Gå til innhold
Arkivverket

[#29980] Maren Nilsdatter född ca 1723 från Raastad, Stokke??


Gjest Björn Johnsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Johnsson

Har någon uppgifter om Maren Nilsdatter som enligt Stokke bygdebok skall vara från Raastad och gift 1755-04-22 med Amund Hanssön Gryte, Stokke?Enligt Stokke bygdebok fanns det i Raastad en Nils i passande ålder som flyttade till Melsom. Men han hade vad jag kan se inte någon dotter som hette Maren.Maren och Amund hade följande barn: Maren född 1755-08-03 och Kristoffer född/döpt 1762-06-27.Maren Amundsdatter var gift 1774-02-20 (trolov 1773-01-22) med Niels Torstensen.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg lurer på om det kan være brødre av Maren Nilsdatter som i 1801 bor på Råstadgårdene i Stokke. Jeg legger en lenke her så kan du selv se på begge gårdene. LenkeSkal se om jeg kan finne noen spor . Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Bygdebok for Stokke finner jeg ikke Maren Nilsdatter under Råstad S. Hun er nevnt under Gryte som gift med Amund Hansen, Gryte.Her står at hun skulle være f. 1723, Råstad.Finner et ekteskap 1722 i Stokke med en med fornavn Nils, på Råstad ( Skrevet Rostad) Her er dette ekteskapet:LenkeDette kunne vel i alder passe til foreldre til Maren?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Stokke bygdebok under gård Husum finner jeg litt opplysninger om dette ekteparet. Mary Haagensdatter, fra Husum, g. med sersjant Nils Sørensen. Han ser ut til komme fra V. Råstad i Sandeherred, om jeg ikke leser feil.Du finner opplysningene under Vestfoldslekt, her ligger Stokke-boka digitalisert og søkbar på gårder.Skal se om jeg finner en datter Maren Nilsdatter f. i Sandherred og ikke i Stokke.Flere gårder med samme navn, og da kan det lett bli vanskelig.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
LenkeHer er en lenke til Råstadgårder i Sandar i 1801, dessverre er ikke dåp før 1733, registrert i digiatale arkiv.Hvis du vil kan jeg slå opp i Sandar- bøker på mitt lokale bibliotek i morgen. Da skal jeg dit en tur likevel.Mvh. Gunn Huglen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej Gunn.Tack för allt arbete du lägger ner.Mari Haakensdatter och Nils Sörensen har jag träffat på tidigare i en annan linje. De vigdes 1772-06-23. Deras yngsta dotter Anne var gift med Rasmus Larsen Möyland Andebu. Inte anade jag att Mari och Nils eventuellt kunde kunde vara föräldrar även till Maren Nilsdatter, datum passar bra som du säger. Jag har dock inte funnit att de haft en dotter som heter Maren men hon borde i så fall vara deras älsta barn. Sandeherred bygdeboken upptar åtta barn. Hans, Henrik, Sören, Tolv, Tor, Kari, Anne(1) och Anne(2). Maren gäckar mig, men hon kan ju ev. missats av Lorens Berg just för att hon var den älsta dottern. Annars må jag finna några andra passande föräldrar.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at du har Sandarbøkene selv. Jeg har heller ikke funnet Maren Nilsdatter til nå. Kan hende det er mulig å finne hennes konfirmasjon.Har ikke greid å finne flere Maren f. på Råstad. Skal si fra om jeg finner noen som kan passe.Lykke til med din leting!Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom Lorens Berg har hatt tilgang til skifter etter Nils Sørensen og/eller Maren Håkonsdatter, skal det mye til for at eventuelle barn er uteglemt.Ved vielsen står det 'S. Raastad' på bruden, og da skulle jeg tro det var Råstad i Stokke det var snakk om, for Råstadgårdene i Sandar/Sandeherred betegnes hhv Vestre og Østre.Merk ellers at fødselsåret 1723 sikkert er regnet ut etter aldersangivelsen ved begravelsen, og at det derfor må regnes som et cirkaårstall.Så vidt jeg kan se nevnes ingen passende Nils'er på Råstadgårdene i Stokke. Nils Mikkelsen på Søndre er født ca. 1715, og derfor for ung. Legg merke til at det nevnes under Nordre at det der var husmenn i mange år, men deres navn er ikke nevnt hos Berg.Nils Sørensen og Maren Håkonsdatter kan vel likevel ikke utelukkes før et eventuelt skifte er undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Maren og Amund hadde også datteren Adel, døpt 4. mai 1758 (i tillegg til de som er nevnt i innlegg 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Nils Sørensen, Råstad i Sandar, er ført død her. LenkeVet ikke om det er mulig å finne noe skifte etter han?Finner det ikke registrert i Larvikskifter, som også har med en del fra Sandeherred.Finner ingen andre passende Nils som har giftet seg i Stokke, i en alder som kunne passe med Marens fødsel. Foreldrene kan være gift et annet sted? De kan ha vært husmenn på Raastad og ikke ført i bygdebøker, som Kristian nevner.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej Gunn, Kristian, Ketil.Jag är nog enig om att det är svårt att tro att Maren skulle vara bortglömd. Men som sagt säker kan man inte vara.Jag skrev inledningsvis att det fanns en Nils till som är omtalad på Raastad. Men jag tycker att han är lite för gammal. Eller ?Marens födelseår kan ju vara fel och är helt säkert bara beräknat.Nils Kristoffersen, kallas ibland Nils Raastad, var son till Kristoffer Kristensen Söndre Raastad född ca 1619. Nils var född ca 1666 Söndre Raastad och flyttade till Melsomvik där han dog 1729-02-05, 63 år. Gift två gånger. Gifte nr 1. Kirsti Johannesdatter född ca 1670, och dog ca 1711 på Melsomvik. Gifte nr 2. Anne Andersdatter född ca 1680, och dog 1728-12-04 på Melsomvik, 48 år.Barn med nr 1: Dorte född ca 1694 och Kari född ca 1696. Barn med nr 2: Kristoffer född ca 1714 och Anders född ca 1716.Det talas inte om någon Maren här heller.Men om Nils Kristoffersen och Anne Andersdatter skulle vara föräldrar till Maren dog de medan hon bara var liten ca 5 år.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunn (innlegg 13): Ladestedet Sandefjord sorterte under Larvik by - derfor er skifter etter folk i Sandefjord med i skifteregisteret for Larvik by, som er lagt ut her i arkivet. Selve Sandar/Sandeherred hørte med til Larvik sorenskriveri, som har egne skifteprotokoller (av hvilke jeg på mine nettsider har hentet ut en del skifter fra Hedrum). Det er derfor ikke å forvente å finne skifter etter Nils Sørensen Råstad eller kone i registeret du undersøkte.Björn (innlegg 15): Nils Kristoffersen Raastad i Melsomvik er for så vidt interessant. Hans første hustru, og deres to barn, er belagt i skiftet etter hustruen Kirsti Johannesdatter i 1711. Primærkilder for andre hustru og barn i andre ekteskap, kjenner jeg ikke. Det *kan* derfor være plass til ei datter Maren der. Likevel: Nils Kristoffersen Raastad bodde i Melsomvik. Raastad må her forstås som et slags slektsnavn. Den Maren Nilsdatter som giftet seg 1755 kalles S[øndre] Raastad, hvilket jeg forstår som bosted. Som du skjønner er jeg noe skeptisk, selv om jeg ikke sitter på kilder som kan avkrefte forholdet.PS: Datoene du nevner er begravelsesdatoer, ikke dødsdatoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej Kristian.I Stokke Kyrkobok Döde står.1728. 4 dec: Anne Andersdatter Nils Raastads kvinde _ 48 år gl fra Melsomvik.en enkel fråga: Hur avgör jag om det är döds eller begravelsedatoer i tex detta fall?Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Kompl.I Stokke kyrkbok Copulerede 1722 står:23 juni Nils Sörensen, Marj Haagensdtr, Rostad i Sandeherred.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Angående døde/begravede: Man kan observere at det ofte er mange personer innført på samme dato. Sett under ett, tyder det på at det er snakk om at presten har foretatt mange begravelser på en gang. Det ville være utrolig om det f.eks. døde tre personer 24. juni 1728, fire personer 30. januar 1729 osv. 31. desember 1730 (D: Dom. post. Fest. Nat. X.) er hele seks personer innført - det samme er tilfelle for 2. januar 1727.I mange tilfeller står det ikke dato, men f.eks. D. 9 p. Trinit. (9. søndag etter pinse), og dette er alltid søndager eller andre kirkelige høytidsdager. Det er lite sannsynlig at flere mennesker døde på søndager enn på andre dager.Men kopulasjonsdatoene er datoene parene faktisk ble viet.Prestene førte opp når de kirkelige handlingene dåp, trolovelse, vielse og begravelse ble utført. Det var det som var viktig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kristian! Takk for din grundige informasjon! For meg var det svært nyttig med orientring om skiftene. Jeg har selv hatt stor glede av dine skifteavskrifter. Her har jeg funnet mange slektsopplysninger.Håper din eksamen er vel overstått!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Bjørn!Jeg kommer nettopp fra Sandefjord bibliotek. I lokalavdelingen for slektshistorie har de en del kopier av gamle skjøter og skifter for Sandeherred.Jeg lette etter skifte etter Nils Sørensen og Marie Haakonsdatter på Råstad .Fant ikke så mye her desverre. Det meste står vel i L. Berg bok.Råstad: Søren Tolvsson ( 1678-1715) (Sans. fra Steinsholt.) g.m Anne Toresdatter , Søndre From. Skifte kjennes ikke.Kjente barn: 1. Nils Sørensen ( fikk halve gården) 2. Tore Sørensen ( tilsjøs i ufreden) 3. Margreta Sørensdatter g.m. Nils Gullickssøn. 4. Anne Sørensdatter g.m. Ola Brønnum.Bruk I Råstad. ( Gård 58)Nils Sørensen ( 1715-1749) g.m Mari Haakonsdatter, fra StokkeNils var med i ufreden, og stod senere som sersjant.Han ble en velholden mann og kjøpte parter av Nordre Bergan, og Østre Sem. Nils døde i 1749, Mari 1749.Av kjente barn er ikke noen Maren nevnt. Det var ikke noen skifter nevnt etter Nils under Råstad.Mappe om Nordre Bergan. Nordre Bergen ( Gr. n. 62) ( skrevet Bergen , ikke Bergan)1751 Agerbesiktigelse ( Pakke 180) Bergen fullgård.Christopher Olsen , Hans Haraldssen, Ole Elefsen og Enchen MAREN HAAGENSdatter Raastad er Bøxel eyer af denne gaard.Jeg finner ingen skiftedokumenter mellom 1751 , etter Christopher Olsen ( langt dokument) så er det et langt hopp til 1771 ( Ole Ellefsen)Noe skifte etter Mari Haakonsdatter, finner jeg ikke kopi av i disse permene.Det er litt merkelig at det ikke er tatt med, siden det er nevnt at økonomien skulle være god.( Mulig originaler til skifte blir oppbevart i Statsarkivet?)Da vet vi ikke om Maren kan være en datter av dette ekteparet, dessverre.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skiftene finnes på mikrofilm. De er på Larvik bibliotek, og sikkert på Sandefjord bibliotek også. Jeg husker ikke filmnummeret, men det er i HF-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Takk for opplysning om skifter på film, Kristian. Dessverre har jeg det litt vel travelt en periode nå, med flytting til 'Kårbolig'.Håper noen har mulighet for å se på filmer ved Larvik bibliotek. Der er det bra med leseap. også.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter Maren Nilsdatter fant jeg i deg en Maren Nilsdatter, Råstad S. som gifter seg 1762.Kan det være samme Maren? Har ikke funnet ut når Anund Hansen døde . Ikke står det opplysninger om ekteskapet er Marens andre heller.En av forloverne er den samme ved begge vielser.Pussig med samme navn i alle fall. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den siste Maren Nilsdatter jeg fant er en yngre utgave f. 1743, g. med Hans Olssøn, S. Thorød, skrevet Tori i bygdeboka.Her finner jeg den vielsen på F.S. også.LenkeUnder Tori er dette paret nevnt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.