Gå til innhold
Arkivverket

[#29981] Robert Bly


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

Kjenner noen navnet på foreldrene til den norsk-amerikanske forfatteren Robert Bly (f. 1926), evt. besteforeldrene, dersom det var de som emigrerte til USA (fra Bleie)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Leste litt om Robert Bly og det sto at familiens navn Bleie ble til Bly når de dro til Amerika. Ætten var fra Hardanger. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Det er 64 innførsler i emigrantprotokollen for Bergen som gjelder folk som reiser fra Bleie i Ullensvang, i årene 1881-1924. Noen av dem er registrert flere ganger, og noen er også registrert med etternavnet Bly. LenkeRobert Bly ble født i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Hei Odd!Eg spurde ein frå Madison MN om han kjende Robert Bly. Det gjorde han, og han svara: ” …….Their dad was Jacob Bly, a grandson of the Jacob Bly in Lee. Illinois”.Det må vera den Jakob (1830- ) som utvandra i 1855 til Lee Co, Ill., som du finn under Midt-Bleie i Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, 4 I s. 251.Mvh. Trygve Utne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal dere ha. Jeg så gjennom Googles nesten hundre nettsteder der Bly er omtalt. Det nærmeste jeg kom var en opplysning om at foreldrene hadde norsk avstamning og at han var født i 1926 'in western Minnesota'. Ellers handlet alt sammen om hans forfatterskap. Jeg er enig i at Jakob Person kan ha vært bestefaren, men da må nesten Robert Bly's foreldrene ha flyttet til Minnesota. Kolltveit nevner ikke bestefarens kone, mens de korte biografiene jeg har lest, hevder at begge foreldrene/besteforeldrene (?) var norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Nina Karlsen

Jeg fikk dette svaret på Rootsweb: Robert Elwood Bly was the son of Jacob Thomas Bly (1901-1980) and Alice Myrtle Aws (1902-?) according to the 'History of the Vigleik Olesen Bleie Family 1606-1994.' Hope this helps. J. N. CurransKjenner dessverre ikke kilden han refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Referansen høres unektelig litt interessant ut (History of the Vigleik Olesen Bleie Family 1606-1994). Jeg søkte på Google, men der var det ikke noe treff som indikerer at dette er en (digital) trykksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Jeg sendte en forespørsel til 'mormonerne' og fikk raskt svar med mer informasjon om dokumentet:Title History of the Vigleik Olesen Bleie family, 1606-1994 Stmnt.Resp. compiled by the editorial committee, Beulah (Knutson) Olson ... [et al] Authors Olson, Beulah Knutson (Added Author) Notes Includes Ellingson, Johnson, Olson, Christianson, Oleson, Bly, Egland, Anderson, and related families. Includes index. Vigleik Olesen Bleie (1813-1868) was born on the Espe farm southeast of Bergen, Norway to Ola Larsson Kvále from Voss and Gunnhild Vigleiksdtr M. Blei from southeast of Bergen. He married Guro Olsdtr Rogdo (1819-1858) and they moved to the Bleie farm. After Guro's death, Vigleik married Kari Ruthven. The family immigrated to Illinois in 1861, settling in Lee County. Descendants lived in Illinois, Iowa, Minnesota, Wisconsin, Nebraska, California, Arizona, Ohio, Colorado, Tennessee, Oregon, and elsewhere. Library copy lacks 130 p. of pictures. Subjects Olesen Oleson Ellingson Johnson Olson Christianson Bly Egland Anderson Copies Call Number - Location - Status 929.273 OL2o - FHL FAM HIST Book - Available Format Books/Monographs (With Film) Language English Publication [iowa? : The Committee, 1994?] Physical 160 leaves : ports. Subject Class 929.273 OL2 Film Notes Note - Location [Film] Also on microfilm. Salt Lake City : Filmed by the Genealogical Society of Utah, 1996. on 1 microfilm reel ; 35 mm. - FHL US/CAN Film [ 2055158 Item 17 ]Skal kunne skaffes fra alle 'Family History Centers', det finnes et slikt her i Bergen.seLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Odd Handegård

Takk skal du ha. Jeg har ikke sett dette vedlegget før, men har vel i hovedsak funnet fram til relasjonene bakover - men mor hans var et nytt navn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.