Gå til innhold
Arkivverket

[#29938] Oscar Olson f. ca 1908 i MN flytta i 1918 til Oklahoma og sidan til CA


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Oscar var eldste son til: Nils Olai Olson 1878-1949 g.m. Christina f. 1882 d 1941. Nils Olai reiste til USA Juni 11, .1897. (Nils var bror til min morfar).Etter det eg har fått opplyst så flytta Oscar frå Oklahoma til California dvs antageligvis San Diego. Han døde trulig i 1973 og skulle etter det eg har forstått ha ein son som vart fødd i 1938 om han hadde fleire barn veit eg ikkje noko om?Eg har vore i kontakt med slekta vår i Oklahoma, men dei visste svært lite om Oscar.Kvar kan eg finne info om Oscar Olson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!Har tilgang til ancestry.com og har funnet mye informasjon der.På 1930-tellingen (orig. protokoll): Oklahoma, Tulsa, Tusla, District 83:Nils Olson, 53 år og Christine Olson, 4? år, med sine 5 barn:Oscar J(?), 22 år, født i Minnesota. Joe, 20 år, født i Iowa. Dorothy, 11 år, født i Oklahoma. + sønner til jeg ikke klarer å tyde navnet på (18 og 16 år, begge født i Iowa).Finner en Oscar Olson på 'Social Security Death Index' som ble født 16.jan. 1908 og døde 14.september 1973 med siste bosted i San Diego, CaliforniaDet vil si at Oscar flyttet/giftet seg etter 1930.Social Security Number: 440-12-8229Vet du mellomnavnet til Oscar? Trenger dette for å finne ut mer om hvem han giftet seg med + finne eventuelle barn(er flere som heter oscar olson). Har du noen forslag til hva sønnens navn kan være?Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bare et lite tips til deg, Lisa. Om du skulle ha problemer med å lese navn i 1930-Census så kan du velge 'Family and neighbors - View Results'. Denne muligheten finnes på samme side som der du velger å se på selve 'imaget'. Der vil du så finne navn på samtlige familimedlemmer - i det minste slik som den som har skrevet indeksen til tellingen har tydet dem.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Takk for tipset, Arne!I 1930 kalles ihvertfall barna: Oscar J. født ca 1908, Joe L. født ca 1910, Nodeen N. født ca 1912, Erving V. født ca 1914, Dorothy I. født ca 1919.-mvh- Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Etter det jeg har fått opplyst så hadde Oscar en sønn som ble kalt for Bobby, men hans virkelige navn skulle være noe slikt som Robert Nils f. ca 10. jan. 1938. Det er mulig at kona het Barbara?Han som du skrev het Joe, hans navn var Joel og så var det en som het Nordeen og en som het Erwin. Nordeen sine barn har jeg fått kontakt med, men de hadde dessverre ikke kontakt med familien sin i San Diego. De hadde heller ikke kontakt med barna til Joel. Joel sin sønn het også Joel og bodde i Oklahoma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

CADI (California State Death Index) syner at Oscar P. Olson, fødd i MN 16.1.1908, døydde i San Diego Co., CA 14.9.1973. Diverre har det lokale folkeregisteret i San Diego Co., CA vore stengt for publikum sidan januar 2004, og einaste måten, diverre, å fa tak i ein dødsattest på, vil vera gjennom State Health Department i Sacramento, CA!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg forstår at det er veldig vanskelig å få 'obit' på Oscar Olson. Kanskje det er lettere å finne dette ved å finne ut når tid kona hans døde. Jeg vet ikke hvor og når hun døde. Jeg har fått opplyst at kona til Oscar het Barbara, men jeg har ingen fødselsdata på henne.Håper at det er noen som kan finne f.eks. vielsesattest og evn. obit på henne?Jeg vet at de hadde en sønn som ble født ca 10. januar 1938, men jeg vet ikke om de hadde flere barn. Jeg har prøvt å søke på de navna som han heter uten å finne noen som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Ancestry.com har California Birth Index 1905-1995, og det er flere som ble nevnt 'Robert Olson' født 1938-1939, men ingen av disse er født i januar. Det er også California Marriage Index 1850-1960, men ingen gift som heter 'Oscar Olson'. I California Death Index 1940-1997 er 12 som heter Barbara Olson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje dei giftet seg før Oscar flyttet fra Oklahoma. Oscar Olson kom til Oklahoma i 1918 sammen med foreldrene. (De flytta frå Minnesota). Jeg er litt usikker på hvilket county dei bodde i i Oklahoma, men jeg tror at de bodde i eller i nærheten av Tulsa. Kanskje også noen av barna ble født i Oklahoma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Kommentar til innlegget til Robert Bjerke: Ancestry.com sin database over vigde i California 1850-1960 er SVÆRT ufullstendig og dekker stort sett berre nokre få vigsler frå perioden 1850-1875.Elles; DERSOM Barbara Olson døydde i San Diego, CA før 1997, er det berre EITT alternativ i databasen over avlidne i California (og den skal vera fullstendig!):OLSON, Barbara G., fødd i New York State 20.5.1904, døydde i San Diego (City) 16.2.1972.Det som truleg er beste måten å leita etter denne ætti i San Diego, CA på, vil vera å ringa dei par-tre største kyrkjegardane i byen; eg ville ha starta med den største av dei alle der mange av norsk ætt ligg gravlagde: Greenwood Memorial Park (619)264-3131. Når du kjenner dødsdatoane, er det lett for dei å sjekka om dei ligg gravlagde der, og då kan interessante tilleggsopplysningar komma fram; t.d. namn på gravferdsbyrå, som igjen kan kontaktast og som KAN leia deg til sonen...Lukke til vidare!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Denne gangen skriver jeg helst engelsk. One of the best sources for information on Americans is obituaries. While there is a great deal of variety in information provided, depending on the editorial policies of the newspaper, they generally include a biography of the deceased, as well as the names and current residence of the children. I have used them by borrowing microfilm of the newspaper through my local library. Of course this may not be an option in Norwegian libraries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

I agree that obituaries are generally the best source of additional information about anyone, inviting to continued ''perseverance''; however, there are regional differences. Thus, obituaries from rural areas are normally the best, and several larger cities only publish very cryptic obits if they are at all published. This is particularly the case in cities like Atlanta, GA, Detroit, MI, Chicago, IL, Milwaukee, WI, Minneapolis, MN, Seattle, WA, Portland, OR and San Francisco, Los Angeles AND San Diego, CA. This is why I suggest, in this specific case, to start by locating the cemetery and the mortician! Interlibrary loans don't work internationally!Very sincerely yours,Lars E. Oyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Mr. Oyane is right. The newspapers in the large cities in California publish almost no obituaries. However, the newspapers in Portland, Minneapolis, Milwaukee, and Chicago are excellent sources for obituaries. Better today than 100 years ago, of course. And at any period, the amount of information provided varies widely.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Terje Aarland

Selv om dette fora ikke har vert aktivt for dette tema siden 2005 har jeg prøvt å finne ut av evn etterkommere etter Oscar Palmar Olson, men dette har stått helt i 'stampe', men så endelig så det ut som om jeg kunne finne noe, men da var det forsent? Kanskje. Oscar hadde en sønn, kanskje flere, men den ene som jeg har fått info om var Robert Nels Olson siste kjente adresse, Oceanside, Ca. født 10. jan 10, 1938 og døde 12. des. 2009.Synd at han døde før jeg fikk kontakt med han, men kanskje det var flere slektninger?Er det noen som kan hjelpe meg videre. Jeg har ikke vert i stand til å finne ut om Oscar hadde flere barn enn Robert Nels (Bobby)?Kanskje det er mulig å finne ut om han hadde slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.