Gå til innhold
Arkivverket

[#29941] Peder Anderssøn, sokneprest - Aukra ?


Gjest Lena J. Juel
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena J. Juel

Er det noen her som vet noe om Peder Anderssøn, muligens født 1545, samt muligens sokneprest - Aukra 1572-1601.Lurer blandt annet på hvem han var gift med..Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Peder Andersen ble ifølge Tønder og Erlndsen sogneprest til Akerø i og sto til 1601. Han er nevnt her den 25/4 1584 da han bevitnet at Oluf Gunndefsen og hans brødre hadde forespurt fogden Hans Jensen hvorfor han forholdt dem deres odelsgård Hagaskar i Veø i St. Peters Kirkesogn. Bang sier at han trolig etterfulgte Hr. Oluff Tordsen i 1580 årene. Han var kapellan her i 1578, da han fikk kronens part av kongetienden inntil han kunne etterfølge Hr. Oluff. Tønder sier at han hadde tjent som kapellan i Bu i 30 år.Kjente barn: Peder: ble ifølge Tønder sogneprest til Tingvoll.1) Kilde: Svein T. Dahl: Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-17001) Den sønnen som er nevnt skal trolig være Anders Kirsten Eriksdatter Blix angives gift med Erik Pederssøn 'Juul', visstnok identisk med Erik Pedersen paa Gjul i Thingvold som var sønn av Hr. Peder Anderssøn til Agerø, og bror av hr. Anders Pedersen til Thingvold. Han må i tilfelle ha været gift flere ganger, hans enke Dorothea Mogensdatter Rytter døde 1689.Kilde: Norsk Slekthistorisk Tidsskrift III s. 77f som viser til Optegnelser fra 1700-tallet, 'Bernhofternes Familiebog': avskrift i Lassens Saml., RA..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J. Juel

Hei, John !Tusen takk for opplysningene !Lurer på om det er Peder Krabbe du mener med denne sønnen av Peder Andersen..?Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Nei! Eg tenkte at Dahl kanskje tok feil, og at han meinte at Peder Andersen hadde sonen Anders Pedersen(men det kan jo tenkes at han også hadde ein son Peder Pedersen).Anders Pedersen synes å vere den som vart sogneprest til Thingvoll død ca. 1655.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J . Juel

Lurer veldig på hva konen(e) til Peder Andersen heter..Noen som helst som kan legge noe til her ?-Hans foreldre er jo også interessant, vil i grunnen ha mer om han uansett her jeg :)Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ja, eg har leita etter slekta hans i fleire år utan noko særleg hell. Og vert stadig meir forvirra. Utanom at far hans heiter Anders og har 2 søner, Hr. Anders til Tingvoll og Erik Gjuul synes både kone og forfedre å ligge i mørke.Det vert sagt at han var residerande kapellan ved Bu og Hustad Anneks 1542 - 1572.Svein T. Dahl skriv at Erlandsen har ham i disse årene som residerende kapellan her, ble sogneprest i Akerø til 1601.Dersom dette er riktig må han ha vore noko til kar - han må i tilfelle ha vore født godt før 1520. Det vert antyda at sonen Anders vart født kring 1585. Då må han enten hatt fleire koner opp gjennom åra, eller så må han gifta seg seint.Per Nermo har to soner i tillegg til dei eg har nemnt. Du finn dei på lenka herhttp://nermo.org/slekt/d0028/g0000053.html#I14241På Aukra (Agerø) var det fleire som heitte Peder Andersen og Anders Pedersen (og Anders Andersen) på denne tida - nokre av dei vert knytt til slekta Ravn.Dette var vel til lita hjelp men ein får håpe at det finst nokon som kan kastd litt lys over denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

På de to 'ekstra' sønnene har jeg anført '(usikre foreldre)' (også på web'en). Begges (både 'Hans' og 'Jens') mulige forbindelse til Hr. Peder Anderssøn til Agerøe er som det framgår basert på hypoteser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J. Juel

Er det ikke typisk..,nå står jeg litt fast her i granskingen min... -Vel, vel gir ikke opp av den grunn dette skal jeg finne ut av, har bestemt meg for det :)Så spennede at jeg ikke er alene om å lete etter denne Peder sin historie !Jens Juel som er oppført som hans sønn hos deg, Mr Nermo, lurer litt på han også. Har forsovidt endel av hans linjer og frem til idag (i papirform). Skulle så veldig gjerne visst mer...Glad for alle inputs jeg får her på forumet.Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Flott at du står på. Håper du vil gje eit vink når du finner noko om denne slektas forfedre og koner.Ellers trur eg Per Nermos fødselsår når det gjeld Peder Andersen, Cir. 1545, er meir sannsynleg enn mange av dei fødselsopplysningane ein ellers finn.Kan 1542 (då han vert nemnt res. kap. til Bud og Hustad) vere fødselsåret? Hvis så er tilfelle bør ein kanskje revurdere antal år og når han var res. kap. i Bud og Hustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena J . Juel

Hei, Bjørn !Nei, ikke den Jens Juel jeg sikter til, er oppdiktet.. -Har linjen hans frem til overnevte. Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

'Jens Juel' _kan_ være en 'konstruert' far til nordlandhandler Thomas Jensen Juel (skifte 1702) som drev hand.st. Svinvær, Rødøy og var bispens omb.mann etter Niels M. Sørvik. Man vet vel strengt tatt ikke (?) hvor Thomas har Juel-navnet fra ? Han kan jo også ha det fra mora si ! Og han _kan_ (kanskje) være sønnensønn av Hr. Peder Anderssøn til Agerøe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Her skal dokke i alle fall få ein vaskeekte Jens, nemlig Jens Jull, som tok borgarskap i Bergen 1607, og som samme året handla på Sunnmøre. Han levde enno 1629, som ein av dei største av dei svært mange borgarane på Sunnmøre då (nær 60), og budde i Tranvågen på Sula i Borgund. Seinast 1633 var han daud; enka heitte Synneve. Jens Jull kan godt ha hatt barn, men vi kjenner ikkje noke til dei. Namnet hans kan vere dansk, men like gjerne norsk, t.d av Gjul på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.