Gå til innhold
Arkivverket

[#29970] Modum: Anne Larsdatter Engereie født omkring 1727.


Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

I FT1801 på en husmannsplass under Enger ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10623&gardpostnr=81&personpostnr=2171&merk=2171#ovre>Lenke ) finner jeg Sagmester Henrik Jonsen 73 år og hustru Anne Larsdatter 74 år (blant mine aner). Henrik mener jeg er sønn av Jon Pedersen og Karen Henriksdatter på Tandberg, døpt 08.08.1728. I ekstraskattemanntallet 1765 fins en Henrik Jonsen under ”Baarrud”, men jeg vet ikke om han er den samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei, du bør satse på hun på Jahr.Trolovet 22/4 1766 paa Jaereie er dragoun Hendrich Jonsen og pige Anne Larsd. som skal bo paa Bolerudeie.Viet 2. pinsedag 1766Deres datter Edel født 28/12 1766 har blant faddrene Berthe Larsd. Rustan, Claus Larsen Rustan, Knut Larsen Rustan og Anders Hansen Rustan.Det er skifte på husmannspladsen Rustaen under Jar 10/4 1782. Ingeborg Clausdatter er død. Hun efterlater enkemann Lars Bjørnsen og barna:1. Knud Larsen2.Claus Larsen3.Anne Larsd. g.m..Hendrich Joensen Engereie4.Berthe Larsd. g.m. Anders Hansen Braaten, Jahreie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Tusen takk skal du ha, Arnt. Du kom meg til unnsetning igjen, med meget presise opplysninger. Du har vært god å ha i mine forsøk på å rydde opp i gamle løse tråder i Modum. Takk nok en gang.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg tror du er på villspor med hensyn til identifiseringen av Henrik Jonsen. Henrik Jonsen Tandberg (1728-1810) giftet seg 1753 med enken Inger Evensdatter Gulsrud (1725-1802), opprinnelig fra Dignes. Dette paret bodde i mange år på Bure på Tyristrand, der de også var i 1801, men kjøpte også gården Engelstad i Modum, og bodde der en periode på 1780-tallet en gang. Du vil finne omtale av dette paret blant annet i Modum byddebok under Engelstad og i Ringerikske slekter bind 1 under Buhre.Det må være en helt annen Henrik Jonsen som bodde på Enger.Med vennlig hilsen Ole E Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Mange takk til deg også, Ole. Du er også en nyttig bidragsyter til min opprydding. Feil data er jo mye verre enn ingen data så denne korreksjonen var veldig viktig for meg.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.