Gå til innhold
Arkivverket

[#29969] Junge Jan Schrøder, Bergen 1600-tallet


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Junge Jan Schrøder var formyndere for Anne Richardsdatters (Petannes) tre barn med ektemann nr 2 Claus Ratken. Claus døde en gang på slutten av 1620-årene. Spørsmålet er nå om Junge Jan Schrøder er far til Tewes Jansen Schrøder gift med Giertrud Michelsdatter. De hadde flere barn: 1:Junge Jan T. Schrøder gift med Elisabeth Jansdatter Middelstorp.hun gift 2: Claus Clausen von Rechen. 2:Arris T. Schrøder gift Trench Jansdat Koren, 3:Clarce T. Schrøder g.Rørich Sennechen, 4:Maren T. Schrøder g. Jørgen Lahusen og 5: Grete(Margrethe) T. Schrøder g. Jan D. Crometi. Michel Jacobsen strand fut i Ytre Sogn og borger i Bergen var gift med Sophie Jansdatter (Schøder?) Hun kan ha vært søsteren til Tewes S. Hun er mormor til Jan Andersen, skipper, gift med Anne Wilkensdatter som igjen er barnebarnet til Petanne og Claus Ratken. De har også en datter som heter Grete (Margrethe). Er det noen som kan svare på noen av spørsmålene her; Foreldrene til Tewes Schrøder. Foreldrene til konen hans Giertrud Michelsdatter og om Sophie Jansdatter er en Schrøder? Greta S. Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hva het de tre barna til Anne Richardsdatter og Claus Ratken, og hvem av dem var foreldre til Anne Wilkensdatter ? (Jeg har registrert Anne Clausdatter, g.m. Sander Jansen Warwich).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofetland

Anne og Claus sine tre barn het Anne, Wilken og Thomas. Thomas var gift med Margrethe Blickmand, men jeg vet ikke hvem konen til Wilken var. Han er nevnt senest i 1657(?) i forbindelse med søsteren Annes rettsak angående eiendom. Wilken hadde datteren Anne gift med Jan Andersen som igjen var sønn av Anders Jansen borger i Bergen og eier av eiendommer i Solund hvor sønnen flyttet til etterhvert. Anders var gift med en av døtrene til Michel Jacobsen, men vi vet ikke hva hun het. Jeg tror hun het Grete (Margrete) pga oppkalling. Dersom moren er en av fadderene ved dåpene til barna Gierche, Anne, Wilken og Grethe (Margrethe) så må hun være oppigjengift. Alle er døpt i Nykirken i Bergen. Her er det mye å fundere på. Greta Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Det ble litt rot blant mødrene i siste innlegg. Den moren som 'eventuelt er oppigjengift' er moren til Anne Wilkensdatter, hustru til Wilken Clausen Ratken. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Det er vel mest sandsynliget at Junge Jan S er far til Tewes Jansen Schröder:Ifölge Hustakseringen i Bergen 1645 (den trykte udgave der i modsätning til DA er i geografisk orden) ser Junge Jans hus ud til at ligge på samme sted som Peter Ludts (Gertrud Michels mand) hus i 1686 (kort efter branden NRA DK 58)Navnet Junge Jan gik igen i mindst to slägtled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mon tro ikke 'Junge Jan' betyr 'Jan jr.' (junior) på tysk/hanseatisk/nederlandsk, og altså ikke er en del av selve navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M Hansen

Per: Det gör det sikkert oprindeligt, og det er måske tilfäldet med Junge Jan Schröder - husejeren i 1645. Jeg har faktisk et eksempel, dog for brödre, Thome og Thome younger, sönner af William Cromerty, Kirbuster, Walls, Orkney.Men der er ikke nogen anden Jan Schröder i mandtallene, og således ingen praktisk grund til at bruge 'Junge' for at skille ham fra en äldre Jan. Så jeg vil mene at, selv hvis der oprindeligt menes Jan den yngre, er 'Junge' nok blevet hängende på ham og efterhånden blevet en del af navnet og brugt ved opkald, eller det er sket i en tidligere generation.Når det gälder Jan Crometies og Margrete Tevisdatter Schröders sön er det ju fristende at tänke: 'far ög sön, Jan og Junge Jan'. Men jeg tror ikke på det: Der er jo tydelige og systematiske opkald på de andre sönner: Daniel efter farfar, Tevis efter morfar, Thomas efter Jans bror (eller farfar) og Michel efter Margretes morfar. Min konklusion: Junge Jan efter Margretes farfar, Junge Jan Schröder.Videre: Tevis Jansen Schröders og Gertrud Mickelsdatters äldste sön kaldes Junge Jan selvom faderen ikke hedder Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Har notert to personer med etternavn Jungejan i Bergen. Elen Jungejan gift med Ludvig Henrich Kiøneman og Engel Jungejan gift med Johan Henruch Schmidt. Vet ikke, men regner med at de er barn av Junge Jan Tewesen Schrøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

(Til innlegg 8): Hvilket patronymikon finnes benyttet for barn av 'Junge Jan' ? Det virker for meg som 'Jansen'/'Jansdatter' er benyttet. Skulle ikke det i så fall peke mot at farens 'egentlig' fornavn er 'Jan' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Greta. Tar opp igjen denne tråden. Se tema 69310. Junge Jan Schrøder g m Maria Ibis foreldre til :Tønnes, Tewes og Jasper. Hils i stuen.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.