Gå til innhold
Arkivverket

[#29955] Ole Toreson Kosberg


Gjest Myrthle Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Myrthle Strøm

Født I Rennebu ca. 1730 g. 1867 med Kari I Gårdsvoll f.1739 Fikk en sønn Tore Olson f. 1767 som flyttet til Hemne og tok over gård i Bjørnslia. Dette er min stamfar på farsida. Skulle gjerne visst litt mere om Ole Toreson, foreldre osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

I Rennebuboka bd 1 (utg. 1983) under Gardsvoll s. 55 er Kari og Ola nevnt. Det står at de kjøpte Buan på Nordskogen. Under Buan i bd 3 (utg. 1986) s. 36 står det at Ola var f. 1732 og 'frå Kosberg', men jeg klarer ikke å finne ham under noen av Kosberggardene i bd. 2 (utg. 1985) s. 325-69.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Rennebubøkene ser ikke ut til å kunne løse problemet. Du bør ta kontakt med Inger Bjørnaas, Rennebu, som deltar i registrering av kirkebøkene for Meldal/Rennebu.Er du i slekt med Thore Bjørnslie f 1855 i Hemne, som var brannkonstabel i Bodø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg tror Ole Toresen Kosberg, gift med kari Ingebrigtsdt. Gårdsvoll, kan være sønn av Tore Olsen Kosberg (f. Mærk), død 1738, og Berit Rasmusdt. Kosberg, død 1741. De hadde i alle fall en sønn, Ole, f. ca. 1733. I tillegg hade Tore og Berit disse barna: Kari, f. 1730, Ingeborg, f. 1735 og Anders, f. 1737. Berit Rasmusdt. hadde vært gift tidligere med Anders Kosberg og hadde med ham barna: Tron, f. 1725 og Rasmus, f. 1728.Jeg har lenge tenkt å prøve å sjekke ut denne forbindelsen, men det har det ikke blitt noe av ennå. Tror likevel det er veldig sannsynlig at dette er riktig kobling. Har nemlig ikke noe mer om denne familien unntatt et mulig ekteskap for Kari Toresdt..Kunne gjerne tenke meg å vite hva du har av opplysnigner om etterkommerne etter den Ole Toresen som du har. Kanskje kan vi finne ut noe om hans søsken også.Ta gjerne kontakt med meg direkte på mail: ibjoerna@frisurf.noBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myrthle Strøm

Ola Toreson Kosberg (Buan eller Buum) g.m. Kari Gardsvoll. De fikk en sønn, Tore i 1767. Kari døde i barsel. Tore Olson Buum g. 28.6.1795 med Randi Toresdtr. Uv f. 1765. 5 barn: Ola Toreson f. 1796, Mali 1799, Kari 1803 - d. 4.mnd. gammel. Tore 1804 og Thore 1808. Tore Olson Buum fikk skjøte på Bjørnslia i Hemne i 1808. Tore Olson og Randi er mine 2 g tippoldeforeldre. Jeg har samlet hele deres etterslekt. Og det er mange. mvh Myrthle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.