Gå til innhold
Arkivverket

[#29967] Linje fra Dyre Sevaldsson til slekten Kane


Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hallvard Tretteberg skriver i 'Norske By- og Adelsvåben' fra 1933 under omtalen av slekten KANE:'---Hadde fra annen del av 1300-tallet en rekke menn i Riksrådet. Almuen slog ihjel bondeplageren Arald K. på Sunnmøre tinget 1479. Dermed forsvinner K.-navnet; våbenet førtes dog fremdeles av Oplandlagmannen Dyre Sevaldsson død 1549--' P.R.B. Christiansen (N.S.T. 1996) har ingen slik linje. (men, se tema 18349). Kan noen sette meg på sporet? Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg tror dessverre du må gi opp letingen etter en slik forbindelse. Det er ikke det samme våpenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg gjorde med overlegg svaret entydig. Det forundrer meg at Tretteberg ikke så forskjellene - det ene har et Andreaskors mens det andre har et Peterskors. Derimot har en rekke lokale granskere sett likheten og på det grunnlaget konstruert forbindelser mellom disse slektene som det ikke er kildemessig belegg for. Du vil derfor kunne snuble over opp til flere hypoteser om forbindelser, men du kan trygt stole på Christiansens fremstilling - han har ingen slik linje fordi det ikke eksisterer noen slik linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.