellers noen opplysninger til om Jonilla og ektemannen. Jonilla Haagensdatter døde i 1793, og ble gravlagt 6.søndag etter treeninghet(07.07.1793 ifølge Bauers kalender). Ektemannen Oluf eller Ola Alexandersen ble døpt i Hemnes kirke skjærtorsdag 02.04.1722. Jeg har deres datter Kirsti Olsdatter som døpt 4.søndag i faste(20.03)1757. Hun ble konfirmert i Moe kirke 1.søndag etter påske(14.04)1776. Hun ble trolovet søndag mellom jul og nyttår(28.04)1788 med Iver Olsen Storforshei. Disse har jeg forsket på for andre også, og har stil spørsmålstegn om Iver ble døpt 30.03.1754.Har Iver Olsen som gravlagt 10.07.1803. Iallefall ble Kirsti og Iver gift 20.06.1789 ser jeg. Jeg har Kirsti og hennes søsken i mitt slektsprogram, men etter det har jeg lagt inn kun den linjen min venninne som jeg forsket for skulle videre(jeg fant jo ut mer for henne da).Jeg har Margrethes bror Fordel Ivarsen Urtfjell som døpt, og han ble gift på Dønna med Helena Nicoline Andreasdatter Brandneset døpt 16.p.trinit(02.10)1808 i Dønnes kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Far til Haagen Joensen var jo Joen Haagensen født ca 1606, og er det noen som vet mer om hans aner eller om hans kone er jeg selvfølgelig interessert i informasjon om dette.Til Marit: Takk for informasjonen om navnene på noen av etterslekta til Jonilla Haagensdatter og Oluf Alexandersen(Jonilla var søster av min ane Haagensen og Oluf Alexandersen var brorsønn av min sannsynlige Mickel Jonassen Ytteren). Jeg legger inn en del på etterslekt på søsken av mine aner, men får jo ikke med alt av det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Jeg er etterkommer av Nr. 4 Dordi Haagensdatter og Ola Jonsen, Plurheia. Har litt etterslekt her hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har det som står i bygdeboka på Dordi Haagensdatter og Ola Jonsen Plurheia, men har ikke greid å finne Dordi som døpt i kirkeboka? Har du henne som døpt? Hun skal være født ca 1704-1705, og siden kirkeboka for Rana starter på 1704 burde hun ha stått der? På de 4 første barna har jeg det som står i bygdeboka: Abraham født 1735, Johanne født 1736,Dordi født 1738 og Håkon født 1740. Han døde i 1793. Han var gift med Rebekka Gabrielsdatter Ytteren. Har du noen av disse 4 barna som gift?Tvilling til barn 4 her var Pernilla. Hun ble født i 1740, men jeg greide ikke å finne dåpen av henne og tvillingbroren i kirkeboka. Hun ble konfirmert i Moo kirke alminnelig bededag(06.05)1759, og hun ble trolovet med Elias Olsen Kinderkeis 17.p.trinit(11.10)1767). Elias ble døpt 26.p.trinit(26.11)1741 i Moo kirke, og konfirmert 11.05.1759 i Moo kirke. Jeg har 4 barn på disse, og noe videre på datteren Anne Eliasdatter født 16.04.1769 og døpt 30.04.1769. Hun ble gift på Dønna Nils Pedersen Hov som ble døpt i Nesna kirke 22.01.1760. Disse er ikke mine direkte aner, men noe jeg forsket for andre som atter andre igjen slo opp for meg. Hvis jeg hadde lest kirkebøkene selv så hadde jeg også hatt mer informasjon på søsken av dem jeg forsket på den gangen(Pernille Olsdatter, Anne Eliasdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.