Gå til innhold
Arkivverket

[#29945] Halvor Engebretsen og Siri Knutsdatter Skinneseie i Krødsherad


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Denne familien finner vi på Skinneseie i Krødsherad i 1801. Er det noen som kan hjelpe meg med hvor det kommer fra. Jeg har prøvd flere muligheter når det gjelder Siri, men vet ikke om de er riktige. Halvor har jeg aldri funnet noe på.Halvor Engebretsen, Mand, 36 Givt 1ste gang Huusmand med jordbrug og er skomagerSiri Knudsdotter Hustrue 38 Givt 1ste gangEngebret Halvorsen Søn 4Anne Halvorsdotter Dotter 10Christi Halvorsdotter Dotter 6Alle svar er av interesse. På forhånd takk. Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei Torbjørn. Et lite tips jeg selv fikk. Var på leit etter konas familie i Krødsherad ( bla. a. Skinneseie ). Ble anbefalt å gå på biblioteket å låne Krødsheradboka ( Krødsherad 1 ) av Andreas Mørch. Den var til meget god hjelp for meg. Et forsøk verdt om ikke du allerede har vært der. Lykke til. Med vennlig hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Denne saken , som de fleste andre sakene i Krødsherad er ikke enkel. Når man så heller ikke har noen god bygdebok å hjelpe seg med , blir det vanskelig. Halvor og Siri er noen av mine tipp tipp tipp oldeforeldre. Siri er født ca. 1763 og det kan meget vel tyde på at hun kommer utenbygds fra. Hun er ikke konfirmert hverken i Krødsherad , Sigdal eller Eggedal.Halvor er nok fra Krøderen. Han er født også ca. 1763. Det var en Halvor Engebretsen som ble konfirmert på Krøderen i 1789 og bodde på den tiden på Fyraneiet. Den samme? Halvor var registrert som soldat i 1789 og bodde da under Glesne. I 1792 var han fortsatt registrert som soldat , var 25 år og hadde giftet seg og bodde under Fyran.Hovedproblemet er jo at kirkebøkene er borte fra 1742 - 1776 i Krødsherad. Men vi har skattelistene fra 1765. Her har vi et interessant par som muligens er foreldrene til Halvor; Engebret Olsen og Anne. De er registrert under Fyraneiet da. Moren til den Engebret het Marthe Halvorsdatter. Dessverre så finner jeg ikke etternavnet på Anne, så der stopper jeg også.Jeg er rimelig sikker på at både Engebret Olsen , som døde 1788 og hans sønn Halvor bodde på den samme plassen ; Wengaard under Skinnes.TormodNår det gjelder Siri vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk for innlegg begge to. Til Arne, jeg har Krødsherradboka, men den gir ikke mange ledetråder. Andreas Mørch har til tider vært veldig allergisk mot å utrede husmenn og deres opphav. Til Tormod. Engebret Olsen og Anne har jeg ikke vært borti før. Så dette er spennende. Gøy at vi faktisk ble slektninger da, for Halvor og Siri er også mine stamforeldre igjennom datteren Kristi Halvorsdatter. Kristi ble gift til Redalseie var det vel, hvis jeg ikke husker feil.Jeg har funnet mange Engebret bl.a. i Norderhov, men aldri fått noen til å passe.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Kristi giftet seg jo med Ivar Andersen og bodde på plassen Øya under Skinnes. Som du sikkert vet så fikk de 6 barn.Anders navnet følger inn her. Engebret Olsen har en bor ved navnet Anders. Halvor hadde også en bror ved navnet Anders.Tilbake til Marte Halvorsdatter. Eldste datter til Anne Halvorsdatter ble døpt Marte, antagelig etter sin bestemor. Som du sikkert har notert døde Siri og Halvor 10 dager fra hverandre. . Det var skifte etter Siri og Halvor 4 mars - 19 april 1814. Det står skrevet i Eiker , Modum og Sigdals sorensriveri , Skifteprotokoll 20 - 1810 - 1819 på side 328b.Da sønnen Engebret døde like etter - 14.11.1813 var det kun 2 arvinger igjen.Hans Jørgen Schinnes var satt opp som verge for Kristi, da hun ikke var myndig.Jeg tok kopi av denne siden i skifteprotokollen , men har ikke skrevet noe særlig ned.. Men det var netto til deling: 109 - 21. Jeg har en liten 'pause ' nå fra slektsgranskningen , men disse er noen jeg skulle ønske å finne frem til. Og hva het Anne til Etternavn??Siri eller Sigrid som hun også kan ha bli døpt , kan godt komme fra Snarun - Modum - Eiker , Lier eller fra Norderhov.Noen Hallingdøl tror jeg ikke hun var , da Terje Østro ikke savner noen ved det navnet.Får jeg tid , skal jeg lete mer.Du kjenner vel også til at Gonnor har en datter på 'si'. Anne hun gifter seg med Lars Andersen. De får en rekke barn og etter at de har bodd en tid på Øya , så bosetter de seg på Myhre som ligger under Bottolvsgard. Det er der moren Gonnor dør, selv om Andreas Mørch skriver at hun døde i Redalen.Lykke til videre! mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Bevaremegvel!!! Her var det mye nytt. Jeg har ikke gått i dybden på disse, da jeg ikke har vært så klar over diverse kilder. Jeg visste ikke at de døde bare med 10 dagers mellomrom. Dette er en del av slekta mi som nokk har blitt litt stemoderlig forsket på i lang tid. Har ikke helt kommet igang. Visste heller ikke at Gonnor hadde en utenom. Takk skal du ha Tormod.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Familysearch står det at de tre barna til Halvor Engebretsen og Siri Knudsdatter ble født på 'Fyren' i Krødsherad. Hvis det er riktig, styrker det vel antakelsen om at Halvor Engebretsen er han som er nevnt i (3). Hva står det i kirkeboka da barna ble døpt, og hvem var faddere?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk Laila. Jeg har vært innom Familysearch og sett det. Men innimellom er det ikke lett å finne ut hva som stemmer der. Men jeg har notert det ned. Takk skal du ha.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Vanligvis så flyttet man litt rundt før man 'satte ' seg.Så Fyran er med , selv om det også forekommer i Familysearch. De bodde på en plass under Fyran i 1791 da Anne ble født . Samme stedet bodde de da Christi ble født i 1794. Det var en dame Mari Knudsdattersom bodde på Haslerud som var fadder. Kan være en søster til Siri, men har ingen bekreftelse på det.Da Engebret ble født i 1797 var en av fadderne Barbru Knudsdatter, kanskje nok en søster av Siri, men ingen bekreftelser. Derimot så er en bror? av Halvor ; Anders Engebretsen også fadder da. Den samme Anders kjøper endel saker i auksjonen etter Halvor og Anne, noe som igjen kan tyde på nært slektskap.Mari er ikke nevnt i 1801, mens Barbru er 39 år, gift med Anders Olsen, husmann med jordveg under Skinnes og med 6 barn.Jeg må nok fordype meg mer her for å komme meg videre. Men jeg er meget nære en Engebret Olsen og Anne som foreldre til Halvor Engebretsen.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei dere med kryllingblod!Jeg stopper og tidlig opp med et par aner i Krh, på samme tid. Ser dere undersøker grundig. Er derfor 'frekk' nok til å spørre om dere også kan ha problemet mitt i bakhodet mens dere undersøker. (Innlegg 21702). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hallo igjen. Takk så mye. Når det gjelder Engebret Olsen og Anne, så regner jeg ikke med at de er nevnt i Krødsheradboka??? Jeg fant dem ikke. Jeg ser at det under Skinnesgårdene nevnes en Ole Engebretsen og en Anders Engebretsen Hervik foruten Halvor Engebretsen. Har du noen oversikt over om disse er brødre.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg tror at begge kan være brødrene til Halvor. Som jeg nevnte så var det en Anders Engebretsen , Skinneseiet som kjøpte endel saker på auksjonen etter Halvor. Selv om ikke det er noen sikker bekreftelse på at de er brødre, er det et poeng å ta med seg. Det var også en Anders Enegebretsen som var fadder.Jeg skal avsette noen tid i kommende uke. Ole Engebtersen som hadde vært gift før, finner jeg ikke gift i Krødsherad. Han kan jo ha giftet seg i Holmen kirke i Sigdal. Det var endel som både ble døpt , konfirmert m.v. i Holmen kirke selv om de bodde hele livet i Krødsherad.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (12): Ole Engebretsen ble trolovet i Krh. Hvorvidt han ble gift der vet jeg ikke, men:Enkemand Ole Ingebretsen og Pige Anne Madsdatter ble trolovet 10.sept.1786 i Krødsherad. Caut; Fingar Olsen Glesne og Truls Ellingsen Schinnes.I 1801 bodde Skomaker og Husmann Ole Engebretsen og familie på Kjernli u/Nordre Skinnes. I Krh. side 141 nevnes han som Ole Engebretsen Herbrandsbråtan f.1751.Hvorvidt denne Ole var en eldre bror av Halvor kan jeg ikke uttale meg om. Heller ikke om noen linjer kan bekreftes ved å se Herbrandsbråtan s.217, Haslerud s.262 og Fyrand.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Det var ikke den Ole jeg var ute etter. Jeg kjenner til den Ole som giftet seg med Anne Madsdatter. Denne Ole var også enkemann ved sitt bryllup i 1786. Men hadde det vært han så skulle han stått oppført i Skattelistene sammen med sin mor og far i 1765. Det var vel slik at de som var over 12 år ble notert opp.Derimot så er jeg på jakt etter Ole Engebretsen som var soldat og enkemann da han i 1792 giftet seg med Eli Syversdatter. Se også i Krødsheradboka side 113. Her har vi både navnene Anne og Marte. Han var født ca. 1762 og det stemmer bedre.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Beklager blindsporet. Det krøller seg nok litt når jeg forsøker Digitalarkivets folketelleinger. Fikk derfor ikke med denne Ole.Kjøpte for mange år siden endel 1801-tellinger på mikrokort fra Bergen. Her finner jeg han.Denne Ole Engebretsen (Ingebretsen) er vel den samme som ble trolovet 2.febr.1792 i Krh. med Eli Syversdatter. Caut; Endre Helgesen Glesne og Rejulv Evensen Glesne. Har ikke sett etter vielsen i kirkeboka, men ifølge IGI-fich vart de gift i Krh. 4.mars 1792. Ble desverre ikke til rare hjelpa denne gangen. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Heisan. Du har kanskje dette fra før Tormod, men jeg skriver det inn.Din Engebret Olsen på Vengard som du ikke skrev noe mere om her den gang, må være den Engebret som døpes 11. august 1726 fra Haslerud av foreldre Ole Engebretsen, og helt riktig som du skriver her, Marte Halvorsdatter. Og denne Engebret har en bror Anders, som du skriver.Faren Ole var sønn til Engebret Olsen og Anne Marie Andersdatter Holst.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.