Gå til innhold
Arkivverket

[#29947] Emigrasjonsbasen(e) Oslo


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Hva skjer? Nå er det bare en bare 1867-1930. Vil det si at dere mener denne er komplett? eller hvordan skal en forstå dokumentasjonen med gml. og ny base når det bare er en. Den ene som er nå har mangler, det har jeg allerede konstatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Den andre er høyst tilstede. Jeg legger ved lenken sånn i tilfelle: LenkeI den ene heter Oslo Kristiania og i den andre heter byen Oslo, hvis du bruker søkefunksjonen vil du dermed bare få treff på en av databasen. Klikker du på Same område når du er inne på en av databasene, vil du få fram alle databaser som er registrert for Oslo/Kristiania i Digitalarkivet, evt. bruker du menyene i Databaseveljaren til å velge Oslo kommune og Emigrantar, da vil du få fram begge databasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jo'a fant den omsider, men hvorfor i all verden er den andre basen flyttet? Når du bruke databasevelgeren, emigranter....emigrantprotokoller så burde begge komme opp sammen med alle de andre slik som før . Grunnen til flyttingen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

For å halda tonen din, Hans, begge to har aldri kome opp under underkategorien Emigrantrotokollar, berre under hovudkategorien Emigrantar. Der finn du dei framleis.Men då Emigrantar for nokre månader sidan vart splitta i underkategoriar har den eine Christiania-protokollen tydlegvis ikkje blitt flytta, slik den skulle. Men no er det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kanskje jeg missforstår deg Jan, men du skriver ' for å halda tonen din'.... Har jeg vært ufin på noen måte? Jeg har hele tiden gått på Emigranter og deretter protokoller og da har alle kommet opp, var derfor overrasket i dag da alle de som hadde vært der før kom opp mens den ene fra Oslo/Krisiania var vekk. Ser nå at den er der de andre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vil vel ikkje sei at du var ufin i det nestsiste innlegget, men uttrykk som 'hvorfor i all verden' og særskilt den kommanderande setningen 'Grunnen til flyttingen er?' er i min kultur ikkje særskilt fremjande for god kommunikasjon, noko me er svært opptekne av i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det var svaret fra Anette som gjorde at jeg spurte om grunnen til flyttingen siden jeg ikke fant den som jeg før hadde gjort og som jeg gjør nå. Beklager hvis jeg har tråkket noen på tærne. Hun kunne vel bare skrevet at den ene var glemt flyttet sammen med den andre men kanskje hun ikke visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi har ikke flyttet noen emigrantprotokoller, ihvertfall ikke med vilje. Jeg kan derfor ikke grunngi hvorfor den ene databasen for Oslo havnet utenfor sin underkategori. Men nå har Jan ordnet opp i feilplasseringen så da skal vel alt være i sin skjønneste orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, alt er i orden nå. Svar nr. 4 fra Jan klargjorde jo splittelsen som var grunnen til at jeg spurte, de to Oslo/Kristiania basene var ikke på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei :-) La merke til at norsk og engelsk versjon av 1871-1930 for Oslo databasen har forskjellig overskrift. Når jeg går inn på den norske står det 1871-1930, men på den engelske 1871-1921. Men den innholder også data frem til 1930.En annen ting er at kjønn mangler som kolonnetittel i den engelske. Det gjør at for å f.eks søke på år i den engelske må man bruke Prot.no.Mvh JohnP.S. Har lagt merke til at jeg ofte får 0 hits ved helt greie søk. Kan dette skyldes at jeg har valgt å gå tilbake i søket og gjort nye valg ? Mener at dette var mulig før. D.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tusen takk for meldingen din, overskriften og kolonneforskyvning er nå rettet i databasen for emigranter fra Kristiania 1871-1930. Jeg forsøkte også å søke der og gjøre endringer i foregående søk og det gikk helt fint. Kan det være at du bruker tilbakeknappen for å gå tilbake til tidligere søk? Det må du isåfall ikke. Du har oversikten over alle dine søk i øvre del av skjermvinduet og der kan du gjøre endringene. Hvis du ikke får til dette, så ta kontakt med oss (digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no) så skal vi se om vi kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei AnetteJa, det gjelder når tilbakeknappen brukes. Det gjelder ikke meg, men noen venner fra over there. :-)Jeg oppdaget at ved bruk av tilbakeknappen så skjedde dette. Så jeg ville bare ha bekreftet at det er feil fremgangsmåte. Regner med at dette skyldes bruk av cookies el.l at den husker det du har gjort fra før. Eller er det slik webcens.exe selv husker dine valg?Forøvrig vil jeg berømme dere for en fin organisering og søkesystem på databasene. :-)Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det vil komme bedre hjelpetekster og det vil komme bedre engelske sider også. Foreløpig får du råde dem til å ikke bruke back-knappen, men heller gjøre endringene i tidligere søk i søkefeltene ovenfor tabellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Webcens hugsar. Dermed blir back-knappen farleg. Eg har lurt på å ta den bort (eg kan i ein viss grad bestemma korleis nettlesaren din skal sjå ut), men har konkludert med at nettlesaren er personleg, den skal ikkje eg blanda meg borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei Anette greit å få vite det med webcens.Jeg ser dere har tenkt å lage bedre underlag for engelske gjester.Jeg har for mine venner tatt meg den frihet å lage noe inntil dere får deres opp. Har tatt endel screenshots etc. og oversatt det. Håper det er greit.:-)Har fått endel tilbakemeldinger om at dette ble satt pris på.Mvh John StrømLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.