Gå til innhold
Arkivverket

[#29960] Einar Olsen, Hønefoss


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Karoline Furuhovde, Folldal, f. 22.7.1892 var g. m. Einar Olsen fra Hønefoss. Det er sparsomt med opplysninger om Einar Olsen i Folldal Bygdebok, og jeg kunne vært interessert i å vite litt mer om Einar Olsen, om han har nålevende slektninger f. eks. I folketellingen for 1900 finnes en Einar Olsen i Stangs Gade 7 i Hønefoss, og som er født i 1887. Er det håp om at dette kan være riktig person?. Svært takknemlig for mere hjelp og ytterlige opplysninger. Vennlig hilsen Reidar OddløkkenLegger ved denne lenken:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei, du har ikke sett (event.) under vielsen? (Ser at det ikke er helt lett!) hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk for responsen Egil, dette er ikke så lett. Jeg vet at Karoline og Einar bodde de siste 10 år av sitt liv i Mo I Rana, og Einar levde lengst, sannsynligvis til siste halvdel av 1940 - tallet, men tenkte jeg skulle prøve å begynne på Hønefoss. vennlig hilsen Reidar Oddløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Reidar, legger inn Lenke for Karoline, mulig noen kan finne deres vielse i hennes 'sogn' , der står sikkert (?) Einar 's fars navn? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk igjen Egil, jeg skal prøve å finne ut litt mer her i Folldal. Ellers har jeg også funnet en Einar Olsen, f. 1892, i 1900-tellingen for Norderhov, og en skal kanskje ikke se helt bort fra at også det kan være en passende kandidat?. Karoline og Einar hadde ei adoptivdatter, Gudrun, som skal være født ca. midt på 1920-tallet, og som godt kan leve i dag, så det er derfor jeg er litt interessert i eventuelle slektninger til Einar Olsen. For eventuell direkte mail: roddloek, så alfakrøllen + online.no Vennlig hilsen Reidar OddløkkenLenke til Norderhov: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Reidar, vi trenger vielsen, eller noe som sier event. navn på faren hans :-) og noe om alder og stadfester fødested. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Reidar, noe utenfor dit spørsmål, men i Mo i Rana finner vi bl.a disse klokkerbøker:827.C11 1899-1912 06 F 1899-1912.827.C12 1912-1930 07 F 1912-1930.827.C13 1921-1930 05 K/V 1921-1930. D 1921-1931men Reidar, hva skal vi se etter? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Prøver med en 'ny' Lenke , til Karoline f. 1892, du kan prøve å finne hennes konfirmasjon, den er 'vell ca 1907' , mulig den har noen notat om giftemål eller noe lign. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Etter at det har vært stille av meg noen dager i denne tråden kommer jeg med litt oppklaring i hva jeg egentlig er ute etter, (Jfr. innlegg 8). Etterlysningen er egentlig flerdelt, for jeg er i grunnen ute etter opphavet til Einar Olsen i Hønefoss, eller kanskje nær omegn, om han har nålevende slektninger, samt når Einar og Karoline døde i Mo i Rana antagelig på 1940-tallet, og om deres adoptivdatter Gudrun, født på 1920-tallet lever i dag, hun skulle visstnok også være fra Hønefoss og skrev seg for Olsen. Ikke så mye å bli klok av, men legger det inn likevel. Etter som Egil og jeg nå er i direkte kontakt blir det stille av meg her i tråden hvis ikke nye momenter dukker opp. Vennlig hilsen Reidar Oddløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til deg Egil for hjelp i letingen etter E.O og for siste lenken, dette er ikke lett. Er nok litt tvilende til at Einar O. kom fra Gran, men en skal nå aldri si aldri, for Hønefoss hadde vel industri sist på 1800- tallet og trakk kanskje til seg arbeidere fra sitt omland. Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at Einar Olsen var oppsynsmann under byggingen av Nordlands-banen, og han og familien bodde ei tid i Fellingfors (blir det Grane Kommune i dag tro?) før de bodde i Mo i Rana de 10 siste årene. Tror dette blir vanskelig. Vennlig hilsen Reidar Oddløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

uf Reidar, prøver en gang til Lenke , så får vi se om denne lenka virker :-) Denne Einar er født Hønefoss. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal ikke se helt bort fra at det kan være noe her, nei. Jeg skulle prøvd å finne vigselen til E.O., vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Med bakgrunn i lenken i innlegg 13, er jeg fristet til å spørre: Finnes det bygdebok for Gran?. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes dessverre bare generell bygdehistorie for Hadeland, men Hadeland folkemuseum har en stor samling gårds- og slektshistorie, som kanskje kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til deg for responsen, Svein Arnolf. Synes egentlig denne lenken til Gran virket interessant. mvh Reidar O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.