Gå til innhold
Arkivverket

[#29962] Berntine født i Nærøy rundt 1860


Gjest Kari Nerbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nerbu

Søker en Berntine født ca 1860 av mor Olava Christine/ Kjerstine og antakeligvis Jakob Øien. Foreldrene flyttet fra Nærøy i 1856 antakeligvis til Overhalla og siden til Ørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Det er 2 Jakob Øien i 1865-tellingen, begge er i Trondheim. Den ene er husfader 51 år, gift, 9 barn. Den andre er 39 år, ugift, fra Sparbo, strafarbeidsfange på Kongens Gade Slaveriet Throndhjem. LenkeEr dette samme foreldre som du spør om i tema 29589?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Ja det er det samme paret. Jeg nøster fra forskjellige vinkler og prøver med dette å blåse nytt liv i det temaet jeg brenner for. Håper det er OK? Og tro ikke at jeg velger enkle løsninger. Bruker timesvis på temaet hver uke men nå gir jeg nok snart opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

De to Jakobene er forøvrig uaktuelle. Min Jakob dør rimelig ung antakeligvis allerede i 1856. da flytter nemlig Olava Chr og Oluf fra Nærøy. Jeg leser kirkebøkene på microfich og de stopper uheldigvis akkurat i 1856 og jeg finner ikke alt i den påfølgende bok. Jeg vil finne at de flytter ut. Jeg vil finne vaksinasjoner. Jeg vil finne innflytting, men lykkes altså ikke med noe av dette pga ufullstendige kilder. Håpet mitt er at nettopp noen har en eller flere av disse i sine baser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Hei igjen!Jeg skjønner at du sliter, - det var ikke negativt ment, - jeg bare oppdaget de andre innleggene etter at jeg hadde skrevet svaret, og det sto jo noen flere opplysninger der å lete ut ifra, så slipper man å begynne helt på nytt igjen.Du skriver at Johan Øien antagelig dør ca. 1856, men Berntine er født 1860? Er det sannsynlig at han er faren?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg skriver 'ca' og det kan nok bety +/- 5 år og så skriver jeg 'antakelig' jakob Øien nettopp fordi jeg vet faren døde tidlig. Jeg har ikke funnet dødsmeldingen på Jacob men muntlige kilder i min familie sier at Olava ble tidlig enke og at han døde før fylte 40. Olava kommer foresten fra en interessant famile. Hersleb, Kjerskow og Walnum med masse prester, proster og biskoper. Det er sagt i min famile av barna til Oluf at Oluf var tremenning med Chr. Mikkelsen. Men jeg finner ikke tråden imellom. Bestefar til Crh.Mikkelsen var biskop Kjerskow. Han hadde tre barn to var gift en tredje var enslig og bodde i Oslo. Jeg tror kanskje at hun kan være mor eller bestemor til Olava. Nå har jeg imidlertid funnet denne slekten på en gård i Nærøy (Lauga). Så nå har jeg forsøkt å finne fortegnelse over de som er bosatt på gården i tiden rundt 1850. Ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Her kommer mer info. På gården Lauga i Nærøy bor i den aktuelle tiden Ole Henrik Jentoft Walseth f 1834 og Maren Petronelle hersleb Walnum f 1804.Bestefaren til MMHW er Jørgen Sverdrup Hersleb og han er bror til Benedichte M P Hersleb som igjen er mor til Peder (biskop og bestefar til Chr. Mikkelsen) , Maren og Christiane. Det er Christiane som jeg tror kan være tråden som fører til 'min' Olava. Min Oluf blir født og døpt i Nærøy. Det står at far er fra Trondheim og mor fra Christiania. Berntine vet vi om muntlig men vi har aldri funnet noe som helst av skriftlige kilder på henne. Faren til Oluf var matros og trolig ansatt hos Skjeldrup som drev stort fra Nærøy på denne tiden. Fadrene til Oluf er bosatt omkring nettopp dette bostedet i Nærøy. Vi har i vår familie i alle år hørt om dette slektskap/ familiebånd til disse store menn men jeg føler nå at tiden er inne for å få konkretisert dette. Og ovrraskelsen var stor når jeg endelig fant slekten på en av gårdene i Nærøy. Det er jo rart hvis ikke det skal være en sammenheng et eller annet sted? Før i tida var det jo vanlig å bo hos slekt for å få opplæring i forskjellige saker og ting. Lauga var også kjent i følge bygdaboka for å holde store selskap hvor både tjenestestab og famile, slekt var innvitert. Så jeg lever fremdeles i håpet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

HeiJeg vil prøve å nøste litt opp i disse tre trådene dine slik at det blir litt mer oversiktlig å følge med på dette.Du sier at Oluf Marthin og Berntine sin mor heter Olava Christine Larsdatter og at faren til Oluf Marthin heter Jacob Øien. Du sier også at Oluf og Berntine trolig er i slekt med Christian Michelsen (Peder Christian Hersleb Kjerschow Michelsen).I tillegg sier du at Olava Christine, i følge muntlige fortellinger i din familie, muligens er tante til Christian Michelsen eller at Oluf Marthin er tremenning med Christian Michelsen.Jacob Øien skal være matros og han skal trolig ha arbeidet for Skjeldrup, sier du. Da går jeg ut fra at du tenker på Seth Nikolai Bogart Schjelderup, født 1776, død 1863, som overtok gården Ottersøy i Nærøy i 1812 og drev stort med skipsbygging og handel der. Seth Schjelderup reiste som fattig mann, trolig til USA, før 1850 og etter det kan ikke Jacob Øien ha hatt noen jobb hos Schjelderup. Så hva gjør han på fra 1848-1849 og fram til Oluf Marthin blir født 2. august 1853? Hvem arbeider han for?Så nevner du bestefaren til Christian Michelsen, biskop Peter Christian Hersleb Kjerschow og at han hadde tre barn. Etter det jeg vet så hadde biskopen ihvertfall 7 barn: Christian Collett den eldste er født i 1821, Benedicte Marie 1823, Mariane 1826, Sophie Evastine Caroline 1827, Mariane ?, Erasmus Theodor 1832 og Kaja Petra Johanne 1835. For at Olava Christine skal være tante til Chr. Michelsen, så måtte hun ha vært nevnt blant biskopens barn og det er hun ikke som jeg vet om. Så det betyr vel at vi kan glemme at Olava Christine er tante til Chr. Michelsen.Så la oss se på om Oluf Marthin kan være tremenning til Chr. Michelsen:Dersom vi skal følge Hersleb- og Kjerschow-slekten bakover, så må altså Olava Christine være et barn av en av biskop Peter Kjerschow sine søsken. Peter sine foreldre heter Rasmus Sundt Kiærschow og Benedicte Marie Hersleb. De fikk 3 barn: Maren Petronelle Hersleb K, født 1783, gift med Ebbe Moss Klæboe, Christiana Maria K (Christiane Mariane Hersleb K) uvisst videre sjebne og den senere biskop Peter K, født 1786. Dette betyr, som du sier selv, at Christiane er den eneste muligheten for at Oluf Marthin skal være tremenning med Chr. Michelsen dersom vi begrenser oss til å følge slektene Hersleb og Kjerschow.Og som du sier så er der en forbindelse mellom Christiane Kjerschow og gården Lauga i Nærøy og den er også slik som du sier i ditt innlegg nr. 8, bortsett fra at Ole Henrik Jentoft Walseth ikke er født i 1834 men er født 11. juni 1796 og at han dør 9. januar 1851.Dette betyr da, dersom du godtar de begrensinger jeg har gjort, at hvis Christiane Kjerschow er mor til Olava Christine Larsdatter, så må Christiane ha giftet seg eller fått barn med en som heter Lars. Olava Christine må være født en gang mellom 1808 og 1835. (Da er hun mellom 18 og 45 år gammel i 1853 når Oluf Marthin blir født.)I 1801-tellingen finner du Christiane på Brønnøy prestegård: LenkeHun er sammen med foreldrene og søsteren Maren Petronella og hun er 17 år gammel, hvilket betyr at hun er født ca. 1783. Etter Christiane sin alder i 1801, så må Olava Christine være født mellom 1801 og 1828, så det du ser etter er ei Olava Christine Larsdatter som er født en gang mellom 1808 og 1828. Samtidig ser du etter ei Christiane Mariane Hersleb Rasmusdatter Kjerschow som gifter seg eller får barn med en Lars en gang mellom 1801 og 1828, sannsynligvis i Christiania.Et sted å starte er å finne skiftet etter sogneprest til Brønnøy og far til Christiane, Rasmus Sundt Kiærschow, som dør i Brønnøy 12. februar 1806. Der bør Christiane være nevnt og hun kan allerede da være gift. Hun er jo ca. 23 år gammel i 1806. Kanskje du også får vite hvor hun er. Moren Benedicte Marie Hersleb dør en gang på 1830-tallet. Dersom du klarer å finne hennes skifte også, så vil du kanskje få vite hvor Christiane er da og hvem hun er gift med.Dersom Christiane er død, så vil hennes evt. ektemann og muligens barn stå i skiftet.Håper dette kan hjelpe deg og andre litt med hva du leter etter. Jeg tror kanskje det kan bli lettere for deg å finne etterkommere etter Christiane Kjerschow enn det vil være å finne foreldre til Olava Christine Larsdatter.Til slutt vil jeg si at Svein Edvardsen i Trondheim (svedvard at online.no) har skrevet av skiftene for bl.a, Brønnøy. Dersom du kontakter han så får du kanskje kjøpe bøkene.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Takk for mange gode og 'kjente' resonement. De fleste er tenkt og fulgt opp. Jeg har funnet skjøte til Benedichte M Pedersdtr Hersleb. Da står alle barna nevnt. Christina Marie Kjerskow datter i Oslo står det der! De andre to er gift. Elisa Tandbergs bok om Kierskow slekt har jeg også søkt i, men der var det ikke overaskende lite og finne. De muntlige kildene jeg viser til sier at piken ble avskåret fra all videre kontakt med sin slekt så dette var sikkert alvorlige greier! Jeg har nå bestilt microfich fra Vår Frelseres kirke i Oslo i det angitt tidsrom for å søke etter evt uekte barn. Olava er født og døpt der. Men jeg erindrer at den er vanskelig å lese. Jeg tror jeg forsøkte på det samme en ti års tid tilbake. Takk allikevel for engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei igjen.Det er vanskelig for oss som skal prøve å hjelpe deg når du ikke skriver hva som allerede er kjent for deg.Vi opplever også at vi prøver å finne den samme informasjonen flere ganger som vi allerede har lett på tidligere i et annet innlegg.Har sjekket opp det du har skrevet på brukarforum her på Digitalarkivet og i de 15 innleggene er det stort sett samme tema som går igjen. Det hadde vært en stor fordel for oss å få vite mest mulig om det du leter etter i et og samme innlegg slik at vi slipper å lete i alle de forskjellige innleggene du har.Du skriver at du har funnet skjøte til Benedichte M Pedersdatter Hersleb. Du mener vel at du har funnet skiftet, tenker jeg.Informasjon om at Olava er født og døpt i Vår Frelsers kirke i Oslo er f.eks ny for meg, og at Jacob Øien kan ha patronymet Haftorsen som det står i innlegg 29881 er også informasjon som bør komme fram når du spør om barn som han kan være far til.Når du har holdt på med dette i en 10 års tid, så regner jeg med at du sitter på mye informasjon om dette problemet. Jeg ønsker at du kan skrive et innlegg her der du nevner i hovedtrekk alt du vet om Olava, Jakob, og deres nærmeste aner og etterkommere. Da får vi hva du vet og hva du ikke vet, slik at vi vet hva og hvor vi skal hjelpe deg å lete.Det er veldig mange av oss som liker å hjelpe andre med deres problemer og det eneste vi trenger er mest mulig informasjon om det som er problemet til den som skriver innlegget.Engasjementet mitt vil vedvare å være stort for deg og alle andre, men det er litt avhengig av den informasjonen som gis av spørsmålstiller. Jo mindre informasjon som blir gitt, jo mindre kan spørsmålstiller vente å å tilbake fordi vi har for lite å bygge på.Håper på en fin utgreiing fra deg om det du vet så skal vi se om vi ikke kan få hjulpet deg videre.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg skal forsøke, men du forstår det at de siste 2 mnd har det dukket opp mye ny informasjon for meg også. Jeg har derfor stadig prøvd nye innfallsporter. Men temaet er det samme det må jeg nok innrømme. Berntine feks viste jeg ikke om før nå for en tid tilbake! Jeg jobbet med saken for 10 år siden men har i mellomtiden drevet med helt andre ting. Blant annet hjulpet andre med innsamling av stoff til nye bygdebøker samt nå: å dataregistrere kirkebøkene for Rindal. Jeg skal 'ta meg på tak' og skrive en riktig lang avhandling og se om den vekker noen interesse. Men jeg er redd det blir i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Høres fint ut, gleder meg til å lese den. Håper du legger den i den samme tråden som allerede er igang og ikke starter en ny.Veldig fint å høre at du er med på å registrere kirkebøkene for Rindal, jeg holder på med det samme her i Kongsberg.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.