Gå til innhold
Arkivverket

[#29933] Fredrik Andreasen, Tjøme


Gjest Kari Boisvert
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Boisvert

Jeg har søkt 1801-tellingen for Fredrik, født ca 1790. Han skal være fra Tjøme og foreldrene skal være Andreas Andersen og Anna Halvarsdatter. Er det noen som kjenner til disse og kan gi meg et dytt i riktig retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!De eneste jeg finner som kan passe i alder g. på Tjøme er dette paret.LenkeMannen er oppført kun med gårdsnavn her, men det er kan hende mulig å finne ut om de får en sønn ca 1790, dpt Fredrik.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Så vidt jeg kan se, er verken Fredrik eller hans angivelige foreldrene døpt, konfirmert eller gift på Tjøme eller Nøtterøy.Hvor har du dine opplysninger fra? Har du ytterligere opplysninger, f. eks. søsken, giftermål, bosted, dødsopplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå kom du meg i forkjøpet, Ketil! Jeg har nettopp sett gjennom listene med Anne Halvorsdøtre g. i passende alder til å ha fått en sønn ca 1790 Nøtterø/Tjøme ( I kirkebøkene som ligger på Vestfoldslekt.)Kun to Anne Halvorsdøtre finner jeg. en g. 1783 og en 1788, men begge har ektefeller med andre navn.Døpslistene er bare lagt ut til 1790,og før det finner jeg heller ingen med navn som begynner på Fred.Da er det vel sikkert best å lete andre steder. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Tusen takk for hjelpen. Dataene jeg har er fra besteforeldre (Andreas og Anne) som døde for lenge siden - før det var interessant å vite noe om forfedre. De emmigrerte hit til USA i 1907 og jeg har funnet Anna og datteren Ruth som emmigranter. Jeg fant dem heller ikke i 1801-tellingen med de navnene som jeg har oppgitt, så kanskje det er noe galt med navnene. Men takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan virke som om du bør starte arbeidet et par slektsledd nærmere vår tid for å etablere sikker informasjon der. Da blir det enklere å jobbe seg bakover, både for deg og de som kan hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

At noen som emigrerte i 1907 levde i 1801 har jeg vanskelig for å tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Fredrik med foreldre Andreas og Anna som jeg finner i 1900 i Vestfold, bor i Tjølling.LenkeI 1900-tellingen vil du oppdage at de fleste familiemedlemmer kaller seg med familienavn. Hustru bruker også mannes etternavn. Da blir det ikke lett å søke på barn Andreassønn eller datter, eller finne ut mors pikenavn.Hvis det er i ca 1890 din Fredrik er født, er det ikke så mange i Norge i passende alder.Om du legger en lenke til emigrasjonen du fant, er det muligens lettere å hjelpe deg. Vi må nok få flere opplysninger, med rett århundre i alle fall.mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den familien som jeg fant i Tjølling i 1900 har jeg funnet flere opplysninger om.-Navn på hustru er Anne Fredrikke Fredriksdatter, f. 1848 i Larvik.Yngste sønn er i så fall dpt Johan Fredrik Andreassen. f. 1893.Om du tror dette kan være din familie, kan du få flere opplysninger fra Bygdebok for Tjølling.Det er vel heller tvilsomt, når den Anne du søker skulle ha etternavn Halvordatter.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant noe pussig her på F. S.Den Anne Fredrikke Fredriksen som senere gifter seg med Andreas Andersen, Dreng Øvre.Har far som heter Halvorsen til etternavn.LenkeKan det være en sammenblanding av navn her?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til giftemål mellom Andreas Andersen og Anne Fredrikke også. Så kan du selv vurdere om det kan være dem du søker opplysninger om?LenkeHer fremkommer også navn på fedrene til brud og brudgom.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Tusen takk til alle for all hjelp. Det ser ut som dette er riktig folk. Si ifra hvis det er noe jeg kan gjøre her i ørkenen i California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Hyggelig om det er rett familie vi har funnet fram til. Om du ønsker flere opplysninger om gården og slekta her, kan jeg scanne opplysninger fra bygdebøker fra Tjølling til deg.Jeg kan ellers fortelle deg at jeg som barn har bodd på nabogården, Gloppe. Har mange hyggelige barndomsminner fra Dreng.Min mail adr: ghug@frisurf.noMmv. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.