Gå til innhold
Arkivverket

[#29934] Rydberg, Taterslekt med opphav i Sverige


Gjest Terje Rølvåg
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Min oldefar, (Elias) Edvard Johansson Rydberg var av svensk taterslekt, se forøvrig fra Anbytarforum :http://genealogi.aland.net/discus/Har lagt innlegg på dette, uten å få mere svar. Vet at dette også har vært tatt opp på Webdebatt av andre.Jeg har strevd en stund med å finne noe mere ut om hans forfedre.Er det noen som vet noe mer om slekten Rydberg ?Når det gjelder hans mor, Ingeborg Pedersdatter (Pettersdatter), har jeg blitt fortalt at hun var av norsk avstamming (Prestedatter).Vet noen mer om henne ?Fant henne i en fangeprotokoll på Trondeheim tugthus at hun var født 12 okt 1832, i Solør.Har prøvd å lete etter henne, uten å lykkes. Da hun dør på Hamar 22.jan 1894, er hun oppgitt til å være :Enke Ingeborg Rydberg,omsteifende Quaksalverske, f.1819. paa den Norske FinnskogBopæl: Hamar.Dødsårsak:Influenza. Kirkebok for Hedmark - Vang,Furnes,Hamar (NR 88).Alderen hennes her må være for høy, i forhold til alderen på barna.Vet noen mer om dette ??Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Hei, Terje.At Ingeborg er födt i 1832 låter mer rimelig når förste barnet kommer 1860.Jeg har litt om anene og etterkommerne til Elias Edvard Johansson Rydberg, så om du vil sende meg en meil, skal du få det jeg har.Vennlig hilsen Åse Hansen a-ha@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Igjen tilbake til Ingeborg Pedersdatter (Pettersdatter), også kjent som 'Svenske-Ingeborg'.Fant avskrift av dåpen til sønnene til Ingeborg og Johan Rydberg (fått hjelp fra en svensk dame her).Ved sønnen Johan Alfred er følgende innførsel gjort i kirkeboken:'Kirkebok, Bergsjö, Sverige, SCB 1860: Johan Alfred, född 25/8. Föräldrar: skomakare Johan Rydberg och hans hustru Ingeborg Pettersdotter från antingen Fahlun i Sverige eller Levanger i Norrje.' Ved sønnen Elias Edvards dåp er det følgende innførsel i kirkeboken:'Norrbo kirkebok, døpte, C:5, sid 36:Elias Edvard, son till kringvandrande skomakaren Johan Rydberg och dess hustru Ingeborg Pettersdotter ifrån St. Kopparbergs socken i Falu län, föddes här i Norrbo hos soldaten Johan Mörk i Backmo den 16 april och döptes här i prästgården den 19de i samma månad av undertecknad pastor.Föräldrarna företedde vandringsbetyg av d. 21 nov. 1862 utfärdat av pastor C E Winström, ställt på konungariket Norge, där hustrun är född i Östre Totens prästgäld och där ifrån makarna borde vara återkomna till hemorten inom sex månader.Respasset var således nu mera än ett halvt år för gammalt. Mannen förklarade att avsikten med den tillärnade resan till Norge varit att där få avlämna till en släkting deras 2-åriga son Johan Alfred Rydberg, för vilken pastor Winström därifrån även utfärdat ordentlig utflyttningsattest som här förevisades.Resan till Norge hade dock blivit inställd, sedan makarna vunnit goda bärgningsutvägar i Undersviks socken, där de uppehållit sig ifrån början av maj 1862 till d. 11 november s. å. enligt v. comminister S Brovallii betyg å deras resepass.Makarna ämna nu så fort hustruns hälsa bliver stadgad, begiva sig samt deras 2ne söner hem till St. Kopparbergs socken. Dopattest avgick med posten till pastorsämbetet i St. Kopparberg d. 25/4. En duplett av samma attest lämnades till barnets far Joh. Rydberg och på vandringsbetyget antecknades att föräldrarna åtföljdes härifrån av 2ne söner, Johan Alfred och Elias Edvard. L O Berg 'Jeg tolker dette slik at Ingeborg enter er fra Levanger, Østre Toten eller fra Falun i Sverige ?Tror at hun antageligvis er fra Norge.Den slektningen som er nevnt, kan jo være foreldrene til Ingeborg ?Det virker som om at de hadde tilholdssted i Store Kopparbergs sogn.Noen som kan hjelpe meg videre her ??Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Hei Terje. Se i boken Omstreifere og sigøynere av Kaspar Flekstad. Du får sikkert lånt den på bibliotekene. Under kapitlet Christian Fredriksen og Johanne Lovise Glad, på side 85. Der står det bl.a. at Elias Rydberg var omstreifer og gift med Vilhelmine Larsen (av Loa-familien) Du vil finne noe mere der på side 86. Bl.a. at to av deres 4 barn var bortsatt på EIDSVOLD. Kanskje du kan finne mere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Avskrift ifra det som omhandler Elias Rydberg i boken 'Omstreifere og sigøynere':Side 85: 'Vilhelmine Larsen giftet seg med en Elias Rydberg fra Helsingland. Elias Rydberg var omstreifer og har sittet på Botsfengselet for tyveri. Han var samdømt med en bror.'Side 86: 'Loa-Vilhelms før nevnte søster Vilhelmine var også omstreiferske. Hennes mann Elias Rydberg ble konfirmert i Trondhjems tukthus i 1881. De hadde fire barn. To av disse opplyses å være bortsatt av Eidsvoll fattigvesen.'Håper dette kunne være til hjelp. Hele boken er interesant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Jeg har en kopi av boken, og har også funnet det som du nevner fra s.85 og 86. Takk for hjelpen uansett.Det finnes mye interesant i boken, men den inneholder ikke så mye som hjelper meg videre på Rydberg-slekten. Hadde håpet at noen satt med konkrete opplysninger som kunne hjelpe meg videre.Når det gjelder 'Svenske-Ingeborg`s' mann, Johan, så har jeg fått opplyst av Kai at han døde i 1870. I dåpsinnførselne til datteren Josefine Amanda 10 mar 1871 (Forsa forsamling, Sverige), er Ingeborg omtalt som enke. Er det noen som har flere opplysninger om ham ?Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Terje..To gode forslag: Ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim og be om kopi av tukthuspapirene til Elias fra 1881..Ta også kontakt med Riksarkivet angående kopi av fengselsprotokollen for oppholdet hans på Botsen..Sjøl har jeg kopier av både tukthus- og fengselsprotokoller gjeldende oldefar og fra han tre generasjoner bakover, kan opplyse om det er gullgruver når det gjelder info...Kanskje du er like heldig?? Lykke til :-)) mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Mette !Takk for gode forslag.Jeg har fått kopi av tukthuspapirene til Elias og Ingeborg i 1881, det er der jeg har fått opplyst fødselsdatoen til Ingeborg Pedersdatter Rydberg: 12/10 1832 (48 år), som hjemsted /fødested: Østre Toten, født paa Solør, Finskog, Kristians Amt. (Har prøvd å lete i kirkebøker på disse steder, uten hell, har jeg letet på feil sted her ??).Der fikk jeg opplyst at dommen ble avsagt i Røros Sorenskriveri 6.juli 1880. Dessverre var disse papirene gått tapt i en brann (brev fra Riksarkivet). Der ville jeg antageligvis ha fått mange opplysninger (ergelig!!). Når det gjelder den andre saken i 1890, så har jeg gått igjenom sakspapirene fra rettsaken i Hamar og fangeprotokollen fra Botsfengslet (jeg gikk igjenom albumer med fangebilder, og der fant jeg bilde av min oldefar, 27 år. Fantastisk, jeg hadde bare bilde av ham som gammel mann fra før !). Jeg fant mest opplysninger i fangeprotokollen, har gått igjenom både min oldefars og hans bror Johan Alfreds protokoll.Der står det;At faren døde da Johan Alfred var 12 - 13 år, og at de da reiste til morens fødested: Østre Toten, hvor de var i 1 1/2 år, og de ble da sendt tilbake til Sverige (Store Kopparbergs Forsamling, det første sted, hvor faren bodde. Han døde foresten i Alster Sogn i ??? paa reise til Norge). Etter 1/2 år opphold i Falun tok moren med barna tilbake til Norge, hvor de siden har vært.-------- Av dette tror jeg at hun kan være født i Østre Toten, jeg har kanskje letet på feil sted her (har ingen lokalkunnskaper her). Hun kan jo selvfølgelig være døpt en helt annet sted. Hun har jo oppgitt Østre Toten flere steder. Når det gjelder faren, så døde han i Alster sogn. Vet noen om dette er et sted i Norge eller i Sverige ?? Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei!Det finnes et Alster i Värmland, ligger like ved Karlstad!Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Tusen takk for svaret, da skal jeg prøve å kontakte noen i Sverige for å lete etter dette (Alster i Värmland).Er det noen med lokalkunnskap i Østre Toten, hvor kan det tenkes at jeg må lete (hvilke kirkesogn ?).Solør, ligger det i Østre Toten ??Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Solör ligger på Hedmarken om jeg ikke tar helt feil. Östre Toten er jo ganske stort, da, så om du har et stedsnavn knyttet til Östre Toten er det lettere å jobbe etter.mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Solør ligger riktig nok nord for Kongsvinger, og er et område som dekker dagens kommuner Åsnes, Grue og deler av Kongsvinger. De tidligere kommunene Hof og Brandval befinner seg også i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Jeg skal ta en titt i kirkeboken for Toten senere i dag med tanke på å finne Ingebor Pedersdatter, muligens f.på Østre Toten i 1832. Smil fra Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !På forhånd takk for all hjelp. Ser at hun er nevnt med mellomnavnet Lovise, kanskje det kan hjelpe deg litt.Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Terje!Har sett i kirkebøkene for både Østre og Vestre Toten men kan ikke finne Ingeborg f. den datoen du har oppgitt.(Min mann er i slekt med Eva Rydberg, men vet ikke om det er samme slekt som den du leter etter) Lykke til videre i letingen. Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Tusen takk for hjelpen, Eva. Dette er jo som å lete etter den berømmelige nålen i høystakken. Jeg har vært på tanken å lete i de tilgrensende områdene, dette blir en stor jobb !!Tenkte på Finnskogen og Solør, er de i nærheten av Toten ??Når det gjelder slektsskapet til Eva Rydberg, så er jeg ikke sikker, da jeg ikke har funnet opphavet til Ingeborgs mann, Johan Magnus. Kanskje alle Rydberg'ene er i slekt med hverandre ??Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei.Bare hyggelig å prøve å hjelpe andre også. Finnskogen og Sølør tilhører Hedemark fylke, mens Østre Toten ligger på den andre siden av mjøsa i Oppland Fylke. Smil fra Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Magnhild Bang

Vi har tidligere (53103) etterlyst gjørtler Fredrik Halstensen Blomstergren i dette forumet. Han er min manns tipptippoldefar. Har bl.a. fått oppgitt at han trolig er sønn til Anna Maria Rydberg som døde på tukthuset i Tr.heim i 1826. (Fra Lena Eriksson, Sverige.) Hun skal ha vært gift med Andreas Hallsten i Christiania som døde i 1803. Navn på barna 'stemmer' med senere data. Har så sett på div. innlegg om reisende og Ry(d)bergslekten både i dette forum og i Anbytarforum i Sverige. Må innrømme at vi blir mer og mer forvirret jo mer vi finner. Finnes det to Anna Maria Rydberg og Ryberg? Noen steder er hun oppgitt å være datter av Petter Rydberg, og f. i Savolax (Finnland), 50 år gammel i 1810, så er hun datter av Peter Ryberg, omreisende i Norge, f. i Laholm, og har en søster, Klara Rydberg. I Kongsberg i 1814 er hun f. i Salten pg. i Tr.heim stift og er 63 år, foreldre Peter Ryberg og Anna Brita Svart. Disse finnes også i Falkenberg. I tillegg til dette så oppgis det forskjellige ektemenn i de enkelte tilfeller. Dette må da være mer enn én person? Kan noen være behjelpelig med en avklaring? Og er det mer enn én Pet(t)er Ry(d)berg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.