Gå til innhold
Arkivverket

[#29973] Ole Olsen Trondstad/Wefferstad fra Lier. Het den første kona Anne Erichsdatter?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Eller het hun Anne Andersdatter? Iflg både Liers Historie (se Trondstad u/Wefferstad) og FT1801 for Lier het hun Erichsdatter; men etter å ha vært gjennom døpte i Lier for tiden 1790-1813 har jeg funnet at det er noe som ikke helt henger ihop.Umiddelbart kan det synes det som om det fantes to stk Ole Olsen Wefferstad i tiden 1790-1800; en som var gift med en Anne Erichsdatter og en som var gift med en Anne Andersdatter. F.eks døpte de hver sin Ole i hhv. mars 1791 og i desember 1792.Videre døpes to stk Andreas i 1795 og 1798 og da med foreldre Ole Olsen og Anne Andersdatter, hhv. Sjåstad og Wefferstad.Noen Ole Olsen Wefferstad og hustru Anne Andersdatter finnes imidlertid ikke i FT1801 for Lier. Der finnes bare Ole Olsen og Anne Erichsdatter + sønn Ole (8).For ordens skyld: Liers Historie nevner at Ole Olsen Wefferstad ble gift 2x (rundt 1803, tror jeg) med Anne Andersdatter Solbergeie (se under Bratthus). Dit flyttet de en gang mellom 1805 og 1808 med to barn, Andrers (f. 1803) og Anne (f. 1805). De 4 yngste barna (Andreas, Hans, Lars og Aase) ble så født på Solbergeie. I 1801 bor denne Anne Andersdatter ugift på Solberg. Tiden etter 1801 mener jeg derfor er under kontroll.Men det var tiden 1790-1801 og Anne Erichsdatter vs Anne Andersdatter, da. Kan noen hjelpe med å oppklare dette?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Dessverre har jeg ikke kirkeboka for Lier for den aktuelle peioden for hånden. Ville ellers sjekket både vielser og dødsfall.Når det gjelder plasseringen av de barna du har lagt inn lenker for, viser FT1815 for Lier at alle barna som ble født 1803-1813 (Anders, Anne, Andreas, Hans, Lars og Aase) har de samme foreldre; nemlig Ole Olsen og Anne Andersdatter som forutsetningsvis skal giftet seg rundt 1803.Problemet er nettopp at 'Ole Olsen og Anne Andersdatter Wefferstad' nevnes som foreldre helt fra 1791. Anne Eriksdatter nevnes bare en gang i dåpsinnføringene (i 1792) og på Wefferstad i FT1801.Jeg har ikke peiling på hvilke kilder som ligger til grunn for det som står i Liers Historie under Solberg (Bratthus) og Wefferstad (Trondstad) om Ole Olsen og fruer, men det er noe som ikke stemmer her.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Maya Lillemoen

Hei Kjell Slektsgruppa i Lier Historielag har kikket litt i kirkebøker for å finne løsningen, og mest sannsynlig har presten ført feil navn på Anne som må være Anderdtr. Vi finner dette: Dragon og Møller ved Sjåstad Ole Olsen og Anne Andersdtr fikk sønnen Andreas født 8 januar 1789 og døpt 11 januar 1789 utenfor ekteskap. Andreas dør august 1791, 2 1/2 år gammel. Ole Olsen og Anne Andersdtr, Sjåstad Hammeren gifter seg 3 mars 1790. De får disse barna: Ole født 12 mars 1791-døpt 20 mars 1791, Ole døde juli 1791, 13 uker gammel. Andreas født 20 sept. 1795-døpt 4 okt.1795 Andreas døde juli 1796, 9 mnd gammel. Andreas født 31 aug.1798 Wefferstad eie-døpt 9 sept. 1798 og døde juli 1800, 2 år gammel.Ole Olsen Wefferstad og Anne Erichdtr(riktig må være Andersdtr) fikk sønnen Ole født 20 november 1792-døpt 2 des. 1792 og døde okt. 1819, 28 år gammel på Solberg eie. (Her bodde Ole Olsen når de siste barna ble født).Anne Andersdtr Wefferstad eie døde 14 sept. 1802, 34 år gammel.Ole Olsen Wefferstad gifter seg igjen med en annen Anne Andersdtr.fra Solberg eie i novemb. 1802. De får disse barna: Anders født 1 sept. 1803, Wefferstad eie, døpt 11 sept. 1803 Anne født 14 juli 1805, Wefferstad eie, døpt 21 juli 1805. Tvillinger: Hans og Andreas født 13 febr. 1808 i Solberg eie, døpt 21 febr. 1808. Lars født 24 okt. 1810, Solberg eie, døpt 11 nov. 1810. Aase født 10 apr. 1813, Solberg eie, døpt 16 apr. 1813. Gunild født 21 juni 1816, Solberg eie, døpt 30 juni 1816.Håper dette kan være til hjelp. mvh Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det var definitivt til stor hjelp! Hjertelig takk for oppklaringen!Etter å ha ruget på problemet hadde jeg faktisk kommet til samme konklusjon mhp 'Anne Eriksdatter' patronym. (Jeg har akkurat fått tak i mikrofilmen og har ikke kommet ordentlig igang med det praktiske). Mitt utgangspunkt for å anta at 'Eriksdatter' måtte være galt var Ole Olsen og hans første Anne aldri døpte noen 'Erik', tiltross for at de bare fikk guttebarn i løpet av de rundt 10 årene de var gift.Min interesse for Ole Olsen Wefferstad/Solberg og hans fruer skyldes at sønnen Andreas Olsen(f.13.2.1808) ble gift (22.10.1836 i Frogner kirke) med min tippoldefars søster, Maren Jensdatter Hamberg (f.Lier 21.1.1808). Kirkeboka for Lier har registrert at de flyttet til Bragernes i sept 1837 og jeg har funnet en sannsynlig sønn, Jens Christian (dpt. i Drammen 24.9.1837, iflg IGI). Men der stopper det foreløpig opp. (Kirkeboka for Bragernes for den tida er så vanskelig å lese at jeg har kviet meg for å gi meg i kast med den).Igjen, hjertelig takk for oppklaringen!Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.