Gå til innhold
Arkivverket

[#29939] Næs i Gudbrandsdalen - Hvor kan det være?


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

I 1869 oppholder en Anders Andersen seg et sted mellom Voss og Bergen. Sannsynligvis er han anleggsarbeider på bergensbanen der på denne tiden.I kirkeboken er han da oppgitt som far til et uekte barn med opplysningene 'Arb. Anders Andersen Næs i Gudbrandsdalen'.Ikke så mye å holde seg til, med andre ord, men er det noen som likevel er litt kjent i Gudbrandsdalsgeografien og som kan si om Næs her er et entydig stedsnavn, eller om det er flere valgmuligheter? Noen gode forslag?mvh Odd Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være snakk om Nes halvøya som ligger i Mjøsa visavis Hamar ? Jeg vet ikke riktig hvor Gudbrandsdalen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vi har Nesgrenda i Lom (gardane Synstnes, Stusnes og Nørstnes med mange bruk og plassar). Men eg finn dessverre ikkje i farten nokon Anders Andersson som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Lillehammer regnes vel fremdeles som 'porten' til Gudbrandsdalen. Nes i Hedmark ligger riktignok 5 mil lenger sør, og i 'feil' fylke (ikke Oppland). Allikevel tror jeg knapt det kan dreie seg om annet enn en smule geografisk feilplassering, sett fra Vestlandet. Så du må nok mest sannsynlig lete i Nes/Ringsaker kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Bergensbaner går da viterlig i Hallingdalen, og der er jo også Nes kommune.(Nesbyen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja da, det er flere Nes: Nes på Hedmark, Nes på Romerike, Nesbyen, osv, men med unntak av små-Nes'es tilknyttet gårdsnavn, er det ikke mange andre enn Nes i Hedmark som med litt godvilje kan knyttes til Gudbrandsdalen. Mitt poeng er at Oppland fylke NESTEN strekker seg til Nes (fra Brøttum nær fylkesgrensa mellom Oppland og Hedmark ser du nesten kirkeklokka i Lillehammer; Brøttum er nabo med Moelv som er nabo med Nes!) Det er litt søkt å snakke om Nes i Gudbrandsdalen hvis det er Nes i Hedmark det er snakk om, men jeg har ikke noe bedre forslag. Gudbrandsdalen kan jo være feilskrift; kanskje det er ment Hallingdal? Og da kan det være en god ide å gjøre som Odd Kjetil Berg sier, lete i Nsebyen først - følge prinsippet om å begynne å lete der det er lysest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Han kan godt være fra Nes på Hedemarken, har oversikt over utflyttede men han kan jo ha reist hvor som helst til å begynne med og alder er vel helt ukjent. Hva står ved konfirmasjonen til dette barnet? Hvor er Anders Andersen f.på/i Næs i tellinga 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Som jernbaneslusk mellom Voss og Bergen, er det kun Hallingdalen som er aktuell. Bergensbanen går fortsatt der. Hvis det med anlegsarbeider på Jernbanen kun er en antagelse, så kan han jo være hvor som helst. Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hamar-Grundsetbanen ble åpnet i 1862, (en ganske kort strekning), strekningen Hamar-Eidsvoll i 1880, og strekningen Hamar - Lillehammer - Tretten i 1894. Så hvis han virkelig var jernbaneslusk i 1869, er det nok en lur idé som Odd Kjetil Berg sier, å lete langs Bergensbanen. Men han KAN jo tidligere ha arbeidet på Grundsetbanen, i såfall er ikke Nes i Hedmark utelukket. Å arbeide som jernbaneslusk var tungt arbeid, så han har vel uansett hatt bakgrunn fra annet fysisk arbeid dersom dette ikke var hans første jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Odd, du kan jo spørre på Statsarkivet på Hamar om han er registrert i Østbye's arkiv om jernbanearbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Om mine øyne ikke ser eller ei, men jeg mangler vel her en referanse til hvilken kirkebok du har opplysningene fra.Den opplysningen kan sikkert vær til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1865 finnes 3 Anders Andersen, yrke jern....1 S-Trl., Støren, 23 år, f. Stange og ug., logerende oppsynsmann.1 BU, Modum, 49 år og gift. Så han kan vel glemmes.1 Hedmark, Vinger, 38 år, f.Sverige, ug., logerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Takk for mange gode innspill som jeg skal sjekke ut nærmere.I kirkeboken står det kun: Anders, sønn av 'Arb. Anders Andersen Næs i Gudbrandsdalen, Enke Maria Johannesdatr Skaftun fød paa Yttre Boge', ble født 13. januar 1869, og døpt 21. februar. (Bruvik kirkebok A 1, 1869-1877, oppslag 6, nr. 9.)Men det er godt mulig at teorien om at Anders var jernbanearbeider er feil. Det var i grunnen kun noe jeg antok, siden sønnen også ble jernbanearbeider. Dessuten var det vanskelig å finne andre årsaker til at en arbeider fra Gudbrandsdalen skulle dukke opp på et lite sted (Vaksdal) mellom Voss og Bergen.Siden har jeg nå fått opplyst at den eldste del av Vossebanen først ble påbegynt i 1875, så kanskje han ikke var jernbanearbeider i det hele tatt?mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.